2020-07-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Han har tjafsat om den där rapporten ett tag nu utan att ha en aning om vad den behandlar.

Ingen idé att lägga ned energi på honom, det är mitt tips.
Kan det verkligen vara så illa att han inte vet vad han pratar om???
Citera
2020-07-29, 21:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Är väl ytterst få som är EMOT användande av munskydd? Det är inte förbjudet
Tegnell och FHM var länge helt emot ett införande av munskydd eftersom de ansåg att det kunde öka risken för smittspridning. Dock verkar de ha tänkt om lite på senare tid.
Citera
2020-07-29, 21:29
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ok. Då läste vi inte samma rapport. Den jag läste hade inget om cytokinstormar.

nä, vi måste läst olika eller så har du allvarliga problem med att förstå sambandet mellan antikroppar, ADE och cytokinstormar.

men visst, kör du på din förnekelsetaktik.. "den innehöll inte ordet cytokinstorm bla blaaa" "den innehöll inte ordet ADE blaa blaa" haha, herregud vilken pajas du är som inte kan förstå något av vad du läser.
Citera
2020-07-29, 21:34
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det där pappret handlar inte om ADE överhuvudtaget. Det påpekas att det är oklart om fenomenet överhuvudtaget existerar i samband med infektion av SARS-CoV-2. Det är det enda.

Det finns inte ETT dokumenterat fall av ADE i samband med SARS-CoV-2. Inte ETT ENDA.

Vad du har gjort är att du har googlat efter något som innehåller ADE utan att ha en aning om vad du pratar om.

Du får hitta på något annat att tramsa om. Nolla.

jag har inte sagt att det finns något dokumenterat fall som är 100% bekräftat, det är för tidigt att säga det, jag säger bara att det mesta talar för det i dagsläget och forskningen pekar mot det.. vore konstigt om SARS-2 skulle bete sig annorlunda än SARS-1 och andra coronavirus då dom är så lika varann.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Eftersom siffrorna är på väg åt rätt håll utan munskydd ser jag inte behovet av att tvinga människor att göra något de inte vill. Inte heller våra grannländer har något tvång, vilket också talar emot ett tvång i Sverige.

Till detta kommer svårigheten att avgöra vad som i rättslig mening är ett munskydd och vilka sanktioner som kan riktas mot den som inte bär munskydd (eller fel sorts munskydd, eller på fel sätt osv.) Jag misstänker att det kommer att kunna bli dispyter om munskydd som butiker och kollektivtrafiken kan ha svårigheter att hantera. (Räcker det exempelvis med flor eller mesh?? Vad gör man med den som har ett munskydd men inte vill täcka näsan, eller bara har det över hakan?)

Slutligen tycker jag rent allmänt att det borde gå att ordna detta på frivillig väg utan statlig inblandning (är ingen anhängare till överdriven byråkrati). En lokal matvaruhandlare kunde t.ex. på försök kräva munskydd vissa tider. Om det finns en stor efterfrågan på den sortens shopping kommer det att visa sig och försöket utvidgas till fler tider. Detsamma kan kanske ordnas i kollektivtrafiken med särskilda turer för munskyddsivrare. På så sätt kan flera gruppers behov tillfredsställas på samma gång.

Visst förstår jag att syftet hos munskyddsivrarna är att alla ska underkasta sig ett maskeringstvång för att ge det full effekt. Jag anser mig emellertid också ha rätt att inte klä mig på det sätt staten påbjuder, även om jag inser att vissa normer måste följas (man har inte rätt att gå naken eller bära hakkors i det offentliga rummet t.ex.). Om läget skulle försämras är jag dock beredd att ändra min ståndpunkt beträffande munskydd.

Äntligen ett helt och hållet vettigt inlägg i denna tjatiga debatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja även uppmaningar att inte hosta varandra i ansiktet eller äta rå fladdermus kanske kan ge falsk trygghet. Men du fattar väl att forskningen på att hosta någon i ansiktet, att tvätta händerna och att använda munskydd alla ser olika ut?

Ja selvfølgeligt er forskning på befolkningsniveau olika - men pointen er at man ikke mener at det er nødvendigt at fremlægge forskning i nyttevirkningen af forøget håndhygiejne ( fordi forskning på befolkningsniveau ikke findes) mens anbefaling af munbinn ikke kan anbefales fordi forskning på befolkningsniveau på tidspunktet hvor anbefaling er påkrævet - heller ikke findes.
Senast redigerad av Moentos 2020-07-29 kl. 22:22.
Citera
2020-07-29, 21:35
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:

fundera på det, utan att blanda in mig!

(FB) Coronatillfrisknade löper ökad risk för ännu svårare symtom vid återinfektion
Senast redigerad av AndersTengell 2020-07-29 kl. 21:53.
Citera
2020-07-29, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
”Vissa efterblivna länder”... Det var fan vad folk helt plötsligt blivit storsvenskt nationalistiska, speciellt du. Vad fan, är Sverige ballast i världen trots allt? Tänk att munskydd kan ha en sådan inverkan.

Ja, Coronapandemin är första gången någonsin som förbudslandet nummer 1 Sverige är ballast i klassen!
Citera
2020-07-29, 21:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Speciellt är ju minskningen stor bland de i ålder 20-49 och 50-59. Föräldrar åldern!

Jaa, jag tolkar det också så.

Det innebär i så fall att den positiva spiralen bryts med skolstarten, inte minst med tanke på att gymnasiet, universitet och högskolor också är tänkta att öppna upp då.

Jag är rädd för att vi spelar bort våra kort nu, samtidigt som vi närmar oss nästa virussäsong som dessutom ur ett Covid-perspektiv kommer att bli betydligt längre än den föregående.
Citera
2020-07-29, 21:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ja.
Citera
2020-07-29, 21:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror att det beror på att andra grupper ingår i de som smittas samt att man från sjukvårdens håll inte låter det gå för långt innan man behandlar de som blivit svårare sjuka. Kanske har även viruset fått minskad kraft?

Vem vet. Vi får snart veta då skolorna startat om ca tre veckor och folk återvänder till sina arbeten.

Minns jag rätt så var det åldern 20-49 som droppade vid vecka 26.
Man ser inga sådana tendenser när det gäller inskrivningar på IVA.

Det finns en "bump" i inläggningar strax efter kristihimmelfärd.

Sorterar man på åldersgrupper ser det ut som att det är just yngre än 49 som orsakar den.
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2020-07-29 kl. 21:43.
Citera
2020-07-29, 21:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jag har inte sagt att det finns något dokumenterat fall som är 100% bekräftat, det är för tidigt att säga det, jag säger bara att det mesta talar för det i dagsläget och forskningen pekar mot det.. vore konstigt om SARS-2 skulle bete sig annorlunda än SARS-1 och andra coronavirus då dom är så lika varann.
Då borde du rimligen referera till ett papper som behandlar det ämnet, istället för något helt annat.

Det finns INGENTING som talar för att SARS-CoV-2 skulle trigga en ADE. Det har inte ens observerats i något djurförsök på apa. Det har däremot observerats för SARS och MERS, men inte med just det här Coronoviruset.

Återigen: det betyder inte att det inte är något man inte skall ha respekt för (det har man också), men det är som sagt ett teoretiskt fenomen i samband med SARS-CoV-2, inget annat.

Det finns således INGENTING som just nu talar för att ADE är en faktor. Att som du ljuga ihop en massa trams om att forskningen pekar på det bevisar bara att du är helt okunnig.

Herregud...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in