2020-07-19, 15:22
Moderator
Sun Rulers avatar
Någon som kan förklara varför Folkhälsomyndigheten ständigt valt den mest riskabla vägen framåt när de själva har bedömt att kunskapsläget är begränsat?

T.ex;

- Asymptomatiska- och presymptomatiskas roll i smittspridningen
- Munskydd
- De långsiktiga konsekvenserna för många som drabbats av viruset
- Immunitet- Barns smittsamhet
- Skydd inom äldreomsorgen

Varför inte tillämpa försiktighetsprincipen?
Citera
2020-07-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej men det var inte det som var frågan. Jag diskuterar enbart frågan om T-minnesceller bildas eller inte, av en infektion av SARS-CoV-2.

Men vad jag förstår anser du att det bildas T-minnesceller.

Yes. Of course.
Citera
2020-07-19, 15:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja? Detta om caliciviruset syftar ju på den sista meningen: "Dropparna kan även falla ner på föremål och ytor och föras vidare som indirekt kontaktsmitta."

Och även om man skulle andas in calicivirus (vilket man knappast gör, för att dropparna är så tunga), så blir man inte sjuk, för det är inte en lungsjukdom. Det är en magsjuka. Det där med slemhinnor hittar jag heller ingen annanstans, men hur eller hur så hjälper det i så fall också att tvätta händerna - så man inte petar in viruset i ögonen eller munnen. Det läskiga med coronan är ju att man ANDAS in det - d.v.s. det går nästan inte att skydda sig emot.

Corona kan antagligen även vara luftburet (alltså föras längre i luften än en ren droppsmitta). Det har man ju sett t.ex. på den där restaurangen (går säkert att googla på) där folk som satt långt ifrån varandra smittades.

Du är helt ute och cyklar. Jag visade i tidigare postade länkar att vinterkräksjuka kan smitta via droppsmitta. Sedan visar jag vad droppsmitta är. Det är sedan du själv som bestämt dig för att »om man skulle andas in calicivirus (vilket man knappast gör, för att dropparna är så tunga), så blir man inte sjuk, för det är inte en lungsjukdom.«.

Så står det inte i det jag länkat till från källor som till skillnad från dig kan något om detta. Vinterkrälsjuka kan smitta via droppsmitta punkt! Att infektionen sedan sätter sig i magen är ju ett resultat. Det finns förkylningsvirus som också kan leta sig till magen.
Citera
2020-07-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Någon som kan förklara varför Folkhälsomyndigheten ständigt valt den mest riskabla vägen framåt när de själva har bedömt att kunskapsläget är begränsat?

T.ex;

- Munskydd

Incompetence. Wrong judgements. An inability to adapt. Some institutional mindset that doubles down instead of reconsiders.
Citera
2020-07-19, 15:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:

T.ex;

- Munskydd

Det går inte att förklara på annat sätt än att de har varit fullständigt övertygade om att covid-19 beter sig som ett vanligt influensavirus. Jag kan inte begripa det annars.
Citera
2020-07-19, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes. Of course.
Tack.
Citera
2020-07-19, 15:32
Medlem
Citat:

T.ex;

- Munskydd

Vill man att smittan skall spridas i samhället så måste man givetvis vara försiktig med att vidta åtgärder som kan motverka smittspridning...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om restaurangen där en person utan symptom smittade nio andra. Det är från AB och är nu en betalartikel så jag kan inte se mer än detta:

En av gästerna på restaurangen hade corona men visade inga symtom. Två veckor senare var nio andra besökare smittade. Här är skissen som visar hur viruset kan ha rört sig i restaurangen”

Man tror att det har med luftkonditionering att göra.

Jo, och luftkonditionering kan ju inte virvla runt stora, tunga droppar i en hel lokal. (Om det inte handlar om någon stormanläggning! ) Så det tyder ju på att det är "luftburet".
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:

T.ex;

- Munskydd

Löfvens värdegrunds Sverige går före allt.
Citera
2020-07-19, 15:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är helt ute och cyklar. Jag visade i tidigare postade länkar att vinterkräksjuka kan smitta via droppsmitta. Sedan visar jag vad droppsmitta är. Det är sedan du själv som bestämt dig för att »om man skulle andas in calicivirus (vilket man knappast gör, för att dropparna är så tunga), så blir man inte sjuk, för det är inte en lungsjukdom.«.

Så står det inte i det jag länkat till från källor som till skillnad från dig kan något om detta. Vinterkrälsjuka kan smitta via droppsmitta punkt! Att infektionen sedan sätter sig i magen är ju ett resultat. Det finns förkylningsvirus som också kan leta sig till magen.

DET vill jag se en källa på.
Citera
2020-07-19, 15:34
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Incompetence. Wrong judgements. An inability to adapt. Some institutional mindset that doubles down instead of reconsiders.
Yes, as well doubling down when being criticized, it is about prestige now.
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det går inte att förklara på annat sätt än att de har varit fullständigt övertygade om att covid-19 beter sig som ett vanligt influensavirus. Jag kan inte begripa det annars.
Ja, det är som en företrädare för den norska motsvarigheten till FHM sade; de misstänkte att Sverige snöat in på gamla influensamodeller.
Citera
2020-07-19, 15:41
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Löfvens värdegrunds Sverige går före allt.
Ja och tyvärr har oppositionen mer eller mindre varit osynlig.
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vill man att smittan skall spridas i samhället så måste man givetvis vara försiktig med att vidta åtgärder som kan motverka smittspridning...
Ja, den röda tråden i deras obevekliga hållning inom dessa områden är svårt att rationellt förklara på annat vis än att smittspridningen inte skall motverkas i allt för stor utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in