2020-07-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det där med att rida runt på sin vita häst och nedvärdera folk av annan åsikt slutade att funka flera månader sen. Kryp upp ur skyttegraven och var som folk.
Jag nedvärderar inte, jag är helt seriös. Jag tror att munskydd kan vara hälsofrämjande i exempelvis USA, av psykologiska och socioekonomiska skäl.

Jag tror även att man i många länder ser munskydd som ett sätt att få igång ekonomin igen. Man använder det för att få folk att gå till jobbet igen.
Senast redigerad av aw 2020-07-29 kl. 16:34.
Citera
2020-07-29, 16:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan inte uteslutas att folk med symptom är mer benägna att röra sig bland folk, ifall de kan dölja sina symptom och/eller sin identitet bakom en mask.
Det kan inte heller uteslutas att folk inte är medvetna om att de bär på viruset. Det känns som att du låter dina fördomar om alla andra tala i denna fråga.
Citera
2020-07-29, 16:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det skulle vara kollektivtrafiken, om något. Men det borde gå att göra studier på det, nu när möjlighet finns.

Det kan inte uteslutas att folk med symptom är mer benägna att röra sig bland folk, ifall de kan dölja sina symptom och/eller sin identitet bakom en mask.
Vi borde ha fler studier där med!

För inte kan vi väl bara införa munskyddsregler så där utan att veta.
Citera
2020-07-29, 16:34
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Återigen en studie som antyder att antikroppar inte alltid arbetar till din fördel. Man ser ökad mängd antikroppar hos allvarliga fall som också följer ålder och kön och man misstänker att de ibland kan ställa till det för den sjuke:

SARS-CoV-2 antibody responses determine disease severity in COVID-19
infected individuals

Our findings provide support to the notion that antibodies towards SARS-CoV-2 represent a double-edged sword.
Antibodies are important in viral neutralization, but also in Fc receptor-mediated phagocytosis, antibody-dependent cellular cytotoxicity (ADCC) and complement-dependent cellular cytotoxicity (CDCC) and subsequent elimination of pathogens. However, it is known that particularly ADCC and CDCC can drive harmful and systemic pro-inflammatory responses that can have severe pathophysiological consequences. Thus, based on our findings and others, it may be suggested that an unwanted immune response towards SARS-CoV-2 may be one of the mechanisms causing hyperactivation of macrophages and monocytes, leading to the deadly cytokine storm, which seems to be a hallmark of COVID-19 (24).
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.27.20162321v1.full.pdf

Äsch. Tegnell säger att det bara är käbbel. Det är struntprat. Seså, ut och res nu Svenskar!
Citera
2020-07-29, 16:36
Medlem
Citat:
Det kan inte heller uteslutas att folk inte är medvetna om att de bär på viruset. Det känns som att du låter dina fördomar om alla andra tala i denna fråga.
Korrekt, det kan inte heller uteslutas. Därför måste man studera åtgärder på populationsnivå.
Citera
2020-07-29, 16:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Jag tror även att man i många länder ser munskydd som ett sätt att få igång ekonomin igen. Man använder det för att få folk att gå till jobbet igen.
Det har jag inga problem med, faktiskt. Många bäckar små... Förr eller senare är den här skiten över, varför inte göra sitt yttersta med att hjälpa viruset åt helvete?
Citera
2020-07-29, 16:39
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Korrekt, det kan inte heller uteslutas. Därför måste man studera åtgärder på populationsnivå.
Absolut, samtidigt kan man ta det säkra före det osäkra och försöka bryta alla tänkbara smittkedjor. Det kan inte skada medan man göra djupare studier. Problemet är här och nu, det är väl bara att ändra taktik om munskydden visar sig vara dödsfällor? Jag har inga problem med att ändra mig om det visar sig att jag har tokfel.
Citera
2020-07-29, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi borde ha fler studier där med!

För inte kan vi väl bara införa munskyddsregler så där utan att veta.
Där tycker nog folk olika. Jag tycker i alla fall inte att man ska införa förhållningsregler på samhällsnivå utan vetenskaplig evidens. Och att göra det nu, när det vi gör idag redan funkar bra, är ju helt uteslutet.
Citera
2020-07-29, 16:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Rapporten kom den 21 juli och väger in en hel del saker och är ju även framåtblickande, slutsatsen är iaf att Sverige klarar sig bäst ekonomiskt, vilket inte är så konstigt.

Att tvinga folk vara hemma, om än för en kort period kostar enorma summor pengar... Tillräckligt för hela Q1 ska bli sämre även om det bara tex är sista 2 veckorna i kvartalet som påverkades.
Trams, andra experter har sagt tvärtom.
Om du tänker några varv till så inser du att ett litet exportberoende land som vårt kommer att ta stryk.
Vi kan dock räkna med draghjälp från EUs stödpaket:
Citat:
Svenskt näringsliv hurrar över tisdagens beslut. EU ska satsa på klimatteknologi, digitalt och artificiell intelligens? Perfekt, de är på.
EU lägger ännu mer pengar i forskning? Svenska forskare hör till de bästa i EU på att plocka hem dessa anslag.
Helt nya och största beloppen någonsin på försvaret? Svensk försvarsindustri ligger i startgroparna.
Miljardanslag till rymden? Kirunagänget gnuggar händerna.
https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/ku-anmalan-ger-inte-riksdagenmakten-tillbaka/
Citera
2020-07-29, 16:43
Medlem
Citat:
Det har jag inga problem med, faktiskt. Många bäckar små... Förr eller senare är den här skiten över, varför inte göra sitt yttersta med att hjälpa viruset åt helvete?
Det kanske inte gick fram, men jag ser inte heller några problem med att införa munskydd av det skälet, faktiskt.

Jag tror däremot att munskydd i Sverige skulle ha motsatt effekt, i dagsläget. Det skulle bara göra människor mer oroliga.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
De flesta är säkra. Typ 99,8% främst småbarn, influensan värre där.
NEJ, ingen är säker!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Trams, andra experter har sagt tvärtom.
Om du tänker några varv till så inser du att ett litet exportberoende land som vårt kommer att ta stryk.
Vi kan dock räkna med draghjälp från EUs stödpaket:

https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/ku-anmalan-ger-inte-riksdagenmakten-tillbaka/

Att vi är exportberoende har dock inget med vår strategi att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in