Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Vem har pratat om att rättfärdiga? Jag konstaterar bara att ni låtit detta fortgå år efter år utan att någon har rutit till. Det är i princip samma siffror i år som alltid. Skillnaden är att de nu fått C-19 i stället för säsongsinfluensa, urinvägsinflammation, sepsis eller lunginflammation. Ni som inte vaknat upp tidigare har rättfärdigat det och låtit det pågå.
Att det skulle ha någon koppling till pengar ur ett statligt perspektiv är bara nonsens. Det är kommunerna du ska skjuta in dig på. Det är där pengarna sparas. Staten får betala kommunbidrag ändå.
Du ser bara skogen, Covid-19-skogen, som tycks uppta din och några andra okunniga alarmisters hela tillvaro. Jag ser både träden och skogen.
Fast så här har det aldrig varit förr, och det VET jag som både har arbetat på äldreboende och haft släktingar där. Den sista avled på ett äldreboende i september förra året vid 96 års ålder.
Det normala har varit, att när en boende blir så sjuk - t.ex. i de sjukdomarna som du nämner - att vården på äldreboendet inte räcker till, så skickas han eller hon in till sjukhuset. Detta är rutin; det är inte förhandlingsbart. Enda problemet var att boendet inte hade råd att avvara någon vårdare som kunde vara med på sjukhuset, utan då ringde de till oss anhöriga och vi fick ta oss till sjukhuset och möta upp transporten. Detta hände MÅNGA gånger.
Inte förrän min anhörige var så gammal och sjuk, att det absolut inte skulle ha gynnat h*n att åka till sjukhuset längre (inre blödningar, oförmåga att äta, dricka och svälja livsnödvändiga mediciner, avmagrad, sängbunden, svårt dement, desorienterad och utan kontakt med omgivningen), så rådde de oss anhöriga att acceptera enbart palliativ vård. MEN beslutet togs ändå i samförstånd.
Jämför detta med nu under coronan, när läkarna över telefon - och utan att de anhöriga tillfrågades - förskrev stora doser opiater för att ha ihjäl de boende, i stället för att skicka in dem till sjukhuset... Även sådana som hade kunnat ha flera friska år kvar, bara de fått så enkel hjälp som syrgas och dropp. Och när det gällde de boende på LSS-hemmen (alltså huvudsakligen begåvningshandikappade, t.ex. CP-skadade, de med Downs Syndrom och en mindre del med ärfligt låg intelligens), så kunde det handla om flera decenniers återstående livstid, som dessa personer missade...