2020-07-27, 18:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Billigt = dåligt. Precis så efterbliven är dagens trend. Det är därför folk hånskrattar när man kallar plast för ett extremt viktigt och fantastiskt material för mänskligheten. För gemene man kan inget om historia, inget om teknik, har ingen aning om hur all mat plötsligt trillar ned på bordet, och har lärt sig att "billiga plast-saker är dåliga".

Men i min mening ska aktier sällan eller aldrig bedömmas utifrån efterblivna trender. De kommer och går, och som jag ser det kan man inte gissa sig till dem för de innehåller ingen logik. Om vi tittar på detta argument fundamentalt: billigt att producera = dålig egenskap? Ehh... njah.
Det finns väl ingen naturlag som säger att billigt är lika med dåligt. Det händer ibland att man stöter på trevliga undantag.

Men mitt minna av HM är att kvalitén genomgående var dålig, och jag ska ärligt erkänna att jag sällan handlade där ens som ung. På den tiden rörde jag mig i modebranschen och det fanns så mycket snyggare och bättre kläder att köpa då - eller få gratis ibland av trevliga butiksägare.

Jag tittar aldrig på prislappen när jag handlar kläder. Ser jag ett par snygga byxor så spelar det ingen roll om dom kostar 100 eller 3000. Jag köper kläder som jag gillar. Men jag vet att billiga kläder i regel har en livslängd på kanske ett halvår år, medan mina tjugo år gamla dyra kvalitetskläder fortfarande ser nya ut.

I vilket fall. Om HM börjar göra kläder som jag gillar så skulle jag absolut handla där. Så du har rätt i att kvalité inte är allt.

Har funderat att gå in i Odd Molly som jag gillar, men deras kläder är lite för "snälla" för den nuvarande trenden. Men trender kommer ju o går... som du skrev.
Citera
2020-07-27, 18:49
Medlem
Lifewringers avatar
Någon skrev:

Mina predictions:
Guld 2000-2200
Silver $30 ish
SP500 4200+
Olja $50+ (minst)
Innan ”the big bust”
...för den kommer, men inte innan enl. ovan
Enligt min DD
Citera
2020-07-27, 23:49
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag köpte en del gas runt april men det gav sig aldrig trots positiva kortare trender osv. Positionen i olja gick något bättre och är något jag har kvar än idag.

För de flesta av mina aktier (men via terminer med hävstång) är målen ganska enkla:
"Return to mean" * , dvs att det uppstår något av en jämvikt mellan kraschen feb/mars och de historiska priserna för något (som en aktie, index osv). Det kan dock ta ett ganska bra tag innan något sådant sker.

Annars har jag gjort mest vinst på alla former av indexinvesteringar exkl olja (men just olja är nästintill som en typ av index, en något bångstyrigt sådant dock). Gjorde visserligen +191% på Byggmax, men ... där gick jag in med en mindre summa.

Köpet i Byggmax berodde mycket på att jag använde detta:
https://i.imgur.com/bnau1AK.png

Dvs en enkel screener för svenska branschindex (data från Avanza), skärmdumpen ovan är från idag så värdena är dagsaktuella. Därefter kan man bara hitta saker inom varje kategori som ser mer intressanta ut än ej, t ex bolag som just nu är något mer under isen än ej och som där oscillatorer står för lågt men där det samtidigt går att skönja viss vändning av trend osv samt bolag som inte historiskt haft en björntrend i flera år osv (Oscar Properties är ett lysande exempel på något man kanske inte går in i, den historiska avkastning är något under isen minst sagt).

* "Return to mean" / mean reversing: https://www.investopedia.com/terms/m/meanreversion.asp

Intressant inlägg, suger åt mig som en svamp.
Jag förstår ännu inte alla begrepp i länken inom TA, med det menar jag att förståelse är hur jag använder dem till fullo. Tar ett tag att sjunka in på riktigt.
Än så länge har handeln skett enligt tidigare tänk, intressant vändning i vätgas-aktierna idag.
Snitt +10%... konstig volatilitet, känns som storspelare vill in och påverkade kurserna i fredags t ex. Vad vet jag. Men enl mig är många bolag fortfarande undervärderade inom ”grön energ” fortfarande p.g.a vad jag skrivit om att EU ska satsa på detta, inte bara EU ska jag säga globalt.

Likaså följer jag trenden med 5G.
Gillar inte 5G då det är en hög frekvens som går på mm våglängd, ganska enkelt att räkna ut att det inte är spec. hälsosamt.
Men! 5G har börjat och kommer implementeras oavsett vad och telekom med tillhörande bolag bolag som kan tjäna på det, digitalisering mm, tror jag ändock på.
Av principskäl köpte jag inte Ericsson i vintras, ångrar det. Dock spelar Ericsson ett högt spel globalt.
Citera
2020-07-28, 02:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Någon skrev:

Mina predictions:
Guld 2000-2200
Silver $30 ish
SP500 4200+
Olja $50+ (minst)
Innan ”the big bust”
...för den kommer, men inte innan enl. ovan
Enligt min DD
Jag skulle säga

Guld 2400-3400
Silver 50
Sp500 3700
Olja 50+

Sp 500 ligger högt värderad. Rekordhögt på vissa så som price to sales. Pe på över 27. Cykliskt shiller pe är över 30. Shiller pe har bara gått över 33 mellan 98-2001, dvs it-bubblan.
Senast redigerad av sebastian_ 2020-07-28 kl. 02:24.
Citera
2020-07-28, 14:06
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag skulle säga

Guld 2400-3400
Silver 50
Sp500 3700
Olja 50+

Sp 500 ligger högt värderad. Rekordhögt på vissa så som price to sales. Pe på över 27. Cykliskt shiller pe är över 30. Shiller pe har bara gått över 33 mellan 98-2001, dvs it-bubblan.

Vad baserar ni era spekulationer på?

Det är alltid så roligt att spekulera kring krascher för enligt mig skulle det ha smällt för flera år sedan.

Men varför just de siffrorna på guldet och oljan?

Jag är 99% Björn och har alltid varit men har blivit överbevisad av att börsen tappar korrelation till stor del med fundamenta, det trycks enorma mängder pengar just nu.
Detta kommer driva på ovannämnda tillgångar, men vad är det som gör att just vid dessa värden ska korthuset falla?
Så många gånger jag synat bostadsmarknaden (redan 2010) för att det var en bubbla, börsen redan för 2 år sedan.
Nja, tror att den finansiella delen av ekonomin kommer fortsätta växa men att vi kommer få se en katastrofal realekonomi.

Sen att det kommer krascha, ja, jo, det är ett system som är uppbyggt så att det förr eller senare kraschar.

Red; PE tal har enl mig aldrig varit så ointressant som just nu.
Citera
2020-07-28, 15:49
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vad baserar ni era spekulationer på?

Det är alltid så roligt att spekulera kring krascher för enligt mig skulle det ha smällt för flera år sedan.

Men varför just de siffrorna på guldet och oljan?

Jag är 99% Björn och har alltid varit men har blivit överbevisad av att börsen tappar korrelation till stor del med fundamenta, det trycks enorma mängder pengar just nu.
Detta kommer driva på ovannämnda tillgångar, men vad är det som gör att just vid dessa värden ska korthuset falla?
Så många gånger jag synat bostadsmarknaden (redan 2010) för att det var en bubbla, börsen redan för 2 år sedan.
Nja, tror att den finansiella delen av ekonomin kommer fortsätta växa men att vi kommer få se en katastrofal realekonomi.

Sen att det kommer krascha, ja, jo, det är ett system som är uppbyggt så att det förr eller senare kraschar.

Red; PE tal har enl mig aldrig varit så ointressant som just nu.
Svårt att säga om det kommer krascha, men säg att jag tror på de priserna innan 2022.

Guldpriset på minst 2400 för att det trycks så satans mycket pengar. https://www.macrotrends.net/1437/sp500-to-gold-ratio-chart . Jag tror att vi ska ner till runt 1 på den skalan den här gången vilket är ca 50%. 50% ökning är ca 3000. Folk är oroliga för den höga värderingen på börsen, men måste placera pengarna någonstans. Den här bullrunen med guldet har minst 1 år till i sig.

Silver för att det brukar hänga med guldpriset och ta in på sin ratio guld/silver https://goldprice.com/gold-silver-ratio/ . Den ration kommer förmodligen gå ner till 50. Och med ett stigande guldpris så blir det en fördubbling av silverpriset.

Olja för det är ett ovanligt gap (även där) mellan aktier och olja. https://www.macrotrends.net/1453/crude-oil-vs-the-s-p-500. Även om olja går upp till 80 så är det inte nära sp500 . Jag är också av åsikten att den gröna omställningen är på riktigt. Men kommer ta 10 gånger så lång tid som vissa försöker få det till.
Citera
2020-07-28, 21:37
Medlem
Teckan på ny börs krasch;

Det kommer en Ny Grej som går utöver den Gamla Ekonomin och som inte kan värderas på det Gamla Sättet. Den här gången är Allt Annorlunda och investerare står på kö för att köpa in sig i den Nya Grejen.
Smarta personer som varit med förut börjar kalla det en bubbla, den Nya Grejens apostlar målar upp ännu större bilder och nätverksträffar för uppstartsföretag sprider sig snabbt.
Företag med grundare som haft beröringspunkter med andra högt värderade företag får kapital direkt.
Ett stort antal nya företagsinkubatorer startas, av nyfinansierade riskkapitalbolag.
Företag börjar få kapital på en Powerpointpresentation, utan att någon produkt finns ännu.
Personer med MBA-examen lämnar bankerna för att starta företag.
De Stora Börsnoteringarna sker.
De stora investmentbankerna börjar tjäna pengar på den Nya Grejen.
Din taxichaufför ger dig aktietips och du satsar dina pensionspengar.
Ett företag som representerar den Nya Grejen köper ett företag i den Gamla Industrin för vansinniga pengar. Detta är toppen på bubblan.
Citera
2020-07-29, 04:26
Medlem
Vad tror ni om att köpa SAS aktier. De är på de lägsta nivåerna på tre år. Känns som att det går uppåt igen när fler reser?
Citera
2020-07-29, 07:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur gjorde du 50% förlust på telia?

Det var många som gjorde det https://www.nyteknik.se/digitalisering/goran-persson-forsvarar-teliaaffaren-6424043

Var mer tur än skicklighet att jag inte hoppade på det tåget..
Citera
2020-07-29, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrixmorpheus
Vad tror ni om att köpa SAS aktier. De är på de lägsta nivåerna på tre år. Känns som att det går uppåt igen när fler reser?

Skulle inte ta i flygbolagen med tång, personligen. De var skit redan innan Covid.
Citera
2020-07-29, 08:11
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Flygbolag suger stenhårt även i goda tider. Varför inte välja flygplatser istället? De har betydligt bättre lönsamhet och är inte lika hårt skuldsatta. De har verkliga tillgångar och flesta av dom är monopol eller i alla fall oligopol.
Citera
2020-07-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det var många som gjorde det https://www.nyteknik.se/digitalisering/goran-persson-forsvarar-teliaaffaren-6424043

Var mer tur än skicklighet att jag inte hoppade på det tåget..
Antog att det var i corona tider förlusten gjordes, men det är väl ändå inte 50%, har ju varit fina utdelningar under en lång tid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in