2020-07-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Stor humor! Vad kommer alla ifrån?
Idag går alla mina småbolagsraketer bra.

Ja, jag såg comintelli! De som äger swemet äger också Comintelli såg jag på Avanza.

Bra du får lite lön för ditt gräv!

Swemet hamnade ju på vinnarlistan igår och då kommer alla dessa jönsar dit nästa dag?

Vad som hände igår vet jag inte, men där var några större köp på morgonen så jag gissar på en lite finare aktieklubb.
Citera
2020-07-28, 15:11
Medlem
Volymen är extrem nu, över 1 miljon aktier.

Jag såg en Nordea-kund tanka hem 50.000 aktier.

Men precis som igår är det AVA som nettoköper och Nordnet som nettosäljer.

Snabba cash med vinsthemtagningar på eftermiddagen.

Jag brukar ju handla trögare storaktier så jag studerar detta förundrat med stora ögon.

En lustiger dans är det.
Citera
2020-07-28, 15:27
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Volymen är extrem nu, över 1 miljon aktier.

Jag såg en Nordea-kund tanka hem 50.000 aktier.

Men precis som igår är det AVA som nettoköper och Nordnet som nettosäljer.

Snabba cash med vinsthemtagningar på eftermiddagen.

Jag brukar ju handla trögare storaktier så jag studerar detta förundrat med stora ögon.

En lustiger dans är det.

Sett detta en massa gånger. Detta är ändå en rätt seg affär. Jag har ofta sett omsättning flera gånger av bolagets börsvärde. Då är det rejält rally. Men då behöver det vara någon mer spännande aktie. Gärna nåt med "cloud" i beskrivningen och lågt värderat på grund av förestående konkurs. Inget som stoppar Avanzas haussegäng som kan få igång en omsättning på 10x börsvärdet på en eftermiddag.
Citera
2020-07-28, 17:36
Medlem
EAG som är EUWAX AG i Tyskland har sålt idag.

Pareto Securites (PAS) köpte 15.000 st.

Aktien försöker ta sig förbi "magiska" 3 kr utan att lyckas. Det är märkligt hur jämna siffror ibland kan spöka.

Ner mot 2.80 vid stängning.

Men det måste ju vara en massa daytrading i detta.

Fast NON har nettosålt 400.000 aktier idag och AVA har nettoköpt 377.000

Märkligt hur mycket ett forum kan göra på kursen. Undrar hur många fler nordnettarna har?
Citera
2020-07-29, 10:16
Medlem
Nytt pm om order idag, lite svårt för mig att värdera dessa ordrar men det kanske ngn påläst kan. Även om ordern inte är så stor så tänker jag att det öppnar för framtida konsulttjänster... Jag fortsatte tanka när den trillade ned på 2,6
Citera
2020-07-29, 10:33
Medlem
Kul med nya utlands order men det är nog bara början. Jag har stora förväntningar. Nåväl semester nu och solsken! Lycka till och Trevlig fortsättning på sommaren!
Citera
2020-07-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Sett detta en massa gånger. Detta är ändå en rätt seg affär. Jag har ofta sett omsättning flera gånger av bolagets börsvärde. Då är det rejält rally. Men då behöver det vara någon mer spännande aktie. Gärna nåt med "cloud" i beskrivningen och lågt värderat på grund av förestående konkurs. Inget som stoppar Avanzas haussegäng som kan få igång en omsättning på 10x börsvärdet på en eftermiddag.
Helt absurt egentligen, och nu sen covid kraschen har en massa nya kommit in på marknaden och har fått för sig att det normala är att aktier springer iväg 30% på förhandeln för minsta lilla fågel som viskar något.

Raket, turnaround, ”den som inte köper på dessa nivåerna kommer ångra sig”, ”nästa pm kommer vara en trigger” osv haglar i forumen.

Börjar alltid lite smått med någon som länkar i någon facebookgrupp, gör en halvdan analys och ser en uppsida på lång sikt, folk fullkomligen tömmer aktien på säljordrar och drar upp kursen 50% varpå någon säger ”3 kr innan q2 rapporten” trots att samma person innan sa att ”vi kanske ser 2 kr inom 5 år”, sen är de fullkomligt kaos tills dom sista stackarna går in efter 500% uppgång med löften om ännu en kursdubblering, varpå sanningen kommer fram och alla hämtar sina vinster och lämnar de sista med 90% förlust på sitt innehav. Pyramidspel skulle jag kalla det.

När det gäller Swemet verkar de flesta missa att en överväldigande majoritet av mätarna ägs av företag som EON och dylika jättar som redan skrivit kontrakt för de här jobben för länge sedan med andra jättar (one nordic i eons fall). Swemet kanske lyckas ragga upp Sjöbodens el med 500 elmätare att byta ut, men knappast så att dom kommer explodera i tillväxt och byta miljoner elmätare.

http://www.one-nordic.se/Om-One/Nyheter/EON-valjer-ONE-Nordic-for-sina-390-000-smarta-elmatare-/
Citera
2020-07-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86

När det gäller Swemet verkar de flesta missa att en överväldigande majoritet av mätarna ägs av företag som EON och dylika jättar som redan skrivit kontrakt för de här jobben för länge sedan med andra jättar (one nordic i eons fall). Swemet kanske lyckas ragga upp Sjöbodens el med 500 elmätare att byta ut, men knappast så att dom kommer explodera i tillväxt och byta miljoner elmätare.

http://www.one-nordic.se/Om-One/Nyheter/EON-valjer-ONE-Nordic-for-sina-390-000-smarta-elmatare-/

Swemet marknadsför sig mycket riktigt mot små och medelstora energibolag.

Hade de skolat byta miljoner elmätare hade de haft miljarder i omsättning och hundratals miljoner i vinst. Men det är riktigt att potentialen inte är så hög.

Det finns dock många kommunala elbolag som har 10 - 40.000 abonnenter. De har kontrakt med några och kan nog få några till. I och med att dessa bolag kanske bara har ca 50 anställda behöver de konsulter för signalhantering, vilket ju är Swemets gamla levebröd. Nu säljer de även själva mätaren.

De kommer rimligen sälja 100.000-tals mätare. De har kontrakt idag som tyder på det.

Det finns 164 st lokalnätsbolag i Sverige (2006)

Swemets största kontrakt är på 36.000 mätare till Växjö Energi. Gotland med 40.000 abonnenter testar utrustning just nu.

https://www.energimarknadsinspektionen.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter%202009/EI_R2009_03.pdf
Citera
2020-07-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bewings-hatt
Nytt pm om order idag, lite svårt för mig att värdera dessa ordrar men det kanske ngn påläst kan. Även om ordern inte är så stor så tänker jag att det öppnar för framtida konsulttjänster... Jag fortsatte tanka när den trillade ned på 2,6

Denna var ju märklig... en SIDA-grej? Palestina??

Citat:
Publicerad: 29 juli 2020, 10:16
Elmätbolaget Swemet har fått en order av ett analysinstrument till ett nätbolag i Palestina tillsammans med en dansk beställning. Det totala ordervärdet uppgår till 500 000 kronor, enligt ett pressmeddelande.

Den nya ordern avser utbildning och instrument.

"Vi ser att vårt deltagande i den europeiska mätarkonferensen Metering Europé ger resultat och sprider budskapet om vårt koncept och kompetens internationellt", kommenterar vd Jan Axelsson.
Victor Carlén
Nyhetsbyrån Finwire
Citera
2020-07-29, 11:26
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Raket, turnaround, ”den som inte köper på dessa nivåerna kommer ångra sig”, ”nästa pm kommer vara en trigger” osv haglar i forumen.
[/url]

Men visst ångra du dej lite att du inte köpte swemet på 1.5 sek?

Jag har passat på att sälja av lite i denna hysterin. Säkrade fin vinst. Inte för jag inte tror på Swemet. Fint bolag som har mer att ge.
Men behövde få loss pengar att trycka in mer i Zordix. Dessutom tog swemet en förjävla stor del av portföljen. Är kvar med en del.
Citera
2020-07-29, 12:00
Medlem
Citat:

Jag har passat på att sälja av lite i denna hysterin. Säkrade fin vinst. Inte för jag inte tror på Swemet. Fint bolag som har mer att ge.
Men behövde få loss pengar att trycka in mer i Zordix. Dessutom tog swemet en förjävla stor del av portföljen. Är kvar med en del.

Jag räknar ju med 4-6 kr i år eller i samband med årsrapport 2020. Baserat på vad vi redan vet om orders, avskrivningar och vinster.

Tillkommer nya kunder som Gotlands och de där två man inte namngivet, kanske någon ny... då seglar vi vidare.

jag räknar egentligen kallt med 10 kr eller en femdubbling för mig.

Sedan skall jag fundera på om jag tror på mer... eller ta hem vinst. Jag tror inte jag rör detta så mycket förrän 2022.

Då vet vi mer hur det gick.
Citera
2020-07-29, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Swemet marknadsför sig mycket riktigt mot små och medelstora energibolag.

Hade de skolat byta miljoner elmätare hade de haft miljarder i omsättning och hundratals miljoner i vinst. Men det är riktigt att potentialen inte är så hög.

Det finns dock många kommunala elbolag som har 10 - 40.000 abonnenter. De har kontrakt med några och kan nog få några till. I och med att dessa bolag kanske bara har ca 50 anställda behöver de konsulter för signalhantering, vilket ju är Swemets gamla levebröd. Nu säljer de även själva mätaren.

De kommer rimligen sälja 100.000-tals mätare. De har kontrakt idag som tyder på det.

Det finns 164 st lokalnätsbolag i Sverige (2006)

Swemets största kontrakt är på 36.000 mätare till Växjö Energi. Gotland med 40.000 abonnenter testar utrustning just nu.

https://www.energimarknadsinspektionen.se/Documents/Publikationer/rapporter_och_pm/Rapporter%202009/EI_R2009_03.pdf
Med den kursökning vi sett hittills borde väl ganska mycket vara inprisat? I placeraforumet är det 4-5 kr inom en vecka som är det ”uppenbara delmålet” i en raket som ska till 10+ kr, det är väl ändå lite väl optimistiskt?

Citat:

Lätt att säga i efterhand, jag ångra ju inte att jag inte köpte asarina som exempel Föredrar köpa aktier som inte bygger på haus, även om företagen i sig kanske har en bra framtid tas dom ofta ut år i förskott med den kulturen som finns på forumen, speciellt nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in