Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Det har hoppat mycket grodor ur munnen på Johan G, men en bra sak har han iaf hasplat ur sig. Det handlar om hur vi människor beter oss när det kommer till sjukdomar, det finns en basal rädsla för att bli sjuk. Folk drar sig undan självmant. Skulle dödstalen varit ännu värre skulle folk så klart reagerat på det. Sånt här missar man ofta i modeller. Dödsängeln Neil F sa efterhand att han blev förvånad över hur bra folk faktiskt följde rekommendationer och förbud. Detta angav han dom orsak till att hans domedagsprofetior inte slog in.
Ja, håller med. Det som är svårast ta med i modell är hur folk reagerar på utveckling och ändrar beteende. Det är dessutom förbaskat svårt att mäta, så man vet inte hur stor påverkan det har.
Jag har bara tagit med i beräkningen att folk blir försiktigare när antalet smittade ökar på ett visst sätt och så har jag justerat smittbarheten efter det.
Lägg sedan till sociala beteende och kutur (generationsboende, etc.) så inser man att man behöver ganska ordentligt med datorkraft för att få en rimlig överblick.
Men rent generellt håller jag med du - det är folks betende som är den främsta orsaken till begränsad smittspridning. Och inte nödvändigtvis tvingad sådan.