Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Med den kursökning vi sett hittills borde väl ganska mycket vara inprisat? I placeraforumet är det 4-5 kr inom en vecka som är det ”uppenbara delmålet” i en raket som ska till 10+ kr, det är väl ändå lite väl optimistiskt?
Lätt att säga i efterhand, jag ångra ju inte att jag inte köpte asarina som exempel

Föredrar köpa aktier som inte bygger på haus, även om företagen i sig kanske har en bra framtid tas dom ofta ut år i förskott med den kulturen som finns på forumen, speciellt nu...
Nej, jag tycker den är fundamentalt felvärderad av två skäl:
a) Vinsten var 0,14 och inte 0,10
b) avskrivngstakten skall minska med ca 1 MSEK
Det ger en årsvinst på ca 0,20 för 2020 med samma intjäning som 2019.
Till det bör läggas c) att intjäningen 2019 var nästan helt under H2.
Så men försiktiga PE = 20 för 2020 har vi 4 kr. Men när den uppvärderingen kommer vet vi inte.
På Placera killgissar man bara och tittar inte på fakta.
Jag har aldrig sett en liknande undervärdering förut i mitt aktieliv. Den är närmast komisk.
Tillägg:
För 10 kr eller mer krävs ju några större orders och frågan är om det räcker med de tre kommunala energibolag man har i pipeline som testar utrustning idag. Då krävs det nog en större order från Finland eller Danmark där man ju sålt testutrustning.
Omöjligt är det inte... det behövs en vinst på 50 öre aktien för att försvara PE 20 vid 10 kr. Och notera att det PE är ganska modest satt. Men det är rimligt att hålla ned vinstmultipeln med tanke på att denna marknaden ju är tidsbegränsad och det är knepigt att förutspå intjäningen efter att mätarna är levererade.