2020-07-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Med den kursökning vi sett hittills borde väl ganska mycket vara inprisat? I placeraforumet är det 4-5 kr inom en vecka som är det ”uppenbara delmålet” i en raket som ska till 10+ kr, det är väl ändå lite väl optimistiskt?

Lätt att säga i efterhand, jag ångra ju inte att jag inte köpte asarina som exempel Föredrar köpa aktier som inte bygger på haus, även om företagen i sig kanske har en bra framtid tas dom ofta ut år i förskott med den kulturen som finns på forumen, speciellt nu...

Nej, jag tycker den är fundamentalt felvärderad av två skäl:

a) Vinsten var 0,14 och inte 0,10

b) avskrivngstakten skall minska med ca 1 MSEK

Det ger en årsvinst på ca 0,20 för 2020 med samma intjäning som 2019.

Till det bör läggas c) att intjäningen 2019 var nästan helt under H2.

Så men försiktiga PE = 20 för 2020 har vi 4 kr. Men när den uppvärderingen kommer vet vi inte.

På Placera killgissar man bara och tittar inte på fakta.

Jag har aldrig sett en liknande undervärdering förut i mitt aktieliv. Den är närmast komisk.

Tillägg:

För 10 kr eller mer krävs ju några större orders och frågan är om det räcker med de tre kommunala energibolag man har i pipeline som testar utrustning idag. Då krävs det nog en större order från Finland eller Danmark där man ju sålt testutrustning.

Omöjligt är det inte... det behövs en vinst på 50 öre aktien för att försvara PE 20 vid 10 kr. Och notera att det PE är ganska modest satt. Men det är rimligt att hålla ned vinstmultipeln med tanke på att denna marknaden ju är tidsbegränsad och det är knepigt att förutspå intjäningen efter att mätarna är levererade.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-07-29 kl. 12:12.
Citera
2020-07-29, 12:16
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Med den kursökning vi sett hittills borde väl ganska mycket vara inprisat? I placeraforumet är det 4-5 kr inom en vecka som är det ”uppenbara delmålet” i en raket som ska till 10+ kr, det är väl ändå lite väl optimistiskt?

Lätt att säga i efterhand, jag ångra ju inte att jag inte köpte asarina som exempel Föredrar köpa aktier som inte bygger på haus, även om företagen i sig kanske har en bra framtid tas dom ofta ut år i förskott med den kulturen som finns på forumen, speciellt nu...

Håller med att aktiemarknaden blivit extrem nu efter/under corona.
Jag har seriöst arbetskamrater som ALDRIG handlat en aktie tidigare, som inte vet vad börsvärde är, som tror att en aktie som kostar 10 kronor är billigare än någon som kostar 250 kronor. och dom som kostar 50 öre är ett fynd. Dessa människor köper alltså förhoppningsbolag idag för 50 000:- utan att tveka baserat enbart på ett facebookinlägg på 10 rader.
Citera
2020-07-29, 17:28
Medlem
Mycket småposter och vinsthemtagningar idag.

jag hittar inget större sjok av avslut med samma mäklare som köpare.

Att notera är att AVA är nettosäljare idag.

Swedbank största nettoköpare... man kan misstänka någon större småsparare på Swedbank som köpt idag.

Men fler mäklarfirmor i matchen idag än tidigare.

Nåja, vi får vänta på rapport. Vinsten H1 2019 var 1 öre per aktie...
Citera
2020-07-29, 17:53
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Illa. Swemet var 3e sämsta posten idag för mig. I absoluta tal. Rätt illa för en liten skitpost utan hävstång. Inte så konstigt med tanke på att den gått som en raket två dagar i rad.

Fortfarande är den inte speciellt hypead. Det är några haussare som hittat den men annars är det för få Avanza ägare för att få igång en riktig hype. Om aktien har några bra dagar till så kommer hype-tåget. Och då kan värderingen bli va fan som helst.
Citera
2020-07-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Illa. Swemet var 3e sämsta posten idag för mig. I absoluta tal. Rätt illa för en liten skitpost utan hävstång. Inte så konstigt med tanke på att den gått som en raket två dagar i rad.

Fortfarande är den inte speciellt hypead. Det är några haussare som hittat den men annars är det för få Avanza ägare för att få igång en riktig hype. Om aktien har några bra dagar till så kommer hype-tåget. Och då kan värderingen bli va fan som helst.

Ja, det svänger. Men den är fortfarande upp 30% på tre dagar, det var ingen konstig rekyl.

Swemet är fortfarande en aktie man kan räkna hem fundamentalt så nej, någon hype har vi inte.

Positivt idag var väl att Nordnettarna höll bättre i sina aktier och att det dök upp fler mäklare som nettoköpte, om än i små mängder.

Det är Avanzioterna som gjorde snabba vinsthemtagningar idag.
Citera
2020-07-31, 12:05
Medlem
Kanske vi hamnat på 2,50 lite drygt.

Volymen är försvunnen och 29.000 st är handlade nu till lunch. Volymen nu är alltså 5% mot början på veckan....

Så hypen är över för denna gång. Men många har ju sett aktien nu i alla fall.
Citera
2020-08-01, 22:03
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag antar att detta tagits upp i tråden:

SWEMET
Swemet får order värd 500 000 kronor (Finwire)
2020-07-29 10:16
Elmätbolaget Swemet har fått en order av ett analysinstrument till ett nätbolag i Palestina tillsammans med en dansk beställning. Det totala ordervärdet uppgår till 500 000 kronor, enligt ett pressmeddelande.

Den nya ordern avser utbildning och instrument.

"Vi ser att vårt deltagande i den europeiska mätarkonferensen Metering Europé ger resultat och sprider budskapet om vårt koncept och kompetens internationellt", kommenterar vd Jan Axelsson.

Victor Carlén
Nyhetsbyrån Finwire

Internationell order!

Nån som vet va omsättningen för förra kvartalet var?
Senast redigerad av Flickpojken 2020-08-01 kl. 22:38.
Citera
2020-08-01, 22:03
Medlem
Flickpojkens avatar
kan ju bli något annat än stärka kvartal framöver!

Förutsätter nästan att de kommer fler order i paritet med Israel ordern. Då blir såg 2021 bättre någon kunde tänka sej.
Senast redigerad av Flickpojken 2020-08-01 kl. 22:52.
Citera
2020-08-01, 22:14
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Men visst ångra du dej lite att du inte köpte swemet på 1.5 sek?

Jag har passat på att sälja av lite i denna hysterin. Säkrade fin vinst. Inte för jag inte tror på Swemet. Fint bolag som har mer att ge.
Men behövde få loss pengar att trycka in mer i Zordix. Dessutom tog swemet en förjävla stor del av portföljen. Är kvar med en del.

Intressant att du tror mer på Zordix med ett P/E-tal 323,61 än swebmet! Motivering : )?
Senast redigerad av Flickpojken 2020-08-01 kl. 22:28.
Citera
2020-08-01, 22:26
Medlem
Flickpojkens avatar
Vi va imponerade av de finska ordern på 150 000

Nu kommer en från Israel på 500 000! Detta är dessutom ett internationellt genombrott på riktigt. Va inte säker på att dom skulle komma utanför norden.

Tänk på att Israel inte är något uland precis. Så de borde säga något om hur bra grejer dom säljer. Men andra sidan är de Judar vi tala om så man vet aldrig : ). Hehe

I de här lägget tycker jag att de känns som ett givet val över tid. Men inte bara de masspsykosen kan slå till och de kan bli ett jävla driv i handeln : ).

Liter märklig reaktion pågå nyheten om Israel orden. Aktien gick ner på Onsdagen men tog sej två dagar senare.. Kan va en fördröjning kanske ändå en ganska liten omsättning på aktien. Kan ju fråga sej om de drar i väg på Måndag också...
Senast redigerad av Flickpojken 2020-08-01 kl. 22:37.
Citera
2020-08-01, 23:35
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Intressant att du tror mer på Zordix med ett P/E-tal 323,61 än swebmet! Motivering : )?
Det är lika absurt med ett P/E-tal på 150, som 700. Så P/E säger nada åt vilket håll denna ska åt. Jag hävdar att psykologin är viktigare än matematiken.
När alla vet att kursen ska ner, så får man välja om man ska följa strömmen eller inte.

Alla gillar Zordix-caset, och alla vill in, men alla tycker det är för dyrt. Fantastiska förutsättningar för ett uppsving. Hur länge vågar folk stå utanför i väntan på lägre kurs?
Citera
2020-08-01, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Det är lika absurt med ett P/E-tal på 150, som 700. Så P/E säger nada åt vilket håll denna ska åt. Jag hävdar att psykologin är viktigare än matematiken.
När alla vet att kursen ska ner, så får man välja om man ska följa strömmen eller inte.

Alla gillar Zordix-caset, och alla vill in, men alla tycker det är för dyrt. Fantastiska förutsättningar för ett uppsving. Hur länge vågar folk stå utanför i väntan på lägre kurs?

Det finns ju alltid grader i absurditeten.... och tiderna är sådana att fundamenta tycks kvitta. Man askiter i PE och faktisk vinst, och tittar på andra saker (som ofta inte är relevanta).

Jag tror nog mer på Swemet som ju har ett konservativt PE idag.

Swemet bör inte kunna få PE som är tresiffrigt dock! Markanden är tidsbestämd och vad är intjäningen stabilt efter 2025?

Men även så... man vet aldrig.

Men skulle Swemet få ett PE på 150 så säljer nog denne killen och cashar hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in