2020-07-27, 20:22
Medlem
"Sveriges fientliga inställning till sina grannländer kvarstår"
Citat:
Danmark har konsekvent testat, smittspårat och isolerat. Sverige övergav den strategin den 10 mars enligt Socialdepartementet vilket var ett direkt avsteg från den svenska smittskyddslagen.
Citat:
Det svenska utrikesdepartementet fortsätter att agera fientligt mot Sveriges nordiska grannländer. Genom att utfärda reserestriktioner som vilar mer på att Ann Linde och resten av regeringen upplever sig kränkta av kritiken mot den svenska strategin än det faktiska europeiska smittskyddsläget begränsas möjligheterna för att Sverige på kort och meddellång sikt skall kunna återställa det i grunden goda samarbetsklimat som historiskt funnits bland de nordiska länderna. Restriktionerna innebär även att en rad med försäkringar för svenska resande inte längre gäller för resande till Danmark och kommer därmed att ytterligare begränsa gränshandeln.
Citat:
Sveriges strategi, att avvika från den europeiska samordningen och att uttrycka sig i direkt fientliga ordalag i relation till sina nordiska grannar kommer få långtgående konsekvenser. Inte bara för grannsämjan utan även för ekonomin.
https://ledarsidorna.se/2020/07/sveriges-fientliga-installning-till-sina-grannlander-kvarstar/
Citera
2020-07-27, 20:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Tyska hälsoministern beordrar testning av alla som reser till Tyskland från områden med stor virusspridning. Stockholm?

Jens Spahn
@jensspahn
Wir müssen verhindern, dass Reiserückkehrer unbemerkt andere anstecken und so neue Infektionsketten auslösen. Deswegen werde ich eine Testpflicht für Einreisende aus Risikogebieten anordnen. Das dient dem Schutz aller Bürgerinnen und Bürger.
Translate Tweet
Tyska hör inte till de accepterade språken på Flashback, så du får gärna översätta.
Citera
2020-07-27, 20:28
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vem har pratat om att rättfärdiga? Jag konstaterar bara att ni låtit detta fortgå år efter år utan att någon har rutit till. Det är i princip samma siffror i år som alltid. Skillnaden är att de nu fått C-19 i stället för säsongsinfluensa, urinvägsinflammation, sepsis eller lunginflammation. Ni som inte vaknat upp tidigare har rättfärdigat det och låtit det pågå.

Att det skulle ha någon koppling till pengar ur ett statligt perspektiv är bara nonsens. Det är kommunerna du ska skjuta in dig på. Det är där pengarna sparas. Staten får betala kommunbidrag ändå.

Du ser bara skogen, Covid-19-skogen, som tycks uppta din och några andra okunniga alarmisters hela tillvaro. Jag ser både träden och skogen.

Du glömmer att det finns botemedel/vaccin mot säsongsinfluensa, lunginflammation med mera. Botemedel eller vaccin mot covid har vi inte än.

Staten är också skyldig. Om kommunerna inte sköter jobbet bör staten utföra sanktioner. Svårare än så är det inte. Varken kommunerna eller staten har tagit ansvar under coronakrisen. Resultatet blev att tusentals människor har dött.
Citera
2020-07-27, 20:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är väl precis just vad det är!

Förstår ni inte hur många människor som kommer dö pga effekterna av pandemin snarare än sjukdomen i sig?

Vi pratade om valet av vaccintyp. Det är inte lämpligt att använda ett helt nytt, experimentellt vaccin nu på större delen av jordens befolkning. Sådana måste testas på mindre grupper av människor först, i flera år, så att man säkert vet att de inte skadar någonting i kroppen på lång sikt. T.ex. det egna immunförsvaret.

Det finns beprövade metoder att ta fram ett vaccin. Det enklaste är att bara använda själva viruset, fast försvagat/avdödat.
Citera
2020-07-27, 20:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är mycket enkelt.

Man har inte missat några dödsfall.

En del av de som skulle ha dött i juli, dog istället i covid i april. De dog några månader i förväg. Därför ser vi nu en underdödlighet.
Har vi en underdödlighet? Hur vet du det? Och kom inte dragande med t.ex. FoHM kurva över överdödlighet som inte ännu är klar p.g.a. eftersläpningar och därför brant sluttar ner. Så vitt jag vet är inga kurvor för överdödlighet klar för en till vecka 25/26 och då låg vi på gränsen till att ha överdödlighet.
Citera
2020-07-27, 20:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tyska hör inte till de accepterade språken på Flashback, så du får gärna översätta.

Jens Spahn
@jensspahn
Wir müssen verhindern, dass Reiserückkehrer unbemerkt andere anstecken und so neue Infektionsketten auslösen. Deswegen werde ich eine Testpflicht für Einreisende aus Risikogebieten anordnen. Das dient dem Schutz aller Bürgerinnen und Bürger.
Translate Tweet

Vi måste förhindra, att reseåtervändare obemärkt smittar andra, och på det sättet utlöser nya smittkedjor. Därför vill jag införa testplikt för inresande från riskområden. Detta tjänar till skydd för alla medborgarinnor och medborgare.
Citera
2020-07-27, 20:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du glömmer att det finns botemedel/vaccin mot säsongsinfluensa, lunginflammation med mera. Botemedel eller vaccin mot covid har vi inte än.

Vaccin är inte 100 % säkert och det finns inget att göra om man inte ger rätt vård i tid. De flesta har ju också klarat C-19 utan vare sig vaccin eller botemedel.

Citat:
Staten är också skyldig. Om kommunerna inte sköter jobbet bör staten utföra sanktioner. Svårare än så är det inte. Varken kommunerna eller staten har tagit ansvar under coronakrisen. Resultatet blev att tusentals människor har dött.

Staten har IVO som fortlöpande granskar vård och omsorg samt utdömer sanktioner. Problemet är att inget händer ändå. Det har sett likadant ut i snart 30 år sedan omsorgen skildes från vården. Men ni som nu skriker har bara låtit det ske år efter år efter år...

Sedan kan jag tillägga att argumentet med att spara pengar på äldre är störtlöjligt eftersom 10000 personer hit eller dit inte har någon som helst inverkan på landets ekonomi åt någondera håll. Så det argumentet kan du tillsammans med begreppet folkmord kasta på tippen om du inte vill framstå som fåvitsk.
Citera
2020-07-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Då är vi två med erfarenheten av att arbeta på det sättet men sedan går tankarna skilda vägar oss emellan. Den privata marknaden där jag också arbetat i många år är inte alls bättre, där mörkas och ljuga det friskt kan jag lova, på helt andra nivåer.

Jag har inga problem med att det släpar i redovisningen utan jag har problem med att folk på fullt allvar tror att det mörkas och sopas under mattan. Folk är idioter helt enkelt. Den här tråden och hela Flashback är ju ett lysande exempel och bevis på det.

Varför är du då inne i tråden? Ja jag såg försämringarna de sista åren i statlig tjänst men jag gjorde mycket för facket. Man har ändå ett ansvar och försöker förbättra.

Det är väl inget himmelrike i privat tjänst heller men oftast lite lättare att påverka. Jag kan ha fel att allt kommer att gå i skogen. Jag kan ha blivit för pessimistisk över utvecklingen men det återstår att se. Det verkar i alla fall vara som så att rapporteringssystemet är infeffektivt vad gäller rapporteringen av dödsfall och därför följer jag flera sajter som platz.se och c19.se
Citera
2020-07-27, 20:43
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Vaccin är inte 100 % säkert och det finns inget att göra om man inte ger rätt vård i tid. De flesta har ju också klarat C-19 utan vare sig vaccin eller botemedel.

Staten har IVO som fortlöpande granskar vård och omsorg samt utdömer sanktioner. Problemet är att inget händer ändå. Det har sett likadant ut i snart 30 år sedan omsorgen skildes från vården. Men ni som nu skriker har bara låtit det ske år efter år efter år...

Sedan kan jag tillägga att argumentet med att spara pengar på äldre är störtlöjligt eftersom 10000 personer hit eller dit inte har någon som helst inverkan på landets ekonomi åt någondera håll. Så det argumentet kan du tillsammans med begreppet folkmord kasta på tippen om du inte vill framstå som fåvitsk.

Vaccin mot lunginflammation är väldigt säkert. Bara för att någonting inte är 100% säkert betyder inte att vi inte ska använda den. Jössses

De flesta har klarat covid. Det är sant. Däremot vet vi inte hur många som fick permanenta skador. Det finns en del människor som har överlevt covid och som förlamades efteråt. Vi får se om de skador som en del människor har fått efter covidinfektionen blir permanenta eller ej.

Omsorg skildes från vården. Det är sant. Samtidigt betyder inte att man inte ska få vård när man behöver det. Staten borde ta huvudansvaret för sjukvården.

Jaså? Då kan regeringen ta emot tusentals migranter från Mellanöstern och Afrika och ge dem bostäder och bidrag.
Citera
2020-07-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Och du visar dig lika ointelligent som vanligt.

Vadå "Nej, det gör det nog inte"...? De första rapporterna från den forskning som pågår här i UK visar att 20-30% av de som läggs in på sjukhus för COVID-19 har skador på lungvävnaden efter friskskrivning.
Vad är det som din hjärna inte klarar av att processa?

Herregud...
Ja herregud vilken dålig koll du har och litar på skakiga tidiga rapporter gör du alldeles för mycket sen så har de flesta som blivit allvarligt sjuka i en förkylning eller lunginflammation också skador på lungvävnader så what is new?
Citera
2020-07-27, 20:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vem har pratat om att rättfärdiga? Jag konstaterar bara att ni låtit detta fortgå år efter år utan att någon har rutit till. Det är i princip samma siffror i år som alltid. Skillnaden är att de nu fått C-19 i stället för säsongsinfluensa, urinvägsinflammation, sepsis eller lunginflammation. Ni som inte vaknat upp tidigare har rättfärdigat det och låtit det pågå.

Att det skulle ha någon koppling till pengar ur ett statligt perspektiv är bara nonsens. Det är kommunerna du ska skjuta in dig på. Det är där pengarna sparas. Staten får betala kommunbidrag ändå.

Du ser bara skogen, Covid-19-skogen, som tycks uppta din och några andra okunniga alarmisters hela tillvaro. Jag ser både träden och skogen.

Fast så här har det aldrig varit förr, och det VET jag som både har arbetat på äldreboende och haft släktingar där. Den sista avled på ett äldreboende i september förra året vid 96 års ålder.

Det normala har varit, att när en boende blir så sjuk - t.ex. i de sjukdomarna som du nämner - att vården på äldreboendet inte räcker till, så skickas han eller hon in till sjukhuset. Detta är rutin; det är inte förhandlingsbart. Enda problemet var att boendet inte hade råd att avvara någon vårdare som kunde vara med på sjukhuset, utan då ringde de till oss anhöriga och vi fick ta oss till sjukhuset och möta upp transporten. Detta hände MÅNGA gånger.

Inte förrän min anhörige var så gammal och sjuk, att det absolut inte skulle ha gynnat h*n att åka till sjukhuset längre (inre blödningar, oförmåga att äta, dricka och svälja livsnödvändiga mediciner, avmagrad, sängbunden, svårt dement, desorienterad och utan kontakt med omgivningen), så rådde de oss anhöriga att acceptera enbart palliativ vård. MEN beslutet togs ändå i samförstånd.

Jämför detta med nu under coronan, när läkarna över telefon - och utan att de anhöriga tillfrågades - förskrev stora doser opiater för att ha ihjäl de boende, i stället för att skicka in dem till sjukhuset... Även sådana som hade kunnat ha flera friska år kvar, bara de fått så enkel hjälp som syrgas och dropp. Och när det gällde de boende på LSS-hemmen (alltså huvudsakligen begåvningshandikappade, t.ex. CP-skadade, de med Downs Syndrom och en mindre del med ärfligt låg intelligens), så kunde det handla om flera decenniers återstående livstid, som dessa personer missade...
Citera
2020-07-27, 20:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vaccin mot lunginflammation är väldigt säkert. Bara för att någonting inte är 100% säkert betyder inte att vi inte ska använda den. Jössses

Det är oavsett din pannklappare så att det dör personer i lunginflammation helt i onödan inom omsorgen varje år.

Citat:
De flesta har klarat covid. Det är sant. Däremot vet vi inte hur många som fick permanenta skador. Det finns en del människor som har överlevt covid och som förlamades efteråt. Vi får se om de skador som en del människor har fått efter covidinfektionen blir permanenta eller ej.

Jösses, du vet inte och så länge du inte vet är det inte ett argument.

Citat:
Omsorg skildes från vården. Det är sant. Samtidigt betyder inte att man inte ska få vård när man behöver det. Staten borde ta huvudansvaret för sjukvården.

Nu är det ju inte jag som påstår att man inte ska få vård. Vad jag upplyser dig om är att det sedan 1992 i allt snabbare takt blivit så att äldre inom omsorgen inte får vård och dör därför. Det är fel, men är inget nytt.

Citat:
Jaså? Då kan regeringen ta emot tusentals migranter från Mellanöstern och Afrika och ge dem bostäder och bidrag.

Migration får du diskutera i avsett forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in