Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Skulle kunna vara så att du inte skrivit, det du i efterhand fantiserar om att du gjorde.
Sagt av den som avfärdar SCB's statistik baserat på lagfarter.
Och istället bara ältar sina egna minnesfragment.
Framgår klart och tydligt. Var detta en nyhet för dig som du känner behov av att förmedla.
Då får du väl ta och beskriva det. Nu ältar du bara ett påstått hjärnspöke.
Du har fått 3 frågor. Du har besvarat exakt 0 av dom.
Och du har inte ens försökt.
Dina inlägg saknar allt vad logik, fakta och stringens heter.
Varifrån har du fått att jag hade svårt att ta ett hypotekslån? Det har jag inte skrivit.
Även om du råkar ha problem med att läsa kan du inte bara sitta och fantisera ihop saker om andra och sedan påstå det.
Finns ingen som har gjort heller. Kan du försöka vara lite seriös.
Jag skulle vilja uppskatta om du kunde ta och läsa igenom dina egna inlägg.
Du startade med ett inlägg att folk inte gjorde så stora förluster på 90talskrisen beroende på att de hade 30 k i lån på en br. och 300 k på en villa.
Då påpekade jag att det knappast var relevanta siffror p.g.a kostnadsläget på bostäder vid den tidpunkten, och då refererade jag till några exempel på affärer 1989(just av den anledningen att det var en tidpunkt där jag själv och bekanta kom i kontakt med bostadsmarknaden).
Jag har alldrig afärdat SCB siffror. Däremot har jag påpekat att ha referenspunkten 1989 har inte varit 100% korrekt då det inte var toppen utan den prisbild som gällde affärer under 1988.
Dessutom så splittras lite bilden av det faktum att prisuppgången inte varit riktikt likartat i hela landet där stockholm ökat mer under den perioden jämfört med hela landet, och att andelen bostäder har ökat snabbare jämfört med resten av landet.
Du har senare refererat till att det inte var möjligt att låna med en br. som säkerhet då du hade svårt för det.
Jag har förklarat att det var fullt möjligt, varför du hade dina bekymmer med din bank kan jag inte förklara? Jag vet att de banker jag kollade med var det inga bekymmer. Samt att söker man lite relevant information så hittar du bl.a en förklaring av den kraftiga prisökningen på många br. under 1980talet berodde på avregleringen av kreditmarknaden som genomfördes 1985.
Så att du har svårt att ta till dig relevant fakta är ditt problem.
Att vissa bolånetagare hade kreftiga dyra lån i samband med 90talskrisen är fakta.
Fanns flera som köpt/byggt villa i sverige då med lån på 1 mille och i stockholm närmare eller över 2.
Gällande br. Så hittade jag ingen nybyggd förening under 1988-1991 där urspungsavgifterna låg under 1500 m2. De flesta en bit över 2000 i stockholm närmare 3000.
Givetvis en bra bit från dagens 35-40 000 i landet och 60-100 000 i stockholm.
Men betydligt högre än de 30 000 i totalskuld du indikerade(Givet då att den inte var 20-30 m2 men de var få lägenheter de åren som hade den storleken)
De flesta av dessa byggdes av byggherrar som förmedlade hypotekslån upp till 75% av köpeskillingen med br. som säkerhet. Gick i många fall att låna mer men då krävdes ytteliggare säkerhet oftast då i form av en borgensman.