2020-07-28, 07:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan du länka en rapport som har räknat fram ett överpris i Sverige.

Räknat alltså.

(RB har provat och kommit fram till att prisnivån motiveras av fundamenta).
Om RB jobbar enbart med inflationen och har inte till uppgift att bromsa en skenande belåning.
Det är FI’s uppgift och FI har två gånger skärpt amorteringskraven.
Undrar varför om man tyckte att den privata skuldsättningen varit under kontroll. Eller hade man bara tråkigt och ville busa lite?
Citera
2020-07-28, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Intressant. Påminner lite om Uppsala som också "borde" ha höga priser men i själva verket ligger bara något över Linköping, beroende på "för mycket nybyggt", trots 35 minuter pendel till Stockholm. Malmö hade samma effekt när jag flyttade dit 2002, Bo01-mässans lägenheter 2001 sålde riktigt långsamt och flera år senare kostade de samma eller mindre. Men nu har marknaden hunnit ikapp och de säljer lika bra som vanliga lägenheter, till högre priser än 2002.

Av det kan man utläsa att det inte finns bubbelpriser i Sverige utöver Stockholm, att det går att få normala priser på boende även i Stockholm. Men då måste det byggas nytt.,

Stockholm skulle behöva en bomässa helt enkelt. Det skulle totalt spräcka prisbubblan och ta ner priserna till mer normala 50k per kvadrat (dock högst i Sverige) för nybyggen riktigt nära innerstaden. Begagnat ska ligga minst 10k under det. Corona kommer dock inte att rucka på detta, bara byggen.

Det enda som möjligen skulle få ned priserna i Stockholm med omnejd är om man river massor av befintliga vackra gamla hus och smäller upp skyskrapor. De enorma komplexen Djurgårdsstaden, Hornsbergs strand eller Hammarby Sjöstad har inte påverkat priserna vid rådhuset, Karlaplan eller Mosebacke ett smack. Man betalar för att ha allt utanför dörren. För de som budar på Karlavägen, Norr Mälarstrand eller Medborgarplatsen är dessa perifera nybyggen på 30-40 minuters gångavstånd helt ointressanta.

Dessutom betalar folk för de vackra gamla husen. Ett sekelskifteshus går ofta för 10-20 000 mer per kvm än 70talskåken vägg i vägg allt annat lika.

På samma sätt kan du bygga hur jävla många bostäder du vill i Enebyberg eller vid Mörby C, det kommer inte påverka priserna i Djursholm ett smack.
Senast redigerad av flanders 2020-07-28 kl. 09:09.
Citera
2020-07-28, 10:14
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det enda som möjligen skulle få ned priserna i Stockholm med omnejd är om man river massor av befintliga vackra gamla hus och smäller upp skyskrapor. De enorma komplexen Djurgårdsstaden, Hornsbergs strand eller Hammarby Sjöstad har inte påverkat priserna vid rådhuset, Karlaplan eller Mosebacke ett smack. Man betalar för att ha allt utanför dörren. För de som budar på Karlavägen, Norr Mälarstrand eller Medborgarplatsen är dessa perifera nybyggen på 30-40 minuters gångavstånd helt ointressanta.

Dessutom betalar folk för de vackra gamla husen. Ett sekelskifteshus går ofta för 10-20 000 mer per kvm än 70talskåken vägg i vägg allt annat lika.

På samma sätt kan du bygga hur jävla många bostäder du vill i Enebyberg eller vid Mörby C, det kommer inte påverka priserna i Djursholm ett smack.
Det har byggts för lite i Stockholm och exemplen Uppsala Linköping Malmö tycker jag bevisar detta. Hammarby sjöstad är inte särskilt stort, med så många inflyttade hade det behövs 1970-talsbyggen som Tensta Akalla Kista för att dippa priserna till Uppsala-nivå. Men så stora projekt vågar inte politikerna göra. Gränsen verkar gå vid en storlek som påverkar mindre städer som Linköping och Malmö. Linköpings Vallastaden är tydligen 8 kvarter fullbyggda. Det blev för mycket på 100.000 pers och priserna stannade upp och det blev osålt i flera år. I Stockholm med 1M pers så skulle det kanske behövas 80 kvarter med nybyggen för att få ner bubbelpriserna.

Det andra exemplet du har, vackra Östermalmshus med högt i tak, kakelugn, rejält byggda, är naturligtvis minst lika mycket värda som ett totalt nybygge i hösta kvalitet. Men hur många bor i sådana hus? 50.000 kanske, inte särskilt stor andel. Det byggdes knappt sådana kvalitetshus efter 1940 i Stockholms innerstad.

Jag pratar inte om "40 minuter utanför stan". Jag pratar om tunnelbaneavstånd typ Hammarby Sjöstad eller Nacka. Finns hur mycket mark som helst i Stockholm.

Allt som allt, corona räcker inte för att dippa priset i Stockholm, särskilt inte för en halvering. Det behövs 80 nybyggda kvarter för att göra det.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-28 kl. 10:20.
Citera
2020-07-28, 10:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Problemet är bara att dessa nybyggen kommer kosta ännu mer än de befintliga bostäderna så varför skulle de pressa ned priserna? De skulle aldrig ens byggas om folk inte var villiga att betala betydligt mer än idag.
Citera
2020-07-28, 10:35
Medlem
Citat:
Det har byggts för lite i Stockholm och exemplen Uppsala Linköping Malmö tycker jag bevisar detta. Hammarby sjöstad är inte särskilt stort, med så många inflyttade hade det behövs 1970-talsbyggen som Tensta Akalla Kista för att dippa priserna till Uppsala-nivå. Men så stora projekt vågar inte politikerna göra. Gränsen verkar gå vid en storlek som påverkar mindre städer som Linköping och Malmö. Linköpings Vallastad är tydligen 8 kvarter fullbyggda. Det blev för mycket på 100.000 pers och priserna stannade upp och det blev osålt i flera år. I Stockholm med 1M pers så skulle det alltså behövts 80 kvarter med nybyggt för att få ner bubbelpriserna.

Det andra exemplet du har, vackra Östermalmshus med högt i tak, kakelugn, rejält byggda, är naturligtvis minst lika mycket värda som ett totalt nybygge i hösta kvalitet. Men hur många bor i sådana hus? 50.00 kanske, inte särskilt mycket. Det finns knappt sådana kvalitetshus byggda efter 1940 i Stockholms innerstad.

Allt som allt, corona räcker inte för att dippa priset i Stockholm, särskilt inte för en halvering. Det behövs 80 nybyggda kvarter för att göra det.

Precis det är svårt att snabbt bygga bort bostadsbristen, med de bostäder som folk efterfrågar och har råd att efterfråga.
Inte många arbetslösa eĺler lågavlönade som kan flytta in i en nybyggd br. om inte sammhället köper in dem för att "hyra ut" till socialfall.
Nu känner jag inte till Linköping idag. Men i Västerås, Örebro och Eskilstuna står nu nybyggda inflyttningsklara bostäder tomma i vissa fall är mindre än hälften av lägenheterna tomma. Men det beror på den avmattning av efterfrågan på dessa redan innan Corona men har definitivt stannat av rejält efter Corona.
Skall bli intressant att se hur utvecklingen kommer att bli med dessa bostäder.
Och jag har sett flera objekt där det subentinerar hela avgiften första året.
Personligen tror jag inte på någon bred stor nedgång på bostadspriserna, men enstaka objekt kommer nog att kunna få en rejäl smäll. När dessa brf. skall tas över av föreningarna kommer det att bli tufft. Jag ser inte att gruppen av spekulanter kommer att kunna fylla dessa br. under året och vem tar smällen av avgiftborfallet? Blir det byggherren eller brf? Ser likheter med 90talet.
Citera
2020-07-28, 10:42
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Precis det är svårt att snabbt bygga bort bostadsbristen, med de bostäder som folk efterfrågar och har råd att efterfråga.
Inte många arbetslösa eĺler lågavlönade som kan flytta in i en nybyggd br. om inte sammhället köper in dem för att "hyra ut" till socialfall.

Varför skulle de förväntas kunna köpa de finaste nya lägenheterna, orimligt.
Det får väl bo på de minst attraktiva platserna och i de minst attraktiva bostäderna.
Citera
2020-07-28, 10:43
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nu känner jag inte till Linköping idag. Men i Västerås, Örebro och Eskilstuna står nu nybyggda inflyttningsklara bostäder tomma i vissa fall är mindre än hälften av lägenheterna tomma. Men det beror på den avmattning av efterfrågan på dessa redan innan Corona men har definitivt stannat av rejält efter Corona.
Skall bli intressant att se hur utvecklingen kommer att bli med dessa bostäder.
Och jag har sett flera objekt där det subentinerar hela avgiften första året.
Personligen tror jag inte på någon bred stor nedgång på bostadspriserna, men enstaka objekt kommer nog att kunna få en rejäl smäll. När dessa brf. skall tas över av föreningarna kommer det att bli tufft. Jag ser inte att gruppen av spekulanter kommer att kunna fylla dessa br. under året och vem tar smällen av avgiftborfallet? Blir det byggherren eller brf? Ser likheter med 90talet.
Läste idag att Sverige får kanske 10.000 asylsökanden i år, det minsta antalet sedan 1999. Om det inte heller föds fler barn så kommer den snabba ökningen av Sveriges befolkning att minska till noll de närmaste åren. I så fall kommer de nybyggda att få stå tomma länge.

Å andra sidan tänkte jag så redan när jag såg Västra Hamnen i Malmö 2001. "De här kommer aldrig att sälja, till de priserna". Men vem kunde vetat om nollräntor, kraftigt stigande reallöner, och 100.000 nysvenskar.

Det är rimligen lika svårt att sia om framtiden nu som 2001. Om lika mycket händer, fast åt andra hållet med folk som dör, räntor som går upp, för mycket som byggs, så kan det mycket väl bli ombytta roller i Sverige. Det blir köparens marknad. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, 1996 kostade en lägenhet 1700 kr per kvadrat i Linköping, nu 32000 kr. Finns fallhöjd...
Citera
2020-07-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför skulle de förväntas kunna köpa de finaste nya lägenheterna, orimligt.
Det får väl bo på de minst attraktiva platserna och i de minst attraktiva bostäderna.

Så är det men det är de som står utan bostäder idag, väldigt få personer som har råd att betala 3-5 miljoner för en lägenhet står bostadslösa.
De som tidigare har efterfrågat dessa har redan köpt och det är inte så många som tillkommer.
Finns många som skulle vilja bo så, men de flesta har inte ekonomin för det. Och de som har ekonomin har andra valmöjligheter. Så frågan är vad som kommer att hända med dessa lägenheter på kort sikt, dvs. närmsta året.
Citera
2020-07-28, 10:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Läste idag att Sverige får kanske 10.000 asylsökanden i år, det minsta antalet sedan 1999. Om det inte heller föds fler barn så kommer den snabba ökningen av Sveriges befolkning att minska till noll de närmaste åren. I så fall kommer de nybyggda att få stå tomma länge.

Å andra sidan tänkte jag så redan när jag såg Västra Hamnen i Malmö 2001. "De här kommer aldrig att sälja, till de priserna". Men vem kunde vetat om nollräntor, kraftigt stigande reallöner, och 100.000 nysvenskar.

Det är rimligen lika svårt att sia om framtiden nu som 2001. Om lika mycket händer, fast åt andra hållet med folk som dör, räntor som går upp, för mycket som byggs, så kan det mycket väl bli ombytta roller i Sverige. Det blir köparens marknad. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, 1996 kostade en lägenhet 1700 kr per kvadrat i Linköping, nu 32000 kr. Finns fallhöjd...

Om ökningen minskar så innebär det fortfarande att det ökar.

Sedan är det dessutom en bluff att vi inte längre har en hög invandring, det kommer landa runt 100,000 i år när man tar hänsyn till all invandring, dvs. även anhöriginvandringen. Migrationsverket redovisar dessa siffror så det är bara att läsa där.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2020-07-28 kl. 11:00.
Citera
2020-07-28, 10:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så är det men det är de som står utan bostäder idag, väldigt få personer som har råd att betala 3-5 miljoner för en lägenhet står bostadslösa.
De som tidigare har efterfrågat dessa har redan köpt och det är inte så många som tillkommer.
Finns många som skulle vilja bo så, men de flesta har inte ekonomin för det. Och de som har ekonomin har andra valmöjligheter. Så frågan är vad som kommer att hända med dessa lägenheter på kort sikt, dvs. närmsta året.

Det är extremt få som står utan bostad, vi har inte speciellt många uteliggare.
Men det är sant, dessa kommer inte köpa nybyggda bostäder för flera miljoner.
Citera
2020-07-28, 10:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du blandar och ger rätt bra. Och du läser utan att förstå.
Skulle kunna vara så att du inte skrivit, det du i efterhand fantiserar om att du gjorde.

Citat:
Men uppenbarlige har du svårt att relatera till världen utanför din bubbla.
Sagt av den som avfärdar SCB's statistik baserat på lagfarter.
Och istället bara ältar sina egna minnesfragment.

Citat:
När det gäller statestiken från scb måste du vara medveten om att peaken kom 1991 inte 1989 enligt den statestiken.
Framgår klart och tydligt. Var detta en nyhet för dig som du känner behov av att förmedla.

Citat:
Bakgrunden att man inte ser fallet före 1992 beror på den eftersläpning som administrationen av lagfarter tar.
Då får du väl ta och beskriva det. Nu ältar du bara ett påstått hjärnspöke.
Du har fått 3 frågor. Du har besvarat exakt 0 av dom.
Och du har inte ens försökt.
Dina inlägg saknar allt vad logik, fakta och stringens heter.

Citat:
Att du hade svårt att ta ett hyppotekslån då vet jag inte
Varifrån har du fått att jag hade svårt att ta ett hypotekslån? Det har jag inte skrivit.

Även om du råkar ha problem med att läsa kan du inte bara sitta och fantisera ihop saker om andra och sedan påstå det.

Citat:
Att likställa prisbilden i hela sverige och under hela 80talet blir lite knepigt.
Finns ingen som har gjort heller. Kan du försöka vara lite seriös.
Citera
2020-07-28, 10:58
Medlem
Citat:

Definitivt finns det fallhöjd, men frågan är nog mest på kort sikt och hur det kommer att påverka prisutvecklingen på längre sikt.
Tittar man på smålägenheter i Linköping, Västerås och Örebro betalades det priser på närmare 2500 kr m2 i dessa städer 1989 och 1990 som sedan gavs bort 93-95. Jag är lite rädd för att vi kan se liknande situationer med stora förluster för enskilda när föreningen skall ta över en fastighet med osålda lägenheter eller en konkursad byggherre.
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-07-28 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in