Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Vore intressant hur de som är emot användande munskydd anser man ska förhindra smittspridning på kollektiva färdmedel som buss, tåg, spårvagn och tunnelbana.
Lägg till resor med taxi och flyg.
Eller behöver samåka med bil till och från arbetet.
Där sitter folk relativt tätt och ett relativt begränsat utrymme.
Jag avstår också gärna munskydd men hur ska man göra med sådant för att förhindra smittspridning?
Kom gärna med bra lösningar så lägger jag också min röst till de som är emot munskydd.
Eftersom siffrorna är på väg åt rätt håll utan munskydd ser jag inte behovet av att tvinga människor att göra något de inte vill. Inte heller våra grannländer har något tvång, vilket också talar emot ett tvång i Sverige.
Till detta kommer svårigheten att avgöra vad som i rättslig mening är ett munskydd och vilka sanktioner som kan riktas mot den som inte bär munskydd (eller fel sorts munskydd, eller på fel sätt osv.) Jag misstänker att det kommer att kunna bli dispyter om munskydd som butiker och kollektivtrafiken kan ha svårigheter att hantera. (Räcker det exempelvis med flor eller mesh?? Vad gör man med den som har ett munskydd men inte vill täcka näsan, eller bara har det över hakan?)
Slutligen tycker jag rent allmänt att det borde gå att ordna detta på frivillig väg utan statlig inblandning (är ingen anhängare till överdriven byråkrati). En lokal matvaruhandlare kunde t.ex. på försök kräva munskydd vissa tider. Om det finns en stor efterfrågan på den sortens shopping kommer det att visa sig och försöket utvidgas till fler tider. Detsamma kan kanske ordnas i kollektivtrafiken med särskilda turer för munskyddsivrare. På så sätt kan flera gruppers behov tillfredsställas på samma gång.
Visst förstår jag att syftet hos munskyddsivrarna är att alla ska underkasta sig ett maskeringstvång för att ge det full effekt. Jag anser mig emellertid också ha rätt att inte klä mig på det sätt staten påbjuder, även om jag inser att vissa normer måste följas (man har inte rätt att gå naken eller bära hakkors i det offentliga rummet t.ex.). Om läget skulle försämras är jag dock beredd att ändra min ståndpunkt beträffande munskydd.