2020-07-28, 11:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om RB jobbar enbart med inflationen och har inte till uppgift att bromsa en skenande belåning.
Det är FI’s uppgift och FI har två gånger skärpt amorteringskraven.
Undrar varför om man tyckte att den privata skuldsättningen varit under kontroll. Eller hade man bara tråkigt och ville busa lite?
Icke desto mindre kan RB utreda saken. Och det gjorde dom. Och på förekommen anledning då det påstods att deras penningpolitik ledde till en överprissättning.

FI's åtgärder saknar koppling till vad de säger sig vilja åstadkomma. Det har Prof Lars E.O. Svensson visat.
Dvs FI's åtgärder är rent politiskt betingade. Inte ekonomiskt. Man vill bara lugna en hjärndöd pöbel.
Citera
2020-07-28, 11:21
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Så är det men det är de som står utan bostäder idag, väldigt få personer som har råd att betala 3-5 miljoner för en lägenhet står bostadslösa.
De som tidigare har efterfrågat dessa har redan köpt och det är inte så många som tillkommer.
Finns många som skulle vilja bo så, men de flesta har inte ekonomin för det. Och de som har ekonomin har andra valmöjligheter. Så frågan är vad som kommer att hända med dessa lägenheter på kort sikt, dvs. närmsta året.
Du får dock tona ner det priset "3-5mkr" som ju gäller en fin lägenhet i centrala Stockholm. Efter min exkursion på "landet" i Linköping kan jag konstatera att i städer som ligger precis under Stockholm i status, både universitet domkyrka och liten invandring, så får man en utmärkt 2-3:a för 1.2 mkr med låg månadsavgift lite utanför stan. Man kan tom köpa en helt ny 1-2:a kring 1 mkr. Men naturligtvis har inte en bostadslös eller arbetslös chans att låna ens en miljon. Medans lärarfamiljen i Stockholm bollar med 4-5 miljoner och tror det är normalt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-28 kl. 11:24.
Citera
2020-07-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Skulle kunna vara så att du inte skrivit, det du i efterhand fantiserar om att du gjorde.

Sagt av den som avfärdar SCB's statistik baserat på lagfarter.
Och istället bara ältar sina egna minnesfragment.

Framgår klart och tydligt. Var detta en nyhet för dig som du känner behov av att förmedla.

Då får du väl ta och beskriva det. Nu ältar du bara ett påstått hjärnspöke.
Du har fått 3 frågor. Du har besvarat exakt 0 av dom.
Och du har inte ens försökt.
Dina inlägg saknar allt vad logik, fakta och stringens heter.

Varifrån har du fått att jag hade svårt att ta ett hypotekslån? Det har jag inte skrivit.

Även om du råkar ha problem med att läsa kan du inte bara sitta och fantisera ihop saker om andra och sedan påstå det.

Finns ingen som har gjort heller. Kan du försöka vara lite seriös.

Jag skulle vilja uppskatta om du kunde ta och läsa igenom dina egna inlägg.

Du startade med ett inlägg att folk inte gjorde så stora förluster på 90talskrisen beroende på att de hade 30 k i lån på en br. och 300 k på en villa.
Då påpekade jag att det knappast var relevanta siffror p.g.a kostnadsläget på bostäder vid den tidpunkten, och då refererade jag till några exempel på affärer 1989(just av den anledningen att det var en tidpunkt där jag själv och bekanta kom i kontakt med bostadsmarknaden).
Jag har alldrig afärdat SCB siffror. Däremot har jag påpekat att ha referenspunkten 1989 har inte varit 100% korrekt då det inte var toppen utan den prisbild som gällde affärer under 1988.
Dessutom så splittras lite bilden av det faktum att prisuppgången inte varit riktikt likartat i hela landet där stockholm ökat mer under den perioden jämfört med hela landet, och att andelen bostäder har ökat snabbare jämfört med resten av landet.

Du har senare refererat till att det inte var möjligt att låna med en br. som säkerhet då du hade svårt för det.
Jag har förklarat att det var fullt möjligt, varför du hade dina bekymmer med din bank kan jag inte förklara? Jag vet att de banker jag kollade med var det inga bekymmer. Samt att söker man lite relevant information så hittar du bl.a en förklaring av den kraftiga prisökningen på många br. under 1980talet berodde på avregleringen av kreditmarknaden som genomfördes 1985.

Så att du har svårt att ta till dig relevant fakta är ditt problem.

Att vissa bolånetagare hade kreftiga dyra lån i samband med 90talskrisen är fakta.
Fanns flera som köpt/byggt villa i sverige då med lån på 1 mille och i stockholm närmare eller över 2.
Gällande br. Så hittade jag ingen nybyggd förening under 1988-1991 där urspungsavgifterna låg under 1500 m2. De flesta en bit över 2000 i stockholm närmare 3000.
Givetvis en bra bit från dagens 35-40 000 i landet och 60-100 000 i stockholm.
Men betydligt högre än de 30 000 i totalskuld du indikerade(Givet då att den inte var 20-30 m2 men de var få lägenheter de åren som hade den storleken)
De flesta av dessa byggdes av byggherrar som förmedlade hypotekslån upp till 75% av köpeskillingen med br. som säkerhet. Gick i många fall att låna mer men då krävdes ytteliggare säkerhet oftast då i form av en borgensman.
Citera
2020-07-28, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det har byggts för lite i Stockholm och exemplen Uppsala Linköping Malmö tycker jag bevisar detta. Hammarby sjöstad är inte särskilt stort, med så många inflyttade hade det behövs 1970-talsbyggen som Tensta Akalla Kista för att dippa priserna till Uppsala-nivå. Men så stora projekt vågar inte politikerna göra. Gränsen verkar gå vid en storlek som påverkar mindre städer som Linköping och Malmö. Linköpings Vallastaden är tydligen 8 kvarter fullbyggda. Det blev för mycket på 100.000 pers och priserna stannade upp och det blev osålt i flera år. I Stockholm med 1M pers så skulle det kanske behövas 80 kvarter med nybyggen för att få ner bubbelpriserna.

Det andra exemplet du har, vackra Östermalmshus med högt i tak, kakelugn, rejält byggda, är naturligtvis minst lika mycket värda som ett totalt nybygge i hösta kvalitet. Men hur många bor i sådana hus? 50.000 kanske, inte särskilt stor andel. Det byggdes knappt sådana kvalitetshus efter 1940 i Stockholms innerstad.

Jag pratar inte om "40 minuter utanför stan". Jag pratar om tunnelbaneavstånd typ Hammarby Sjöstad eller Nacka. Finns hur mycket mark som helst i Stockholm.

Allt som allt, corona räcker inte för att dippa priset i Stockholm, särskilt inte för en halvering. Det behövs 80 nybyggda kvarter för att göra det.

Så du tror seriöst att nya miljomprogram i förorten skulle driva ner priserna i Stockholm? Det enda det kommet göra är att driva ner priserna i den förort du bygger dem i. Samtidigt som det blir försummat.

Nacka är långt i från stan som gångavstånd. De som tittar på lägenhet i Mose backe tycker Hammarby Sjöstad är för långt bort och du tror ett miljonprogram i Nacka skulle påverka priserna. Du är uppe i det blå här.
Citera
2020-07-28, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Problemet är bara att dessa nybyggen kommer kosta ännu mer än de befintliga bostäderna så varför skulle de pressa ned priserna? De skulle aldrig ens byggas om folk inte var villiga att betala betydligt mer än idag.

Nej så är det ju såklart.
Citera
2020-07-28, 11:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det enda som möjligen skulle få ned priserna i Stockholm med omnejd är om man river massor av befintliga vackra gamla hus och smäller upp skyskrapor. De enorma komplexen Djurgårdsstaden, Hornsbergs strand eller Hammarby Sjöstad har inte påverkat priserna vid rådhuset, Karlaplan eller Mosebacke ett smack. Man betalar för att ha allt utanför dörren. För de som budar på Karlavägen, Norr Mälarstrand eller Medborgarplatsen är dessa perifera nybyggen på 30-40 minuters gångavstånd helt ointressanta.

Dessutom betalar folk för de vackra gamla husen. Ett sekelskifteshus går ofta för 10-20 000 mer per kvm än 70talskåken vägg i vägg allt annat lika.

På samma sätt kan du bygga hur jävla många bostäder du vill i Enebyberg eller vid Mörby C, det kommer inte påverka priserna i Djursholm ett smack.
Nej. Det finns en prisgradient som speglar skillnad i preferens för adress.

Skulle man på något magiskt sätt få ned produktionskostnaden på bostäder och nyproducera bostäder på idag obebyggd mark, skulle prisgradienten bestå och därmed priserna på befintliga bostäder sjunka.

För att ta detta väldigt pedagogiskt.
1. Antag att man kunde bygga bostäder i Upplands Väsby som var 1 MSEK billigare för en BR (än idag). När dessa byggs kommer prisnivån i Upplands Väsby falla med 1 MSEK eftersom alla köper de nya BR istället.

2. Detta gör att prisskillnaden mot Rotebro plötsligt faller med 1 MSEK. Det är inte de som överväger att flytta beredda att ta. Prisgradienten vad gäller preferenser är densamma. Det gör att priserna faller 1 MSEK i Rotebro också. Dvs budgivarna i Rotebro lägger sig 1 MSEK lägre därför att de har ett alternativ i Upplands Väsby.

3. Och det gör att priserna i Sollentuna faller med 1 MSEK.

4. Osv sprider sig prisfallet.

Problemet med detta är att i verkligheten stiger produktionskostnaden. Den faller inte.
Citera
2020-07-28, 11:45
Medlem
Citat:
Du får dock tona ner det priset "3-5mkr" som ju gäller en fin lägenhet i centrala Stockholm. Efter min exkursion på "landet" i Linköping kan jag konstatera att i städer som ligger precis under Stockholm i status, både universitet domkyrka och liten invandring, så får man en utmärkt 2-3:a för 1.2 mkr med låg månadsavgift lite utanför stan. Man kan tom köpa en helt ny 1-2:a kring 1 mkr. Men naturligtvis har inte en bostadslös eller arbetslös chans att låna ens en miljon. Medans lärarfamiljen i Stockholm bollar med 4-5 miljoner och tror det är normalt.
Nu refererade jag till de osålda nybyggda lägenheterna, och då ligger de flesta i prisintervallet som jag refererade till. Finns några mindre 1or och 2or för 1.5-2.5, men de flesta osålda ligger i den högre prisspannet.
Och de är de som jag ser som problematiska, ser ingen större risk i en befinlig etablerad br. Utan i de brf. Som har problem med att sälja alla lägenheter.
Citera
2020-07-28, 11:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu refererade jag till de osålda nybyggda lägenheterna, och då ligger de flesta i prisintervallet som jag refererade till. Finns några mindre 1or och 2or för 1.5-2.5, men de flesta osålda ligger i den högre prisspannet.
Och de är de som jag ser som problematiska, ser ingen större risk i en befinlig etablerad br. Utan i de brf. Som har problem med att sälja alla lägenheter.
Prisnivån "3-5mkr" för mindre lägenheter finns nog bara i Stockholm och på något elitläge i Göteborg och Malmö. Om du kollar min länk på nybyggt i Linköping så får du mycket nybyggd lägenhet för 2.5 mkr.

Men även jag undrar naturligtvis hur de 100 lägenheterna i Oscar Properties torn eller Melodislingan vid Östermalm ska säljas, de kostar 6-20 mkr. Det säljs bara en handfull lägenheter över 10M i hela Stockholm (och Sverige) per kvartal.
Citera
2020-07-28, 11:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så du tror seriöst att nya miljomprogram i förorten skulle driva ner priserna i Stockholm? Det enda det kommet göra är att driva ner priserna i den förort du bygger dem i. Samtidigt som det blir försummat.

Nacka är långt i från stan som gångavstånd. De som tittar på lägenhet i Mose backe tycker Hammarby Sjöstad är för långt bort och du tror ett miljonprogram i Nacka skulle påverka priserna. Du är uppe i det blå här.
Så har det blivit i Uppsala, Malmö, och nu senast Linköping. Så skulle det bli även i Stockholm. Du måste lära av verkligheten i andra städer och släppa det inskränkta Stockholmstänket.

Det hela är naturligtvis hypotetiskt. Det finns inga politiker idag i Stockholm som vågar någonting annat än förtätning med svindyra lägenheter. Så det kommer inga stora områden med nybyggt. Det får mindre städer sköta om.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-28 kl. 11:58.
Citera
2020-07-28, 12:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så har det blivit i Uppsala, Malmö, och nu senast Linköping. Så skulle det bli även i Stockholm. Du måste lära av verkligheten i andra städer och släppa det inskränkta Stockholmstänket.

Det hela är naturligtvis hypotetiskt. Det finns inga politiker idag i Stockholm som vågar någonting annat än förtätning med svindyra lägenheter. Så det kommer inga stora områden med nybyggt. Det får mindre städer sköta om.

Jo precis som jag tror att den massinvandring vi har tränger bort svenskar från sämre områden till lite bättre och att de som sedan bor där söker sig vidare till ytterligare bättre lägen tror jag även att en massa nya bostäder i förorten som kommer från ingenstans skulle motverka denna spiral.

Problemet är bara att dessa bostäder inte kommer från ingenstans, de måste byggas och betalas av någon och det kommer inta bli billigt. Det kommer heller knappast sänka priserna på övrigt bestånd eftersom dessa nya bostäder kommer vara dyrare. Det måste alltså finnas acceptans för högre priser om det ska ske.
Citera
2020-07-28, 12:10
Medlem
Citat:
Prisnivån "3-5mkr" för mindre lägenheter finns nog bara i Stockholm och på något elitläge i Göteborg och Malmö. Om du kollar min länk på nybyggt i Linköping så får du mycket nybyggd lägenhet för 2.5 mkr.

Men även jag undrar naturligtvis hur de 100 lägenheterna i Oscar Properties torn eller Melodislingan vid Östermalm ska säljas, de kostar 6-20 mkr. Det säljs bara en handfull lägenheter över 10M i hela Stockholm (och Sverige) per kvartal.

Nu refererade jag inte enbart till smålägenheter, om du till ex. tittar på förstlingen i eskilstuna.
Mindre en 50% sålda och en prisbild på kvarvarande objekt 3.7 -5.3 finns liknande i Västerås och Örebro.
Har byggts och och sålts en hel del liknande senaste åren, verkar som om marknaden har mättats.

Nu kanske Linköping har lyckats undvika desss prestigeprojekt.
Citera
2020-07-28, 12:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Problemet är bara att dessa bostäder inte kommer från ingenstans, de måste byggas och betalas av någon och det kommer inta bli billigt. Det kommer heller knappast sänka priserna på övrigt bestånd eftersom dessa nya bostäder kommer vara dyrare. Det måste alltså finnas acceptans för högre priser om det ska ske.
Priset finns ju öppet att se på hemnet. Man kan i Linköping bygga fina lägenheter med bra standard och sälja för 32.000 kr per kvadrat. Vet inte om de fick marken gratis för att det var en bomässa, men mer än så kostar det inte att bygga i Sverige utanför Stockholm. Om det dök upp 10.000 lägenheter för 32.000 kr i Stockholm skulle de genast sälja. Och nuvarande lägenheter dippa rejält i pris.

Att det inte finns lägenheter för 32k i Stockholm måste bero på politiska beslut, och att byggmarknaden är ett oligopol och de kommit överens om att ta mer eftersom Stockholmare betalar mer. Och säljer inte det högre priset så bygger man inte mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in