2020-07-28, 12:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag skulle vilja uppskatta om du kunde ta och läsa igenom dina egna inlägg.
Till skillnad från många andra skribenter vet jag vad jag skrivit OCH vad den jag diskuterar med skrivit.

Vem som helst som läser här kan se att du inte har läst mina inlägg. Utan möjligen läst några ord och sedan fantiserat ihop resten.
Du är inte rätt person att komma med den typen av kommentarer.

Citat:
Du startade med ett inlägg att folk inte gjorde så stora förluster på 90talskrisen
Det är riktigt. Att komma upp i förluster på flera miljoner krävs något annat än bostäder.

Och jag visade med hjälp av prisindex från SCB att en normalvilla då gick för ca 730 kSEK.
Och med ett prisfall på 20% så kommer man inte upp i en förlust på några miljoner.

Sedan finns naturligtvis en spridning i bostäder. Nyproduktionen var lite dyrare. Men dom satt med en fantastisk garantiränta. Sedan blev inte dom så dyra eftersom de inte var särskilt stora. De statliga lånen utgick inte om man byggde lite större.

Jag köpte en villa på toppen i den dyrare prisklassen. För hela 950 kSEK. Fanns inte många dyrare objekt. (En gammal disponentvilla i det som skulle motsvara Djursholm var dyrare).

Det går enkelt att se att förlusterna var en storleksordning mindre. Det räcker med grundskolematematik.

Citat:
Då påpekade jag att det knappast var relevanta siffror p.g.a kostnadsläget på bostäder vid den tidpunkten, och då refererade jag till några exempel på affärer 1989(just av den anledningen att det var en tidpunkt där jag själv och bekanta kom i kontakt med bostadsmarknaden).
Jag har alldrig afärdat SCB siffror. Däremot har jag påpekat att ha referenspunkten 1989 har inte varit 100% korrekt då det inte var toppen utan den prisbild som gällde affärer under 1988.
DU skrev så här: "Nu har du lite konstig verklighetsuppfattning om prisnivån i slutet av 80talet."
Om jag lägger mig 1989 så tar jag det högsta prisläget "i slutet av 80talet."

Märker du nu själv att du varken har koll på vad jag skriver eller vad du själv skriver.

Du har fått några frågor på dina påståenden kring att SCB's fastighetsprisindex inte skulle stämma. Detta är nu minst fjärde gången du varken har svarat eller kommit en millimeter på någon redogörelse.

När du inte klarar det så borde du inte komma med invändningar.

Det enda du gör är att producera falsarier om vad jag skulle ha skrivit, samt yrar om dina minnesfragment. Inget av detta har något värde.
Citera
2020-07-28, 13:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Priset finns ju öppet att se på hemnet. Man kan i Linköping bygga fina lägenheter med bra standard och sälja för 32.000 kr per kvadrat. Vet inte om de fick marken gratis för att det var en bomässa, men mer än så kostar det inte att bygga i Sverige utanför Stockholm. Om det dök upp 10.000 lägenheter för 32.000 kr i Stockholm skulle de genast sälja. Och nuvarande lägenheter dippa rejält i pris.

Att det inte finns lägenheter för 32k i Stockholm måste bero på politiska beslut, och att byggmarknaden är ett oligopol och de kommit överens om att ta mer eftersom Stockholmare betalar mer. Och säljer inte det högre priset så bygger man inte mer.

Produktionskostnaderna varierar förstås med läget eftersom markpriserna är en del det totala priset. Därför går det förstås att producera bostäder till lägre pris ute i obygden än i centrala och attraktiva lägen, detta är inte konstigt.
Citera
2020-07-28, 13:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Produktionskostnaderna varierar förstås med läget eftersom markpriserna är en del det totala priset. Därför går det förstås att producera bostäder till lägre pris ute i obygden än i centrala och attraktiva lägen, detta är inte konstigt.
På vilket sätt är Tensta Kista Skärholmen centrala och attraktiva lägen? Ändå kostar nybyggen där 50k i Stockholm och 32K i Linköping. Jag påstår att det finns ett straffpris på 20-40% bara för att det är Stockholm, för Stockholmare tror att det måste kosta så mycket och betalar därför.
Citera
2020-07-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Till skillnad från många andra skribenter vet jag vad jag skrivit OCH vad den jag diskuterar med skrivit.

Vem som helst som läser här kan se att du inte har läst mina inlägg. Utan möjligen läst några ord och sedan fantiserat ihop resten.
Du är inte rätt person att komma med den typen av kommentarer.

Det är riktigt. Att komma upp i förluster på flera miljoner krävs något annat än bostäder.

Och jag visade med hjälp av prisindex från SCB att en normalvilla då gick för ca 730 kSEK.
Och med ett prisfall på 20% så kommer man inte upp i en förlust på några miljoner.

Sedan finns naturligtvis en spridning i bostäder. Nyproduktionen var lite dyrare. Men dom satt med en fantastisk garantiränta. Sedan blev inte dom så dyra eftersom de inte var särskilt stora. De statliga lånen utgick inte om man byggde lite större.

Jag köpte en villa på toppen i den dyrare prisklassen. För hela 950 kSEK. Fanns inte många dyrare objekt. (En gammal disponentvilla i det som skulle motsvara Djursholm var dyrare).

Det går enkelt att se att förlusterna var en storleksordning mindre. Det räcker med grundskolematematik.

DU skrev så här: "Nu har du lite konstig verklighetsuppfattning om prisnivån i slutet av 80talet."
Om jag lägger mig 1989 så tar jag det högsta prisläget "i slutet av 80talet."

Märker du nu själv att du varken har koll på vad jag skriver eller vad du själv skriver.

Du har fått några frågor på dina påståenden kring att SCB's fastighetsprisindex inte skulle stämma. Detta är nu minst fjärde gången du varken har svarat eller kommit en millimeter på någon redogörelse.

När du inte klarar det så borde du inte komma med invändningar.

Det enda du gör är att producera falsarier om vad jag skulle ha skrivit, samt yrar om dina minnesfragment. Inget av detta har något värde.

Det är du som försöker tona ner din direkta fel referering med en mängd data som inte är direkt releterat till ämmnet.
Men efter vad jag sett tidigare från dig är jag inte förvånad.
Sen borde du som så stenhårt refererar till SCB siffror vara medveten om att den inte innehåller någon nybyggnation.

Självklart så genererade inte en 20% nedgång på en 50% belånad standardvilla några enorma skulder.
Men många råkade illa ut som t.ex fick avryta byggbrojekt och hamnade i skilsmässa som hände den person jag refererade till tidigare(Om jag skall tro de rykten som fanns).
Det vill säga även om den generella nergången var 20% så kan enskillda objekt tappa bedydligt mer, och blir det tvisemål och tvångsförsäljningar i en nergående marknad kan det slå mycket hårt. Vilket hände ett antal personer på 90talet.
När det gällde bostadsrätter så hamnade flera nybyggda brf. i ekonomsika problem vissa gick konkurs andra klarade sig men många br. fick ett lågt eller obefintligt värde då återkallade långivarna in panterna. Detta hände definitivt mer än en förening.
Och det är här jag ser samma tendenser hos vissa nishade nyproducerade br.f.

Gällande vad du skrivit eller inte skrivet.
Du raljerade över krisen med några fiktiva lånebelopp som helt saknar relevans för de som råkade illa ut.
Sen beskriver du prisbilden från en lokal marknad, vilket heller inte är relevant för andra marknaden.
Men uppenbarligen bodde du i nån håla eller i en stad under nergång, då den prisbilden du beskriver enbart kan stämma överens med den bilden.

Och det är du som påstått att det inte gick att låna med en br. som säkerhet och du som beskrev att din bank inte förstod hur det skule gå till. Jag får ta dig på orden, men troligtvis är det mer en beskrivning av din lokala marknad och inte Sverige i stort.
Citera
2020-07-28, 13:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
På vilket sätt är Tensta Kista Skärholmen centrala och attraktiva lägen? Ändå kostar nybyggen där 50k i Stockholm och 32K i Linköping. Jag påstår att det finns ett straffpris på 20-40% bara för att det är Stockholm, för Stockholmare tror att det måste kosta så mycket och betalar därför.

Allting är relativt, priset på marken berättar vad som är mest attraktivt.

Sedan är det förstås heller inte bara markpriserna som styr produktionskostnaderna. Alla som har byggt själv vet att priserna för arbetskraft varierar t.ex.
Citera
2020-07-28, 14:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Allting är relativt, priset på marken berättar vad som är mest attraktivt.

Sedan är det förstås heller inte bara markpriserna som styr produktionskostnaderna. Alla som har byggt själv vet att priserna för arbetskraft varierar t.ex.
Jag kan inte siffrorna, med arbetskraftskostnad i Stockholm kontra Linköping ger nog en försumbar skillnad. De bygger ett 7-våningshus i kvarteret bredvid mig. Det är 6-8 man som bygger det på ett halvår eller så. Då kan du räkna ut vad en extra hög månadslön +5000 kr skulle ge i merkostnad, kanske 200.000 kr utslaget på 30 lägenheter.
Citera
2020-07-28, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej. Det finns en prisgradient som speglar skillnad i preferens för adress.

Skulle man på något magiskt sätt få ned produktionskostnaden på bostäder och nyproducera bostäder på idag obebyggd mark, skulle prisgradienten bestå och därmed priserna på befintliga bostäder sjunka.

För att ta detta väldigt pedagogiskt.
1. Antag att man kunde bygga bostäder i Upplands Väsby som var 1 MSEK billigare för en BR (än idag). När dessa byggs kommer prisnivån i Upplands Väsby falla med 1 MSEK eftersom alla köper de nya BR istället.

2. Detta gör att prisskillnaden mot Rotebro plötsligt faller med 1 MSEK. Det är inte de som överväger att flytta beredda att ta. Prisgradienten vad gäller preferenser är densamma. Det gör att priserna faller 1 MSEK i Rotebro också. Dvs budgivarna i Rotebro lägger sig 1 MSEK lägre därför att de har ett alternativ i Upplands Väsby.

3. Och det gör att priserna i Sollentuna faller med 1 MSEK.

4. Osv sprider sig prisfallet.

Problemet med detta är att i verkligheten stiger produktionskostnaden. Den faller inte.

Självklart skulle det få effekt om man kunde uppföra nya bostäder som bli mycket BILLIGARE än dagens. Det finns så klart en gräns någonstans, om Hornsberg kostar 20 000 per kvm lär knappast Norr mälarstrand kunna upprätthålla 100 000 per kvm. Men så är som bekant inte fallet. Att det byggs bostäder i Hornsbergs strand som kostar 80 000 per kvm påverkar däremot knappt priserna vid Norr Mälarstrand alls. Med dagens ränteläge ger 1 msek högre pris enbart en ränteskillnad på 700-800 kr i mån. Till den lilla diffen kommer få som har får lån till bostad på Mose Backe överväga Hammarby Sjöstad.

Dessutom är ofta belånibgsgraden mkt högre i nybyggena. Föreningarna har sämre ekonomi än de gamla och högre avgifter.

Även om det byggdes 100 000 tals nya bostäder precis utanför tullarna skulle priserna innanför tullarna knapöt påverkas pga detta. Inte heller hade villapriserna i Ålsten påverkats av 10 000 nya villor i Hässelby.
Citera
2020-07-28, 14:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag kan inte siffrorna, med arbetskraftskostnad i Stockholm kontra Linköping ger nog en försumbar skillnad. De bygger ett 7-våningshus i kvarteret bredvid mig. Det är 6-8 man som bygger det på ett halvår eller så. Då kan du räkna ut vad en extra hög månadslön +5000 kr skulle ge i merkostnad, kanske 200.000 kr utslaget på 30 lägenheter.

Jag har inte koll på Linköping men jag har byggt i Stockholm och har även koll på den by jag kommer ifrån samt en annan ort där jag har sommarstuga och vet att det är stora skillnader mellan dessa orter, både när det gäller arbetskostnader och markpriser.
Citera
2020-07-28, 14:31
Avslutad
Citat:
Så har det blivit i Uppsala, Malmö, och nu senast Linköping. Så skulle det bli även i Stockholm. Du måste lära av verkligheten i andra städer och släppa det inskränkta Stockholmstänket.

Det hela är naturligtvis hypotetiskt. Det finns inga politiker idag i Stockholm som vågar någonting annat än förtätning med svindyra lägenheter. Så det kommer inga stora områden med nybyggt. Det får mindre städer sköta om.

Så varför har inte de stora nybyggda områdena i Stockholm drivit ned priserna?
Citera
2020-07-28, 19:03
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Var är halveringen? Vaaaaar? Ha ha ha ha ha
Citera
2020-07-28, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Blir väl en dubblering innan det blir en halvering. 😂
Citera
2020-07-28, 19:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.

Halvering av bankernas kalkylräntor kanske, de krävde tidigare att låntagarna kunde klara av 7-8% i ränta och ändå ha pengar över till utlandssemester och andra nöjen. Nu har tydligen SBAB krupit ned mot 6%. Får vi se ytterligare nedgångar mot 4-5% inom några år kanske?

Ju längre tid vi har noll-räntor desto mer kommer det sjunka in att dessa räntor är en ny normal och då pressas kalkylräntorna ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in