2020-07-27, 20:05
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Som en extra liten kuriosa så sägs också rullstolsburen och inte rullstolsbunden. Precis på samma sätt som man inte säger bilbunden utan bilburen

Även rullstolsburna benämns numera som en person med funktionsvariation. Man säger helt enkelt inte rullstolsburen längre.
Citera
2020-07-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det var första gången jag hörde ordet. Är det bara journalister som använder detta ord?
Nej vi använder termen på jobbet och jag jobbar med att administrera utbildning.
Citera
2020-07-27, 20:19
Medlem
Luriosans avatar
Jag har alltid använt mig av funktionsnedsättning för att beskriva vad jag jobbar med (jobbade innan på ett gruppboende för högfungerande). Numera är jag personlig assistent och brukar säga att jag jobbar hos någon som är förlamad. Funktionsvariation kan ju vara lite vad som helst och är lika intetsägande som att säga att man äger en mobiltelefon.

Människor borde lägga all denna tid och energi på att hitta nya lösningar, ta fram nya hjälpmedel eller något annat som gynnar funktionsnedsatta istället för att hitta på nya ord som ingen orkar använda.
Citera
2020-07-27, 20:26
Medlem
Jag som har fått en aspergerdiagnos av psykiatrin (hade min senaste kontakt med psykiatrin när de fortfarande kallade det för asperger) är trött på sådana omskrivningsord. Själva fenomenet att de antar att jag skulle "sakna" något som idioterna som bestämmer skulle "ha" är samma skit oavsett vad de kallar sina etiketter. Det var illa nog att buntas ihop i en kategori där bara ungefär hälften av individerna gick att föra en vettig diskussion med för att psykiater-nöten inte kan skilja vettiga individer från puckon (andra hälften av "aspergarna" var lika korkade som "neurotypikerna" och begick exakt samma felslut). Dagens psykiatriska klassifikation "autismspektrumstörning" innehåller ännu fler helt väsensskilda sorters hjärnor (inte alls ett "spektrum" hur mycket psykiatrin än påstår det, utan en samling helt skilda typer) och ännu sämre chans att hitta vettiga individer.

Språkpoliserna som påstår sig säga det de säger för att "respektera" mig är bara dumma i huvudet. Jag ser det inte alls som "respekt" utan bara en fasad på samma dumma system.
Senast redigerad av industribrist 2020-07-27 kl. 20:29.
Citera
2020-07-27, 20:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Även rullstolsburna benämns numera som en person med funktionsvariation. Man säger helt enkelt inte rullstolsburen längre.

Jo, jag säger det, och ibland invalid och handikappad, jag vet fler som säger så, och vi skiter i språkpoliser.
Citera
2020-07-27, 21:16
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av instrum
Har också hört det där, pågått i flera år. Jag tycker amerikanska "challenged" är bättre. Svenska stilen är att negligera och sudda ut alla olikheter, a la marxism. Challenged/prövad är väll för kristet för att få användas i detta land.

Det är inte bara i Sverige det pågår. Hör här George Carlin raljera över fenomenet:

https://www.youtube.com/watch?v=o25I2fzFGoY

Som han säger; det finns inga handikappade längre, bara handikapabla!
Citera
2020-07-27, 21:45
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, jag säger det, och ibland invalid och handikappad, jag vet fler som säger så, och vi skiter i språkpoliser.

Jo det gör jag med, jag skiter i vad PK tycker. Rullis, invalido m.m, men nu handlar ju tråden inte om vad du eller jag kallar dem.

En negerboll är fortfarande en negerboll och jag gör fortfarande mina inköp på Domus.
Citera
2020-07-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NattNatt
Det är inte bara i Sverige det pågår. Hör här George Carlin raljera över fenomenet:

https://www.youtube.com/watch?v=o25I2fzFGoY

Som han säger; det finns inga handikappade längre, bara handikapabla!
Det är ett jävla otyg. Jag som har fått en aspergerdiagnos vet att det är ett helvete att andra sätter sig i vägen för min frihet och påstår sig göra det "för mitt bästa". Samt att det bara blir värre av att de dessutom försöker framställa sig som "allierade" med den sortens ordbyten, medan de smutskastar sådana som kämpar för frihet för sådana som mig genom att stämpla dem som att de skulle "kränka" mig (utan att ens fråga mig om jag tycker det är kränkande, vilket jag givetvis inte tycker att det är).
Senast redigerad av industribrist 2020-07-27 kl. 21:55.
Citera
2020-07-27, 23:01
Medlem
NattNatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Det är ett jävla otyg. Jag som har fått en aspergerdiagnos vet att det är ett helvete att andra sätter sig i vägen för min frihet och påstår sig göra det "för mitt bästa". Samt att det bara blir värre av att de dessutom försöker framställa sig som "allierade" med den sortens ordbyten, medan de smutskastar sådana som kämpar för frihet för sådana som mig genom att stämpla dem som att de skulle "kränka" mig (utan att ens fråga mig om jag tycker det är kränkande, vilket jag givetvis inte tycker att det är).

Ja det är självklart bemötandet som är det viktiga. Men ordpoliserna verkar sällan bry sig så mycket om personen i fråga, utan det handlar mer om att kontrollera och diktera.
Citera
2020-07-28, 00:43
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-front

Fast jo det gör man om man vill vara tydlig med vilken typ av funktion man syftar på.
Citera
2020-07-28, 01:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Fast vad en betydelselös person säger är fullkomligt oväsentligt. Dessa benämningar som ändras handlar bara om det officiella språket. Om du hade haft en position i samhället så hade du varit tvungen att rätta dig i ledet annars hade du vait ute ur det och tillbaka där du är nu och där får du prata som du vill.
Citera
2020-07-28, 09:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast vad en betydelselös person säger är fullkomligt oväsentligt. Dessa benämningar som ändras handlar bara om det officiella språket. Om du hade haft en position i samhället så hade du varit tvungen att rätta dig i ledet annars hade du vait ute ur det och tillbaka där du är nu och där får du prata som du vill.

Högst väsentligt hur kreti och pleti uttrycker sig, det är normskapande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in