2020-07-28, 07:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Det ges redan böter till de utan munskydd ute men folk är ögontjänare där. Och spridningen stannar inte, munskydd till trots, England är ett av de mest smittade länderna i världen.
Huruvida spridningen påverkas av munskydd eller inte vet vi först om två veckor. Obligatorisk munskydd i butiker och när man hämtar takeaway-mat infördes i Fredags 24/7.

Personligen skulle jag bli mycket förvånad om spridningen påverkas nämnvärt - det spelar nämligen ingen roll att folk tvingas sätta på sig en ansiktmask när de springer in på Tesco om de sedan kan knalla in på puben och sätta sig och inmundiga en pint samtidigt som de sitter och gapskrattar med kompisarna. Jag gissar att antalet nya smittade kommer hovra runt 500-700 per dag ända in i September.

Viljan att anpassa sig efter de förhållanden som råder är som bortblåst. Under Mars-Maj skötte sig de flesta exemplariskt och då tvärvände kurvan nedåt. Nu är det som att folk slappnat av och inte är ett dugg bekymrade längre (ungefär som jag fattat att man känner i Sverige?).

Jag är HELT övertygad om att vi kommer få se en brutal ökning av fall i höst här i UK. Jag har gärna fel. Jag är själv tveksam till att skicka barn till skolan när den startar i September. Folk skiter nämligen i att skydda sig själv och andra.
Citera
2020-07-28, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Huruvida spridningen påverkas av munskydd eller inte vet vi först om två veckor. Obligatorisk munskydd i butiker och när man hämtar takeaway-mat infördes i Fredags 24/7.

Personligen skulle jag bli mycket förvånad om spridningen påverkas nämnvärt - det spelar nämligen ingen roll att folk tvingas sätta på sig en ansiktmask när de springer in på Tesco om de sedan kan knalla in på puben och sätta sig och inmundiga en pint samtidigt som de sitter och gapskrattar med kompisarna. Jag gissar att antalet nya smittade kommer hovra runt 500-700 per dag ända in i September.

Viljan att anpassa sig efter de förhållanden som råder är som bortblåst. Under Mars-Maj skötte sig de flesta exemplariskt och då tvärvände kurvan nedåt. Nu är det som att folk slappnat av och inte är ett dugg bekymrade längre (ungefär som jag fattat att man känner i Sverige?).

Jag är HELT övertygad om att vi kommer få se en brutal ökning av fall i höst här i UK. Jag har gärna fel. Jag är själv tveksam till att skicka barn till skolan när den startar i September. Folk skiter nämligen i att skydda sig själv och andra.

Måste ses som ett enormt fiasko för dig och övriga ansvariga för strategin? Eller får ni fortsatt förtroende?
Citera
2020-07-28, 07:28
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Måste ses som ett enormt fiasko för dig och övriga ansvariga för strategin? Eller får ni fortsatt förtroende?
Du menar att vi som sammanställer och levererar beslutsunderlag har levererat FEL underlag?

Haha, du är visst lite eljest du...
Citera
2020-07-28, 07:30
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast i den här tråden finns det ett flertal postare som påstår sig veta och slår fast både det ena och det andra.

Det enda vi vet är att Kineserna skapade skiten, eller hur?
Citera
2020-07-28, 07:37
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja det är helt korrekt. När det gäller utandning (dvs att skydda andra) så räcker det i stort sett med vad som helst, en tygbit. WHO och en stor majoritet av världens länder listar detta som den enskilt viktigaste åtgärden för att stoppa smittspridningen.

Ska man ha mask för att skydda sig själv, så krävs det helt andra masker, kirurgiska extremt finmaskiga.

Konstigt att bland annat Tegnel och flera skribenter i denna tråd inte förmår (vill?) hålla isär detta.

Jag har skrikit mig hes i tråden om detta de senaste tre månaderna, men inget verkar bita.

Än en gång:

Jag skiter högaktningsfullt i om du blir smittad, men du ska fan ta mig inte sprida dyngan till andra!

Det är därför vi måste ha ett allmänt masktvång under en pågående pandemi - när vi rör oss bland andra människor.
Citera
2020-07-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo, jag förstår att det är så med läkarintyg osv men Tegnell säger ju att man frivilligt kan stanna hemma trots att man inte har symptom?

Det är ju bara vid symptom som du slipper visa läkarintyg? Om du inte har symptom men väljer att frivilligt sätta dig i karantän vilket Tegnell föreslår måste du ju ha klartecken från din arbetsgivare att det är ok? Annars måste du ju ljuga och säga att du har symptom?

Jag tror dessutom att regeln är läkarintyg efter dag 21, att vissa arbetsgivare kräver det efter dag 14 kanske är möjligt? Jag vet inte?
Du vet att i de flesta länder får man inte lön under en lockdown?

Du får ta ut semester, eller tjänstledigt. Det är inte pappa staten som ska smällen för att du går emot alla råd och åker på charter mitt i en pandemi. Speciellt inte om du planerar hemkomst precis när du ska börja jobba, och du själv är av åsikten att det krävs två veckor karantän.
Citera
2020-07-28, 07:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det enda vi vet är att Kineserna skapade skiten, eller hur?
Om du läser noga i tråden så kommer du finna att det finns personer här som VET att Kineserna inte skapade skiten och att det är Kineserna som är bäst på det här och att det är Kineserna som är mest hjälpsamma och att det är Kineserna som inte gjort något fel och att det är Kineserna som varit helt öppna med allting och att alla andra ljuger. Det är bara Kineserna som är bra.

Samma skribenter menar fortsättningsvis att alla andra försök att utveckla vaccin är bluff, de bara hittar på för att få forskningsanslag. Publicerade papper, rapporter och resultat är bara luftslott.

Det är så man får magsår...
Citera
2020-07-28, 07:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Om du läser noga i tråden så kommer du finna att det finns personer här som VET att Kineserna inte skapade skiten och att det är Kineserna som är bäst på det här och att det är Kineserna som är mest hjälpsamma och att det är Kineserna som inte gjort något fel och att det är Kineserna som varit helt öppna med allting och att alla andra ljuger. Det är bara Kineserna som är bra.

Samma skribenter menar fortsättningsvis att alla andra försök att utveckla vaccin är bluff, de bara hittar på för att få forskningsanslag. Publicerade papper, rapporter och resultat är bara luftslott.

Det är så man får magsår...

Klart som korvspad att kineserna skapade Kinesiska sjukan. Det var väl anledning till att de stängde ner USA:s konsulat i Wuhan samt stoppade alla försök att föra dokument från konsulatet.
Citera
2020-07-28, 07:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du vet att i de flesta länder får man inte lön under en lockdown?

Du får ta ut semester, eller tjänstledigt. Det är inte pappa staten som ska smällen för att du går emot alla råd och åker på charter mitt i en pandemi. Speciellt inte om du planerar hemkomst precis när du ska börja jobba, och du själv är av åsikten att det krävs två veckor karantän.

Jag har aldrig varit för en strikt lockdown, varför nämner du det ordet?

Nu var det ju inte det min fråga handlade om? Jag undrade hur Tegnell kunde uttala sig som han gjorde, att man frivilligt kan stanna hemma efter hemkomst från något av de länder som anses utgöra en fara för ökad smittspridning av tex UK och Norge.

Jag skulle ALDRIG få för mig att resa utomlands under rådande omständigheter. Ej heller skulle jag kunna ljuga om att jag har symptom bara för att frivilligt sätta mig i karantän.

Eftersom läget förändras snabbt behöver det ju inte vara så att personen som åkte på charter för två veckor sedan gjorde det trots att denne ansåg att karantän skulle bli nödvändig vid hemkomst? Så djävla korttänkta verkar ju folk vara.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-28 kl. 07:58.
Citera
2020-07-28, 07:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur kan du tro det när de flesta masker som vanligt folk använder ändå släpper igenom stora mängder virus? Viruspartiklar är nämligen mindre än bakterier som är det masker främst är konstruerade att skydda mot

För att viruset framförallt sprider sig med partikelmassor. När du ex. pratar så sprider du massa aerosol över hela rummet vilken minskar radikalt om du använder en enkel mask utan säkerhetsklassificering. Därmed minskar mängden viruspartiklar i luften vilket minskar R0 vilket gör att transmissionen minskar. Det är inte raketvetenskap att fatta det.
Citera
2020-07-28, 08:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Det är obehagligt hur fort man vänjer sig vid höga tal av smittade och döda. Då WHO utlyste en internationell folkhälsokris för sex månader sedan fanns färre än 100 fall och inga döda.

”WHO: Corona "den värsta krisen" hittills

På torsdag är det sex månader sedan Världshälsoorganisationen slog fast att coronapandemin var en internationell folkhälsokris, rapporterar The Guardian.

WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus sa till reportrar att det är den sjätte gången en global hälsokris har utlysts, men det är utan tvekan den mest allvarliga. Han sa också att antalet fall har fördubblats de senaste sex veckorna.

– När jag utlyste en internationell folkhälsokris den 30 januari - den högsta larmnivån under internationell lagstiftning - fanns det färre än 100 fall utanför Kina, och inga döda, sa Adhanom Ghebreyesus till journalister.”
Citera
2020-07-28, 08:03
Medlem
Björn Olsen sommarpratar idag och ger en känga åt medierna.

Och "medierna" reagerar direkt. Är inte detta historiskt att SR går i polemik med en sommarpratare?

Men SVT:s mediedirektör Jan Helin håller inte med:

– Jag ställer mig lite frågande till den kritiken och att vi ger det stort utrymme har att göra med att vara transparenta och erbjuda våra läsare, lyssnare, tittare en möjlighet att själva bedöma rimligheten i de beslut som tas, säger Jan Helin.

Men det är bra att media granskas enligt Jan Helin:

– Att vi granskas och undersöks är bara bra, men så här långt så tycker jag att journalistiken både har gett det här rätt utrymme och jag tycker att jag har haft lätt att se att man också har ställt kritiskt granskande frågor också mot Folkhälsomyndigheten, både i Sveriges Television och andra medier, säger Jan Helin.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7522276
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in