2020-07-29, 16:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tragisk artikel i DN:

https://www.dn.se/sthlm/britta-wennberg-93-smittades-och-fick-palliativ-vard-avled-ensam-pa-sitt-rum-pa-paskafton/

Det är ren avlivning, och man undrar ju hur många människor - som kunnat ha många friska och glada år kvar - som drabbats av detta i Sverige? Jag vill inte ens använda termen "aktiv dödshjälp" - trots att detta också är förbjudet i Sverige - eftersom detta ändå inbegriper ett samtycke, från antingen den sjuke själv eller hans/hennes anhöriga. "Avlivning" är det enda som beskriver det...

Jag tycker faktiskt mest synd om de anhöriga, som läser om andra barn och barnbarn som räddat sin förälder/morförälder (etc.) genom att hämta vederbörande från boendet, och köra honom/henne till sjukhuset i sin egen bil. Alternativt skrika på hjälp tills något sker. De som inte har gjort något, kommer att få dras med livslångt dåligt samvete, för att de var så naiva och godtrogna...
Citera
2020-07-29, 16:17
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q5XyE/socialministern-darfor-kraver-vi-inte-munskydd

Alltså, det är oförskämt och fräckt det här som socialministern säger, att "i Sverige lämnar vi åt experterna/vetenskapen att fatta de besluten". Som om nästan alla andra länder på jorden, som ju har munskyddstvång nu, INTE skulle ha några experter, och inte skulle fatta något om vetenskap..? Det är ju VI som är konstiga!

Och sådana här utspel gör bara, att vi blir ännu sämre sedda i resten av världen. Det kan påverka handelsbalansen och allting!
Citera
2020-07-29, 16:17
Medlem
arbetets avatar
Återigen en studie som antyder att antikroppar inte alltid arbetar till din fördel. Man ser ökad mängd antikroppar hos allvarliga fall som också följer ålder och kön och man misstänker att de ibland kan ställa till det för den sjuke:

SARS-CoV-2 antibody responses determine disease severity in COVID-19
infected individuals

Our findings provide support to the notion that antibodies towards SARS-CoV-2 represent a double-edged sword.
Antibodies are important in viral neutralization, but also in Fc receptor-mediated phagocytosis, antibody-dependent cellular cytotoxicity (ADCC) and complement-dependent cellular cytotoxicity (CDCC) and subsequent elimination of pathogens. However, it is known that particularly ADCC and CDCC can drive harmful and systemic pro-inflammatory responses that can have severe pathophysiological consequences. Thus, based on our findings and others, it may be suggested that an unwanted immune response towards SARS-CoV-2 may be one of the mechanisms causing hyperactivation of macrophages and monocytes, leading to the deadly cytokine storm, which seems to be a hallmark of COVID-19 (24).
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.07.27.20162321v1.full.pdf
Citera
2020-07-29, 16:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Intressant. Det får en att undra hur länge viruset klarar sig i en vanlig frysbox på ca -18. Kan smitta ha kommit in på äldreboenden via köket, kanske?
Inte alls omöjligt, jag har noterat att äldreboenden i min stad haft strikt besöksförbud för anhöriga medan varuleveranser kommer och går som de vill, även inne på avdelningarna. Om inte budet smittar, så kanske varorna? Jag vet inte hur länge viruset är aktivt på prylar men jag tar det säkra före det osäkra så ofta jag kan, spritar prylar som går att sprita innan jag använder dem.
Citera
2020-07-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Folk minglar vare sig de har munskydd eller inte. Den här debatten är som sprututbytesprogrammet, lika hjärndött resonemang. ”Vi ska inte hjälpa folk att knarka genom att ge dem nya sprutor”, som om knarkare inte kör sitt race oavsett hur skitiga verktyg de har...
Skulle du ge rena sprutor till någon som inte knarkar?
Citera
2020-07-29, 16:21
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Skulle du ge rena sprutor till någon som inte knarkar?
Nej, inte nödvändigtvis? Jag pratar dock om låsningarna i debatten, inte att jag vill ta en debatt om rena sprutor.
Citera
2020-07-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
P.g.a semester, har du inte läst vad vad fhm, skriver, jag har både lyft ut citatet och gett dig en länk till källan, om du inte kan ta till dig information i textformat, varför är du då på ett text baserat forum.
Läs om du själv länkade. Det står ordagrant att det antas handla om att färre söker sig till vårdväsendet för testning SAMT att färre testas inom vård och omsorg under semestertider. Du kanske har missat allmän testning nu råder i stora delar av landet.
Citera
2020-07-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q5XyE/socialministern-darfor-kraver-vi-inte-munskydd

Alltså, det är oförskämt och fräckt det här som socialministern säger, att "i Sverige lämnar vi åt experterna/vetenskapen att fatta de besluten". Som om nästan alla andra länder på jorden, som ju har munskyddstvång nu, INTE skulle ha några experter, och inte skulle fatta något om vetenskap..? Det är ju VI som är konstiga!

Och sådana här utspel gör bara, att vi blir ännu sämre sedda i resten av världen. Det kan påverka handelsbalansen och allting!

Japps, de kanske borde komma med vetenskaplig bevisning på att FHM experter är så mycket bättre än övriga länders forskare.
Citera
2020-07-29, 16:27
Medlem
Citat:

Suck! Nästan alla andra länder har INTE munskyddstvång nu. De som har det avtar INTE smittan i. Vad säger det dig?
Citera
2020-07-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Okej, det resonemanget. Offentliga situationer kan vara matbutiker. Där kan mycket väl smittan spridas och därför kan munskydd vara en bra idé där. Kollektivtrafiken en annan.

Jag tror däremot att det där med att tvätta händerna kommer att visa sig ha mindre betydelse. Det är nog just aerosolsmitta som är det som utlöser de stora klusterutbrotten. Det verkar så. Man har bl.a. numera funnit att allvarliga sjuka där infektion gått ner i lungorna är mindre smittsamma.
Det skulle vara kollektivtrafiken, om något. Men det borde gå att göra studier på det, nu när möjlighet finns.

Det kan inte uteslutas att folk med symptom är mer benägna att röra sig bland folk, ifall de kan dölja sina symptom och/eller sin identitet bakom en mask.
Citera
2020-07-29, 16:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Helt sjukt!
Det är ett mantra man vevat från första stund och som man givetvis inte kan släppa.

Hon backas förstås upp - indirekt - av en förvirrad kolumnist på AB (Malin Wollin), som kryddar det med nån slags frihetsliknelsefilosofi. Undrar vad hon går på:
Citat:
Jag backar om munskydd när Tegnell backar
Citat:
Min fria tanke är vacker som en citronfjäril i maj, men jag smäcker den mot en vägg när FHM har ordet.
Jag backar först när Anders Tegnell backar.
Tills dess backar jag Anders Tegnell.
Och forskning.
Och sådant som kan ledas i bevis.
Och bildning.
Och okej, fri tanke också.
Men passa er.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/pLobp6/jag-backar-om-munskydd-nar-tegnell-backar
Citera
2020-07-29, 16:32
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! Nästan alla andra länder har INTE munskyddstvång nu. De som har det avtar INTE smittan i.
Det betyder inte att munskydd är verkningslösa. Det kan handla om att folk använder dem slentrianmässigt, samma skittrasa i ryggan varje gång det behövs e.t.c.

Jag undrar hur smittspridningen skulle se ut i t ex USA om de inte hade munskydd överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in