Citat:
Ursprungligen postat av
Revej
Fel!
Det ges redan böter till de utan munskydd ute men folk är ögontjänare där. Och spridningen stannar inte, munskydd till trots, England är ett av de mest smittade länderna i världen.
Huruvida spridningen påverkas av munskydd eller inte vet vi först om två veckor. Obligatorisk munskydd i butiker och när man hämtar takeaway-mat infördes i Fredags 24/7.
Personligen skulle jag bli mycket förvånad om spridningen påverkas nämnvärt - det spelar nämligen ingen roll att folk tvingas sätta på sig en ansiktmask när de springer in på Tesco om de sedan kan knalla in på puben och sätta sig och inmundiga en pint samtidigt som de sitter och gapskrattar med kompisarna. Jag gissar att antalet nya smittade kommer hovra runt 500-700 per dag ända in i September.
Viljan att anpassa sig efter de förhållanden som råder är som bortblåst. Under Mars-Maj skötte sig de flesta exemplariskt och då tvärvände kurvan nedåt. Nu är det som att folk slappnat av och inte är ett dugg bekymrade längre (ungefär som jag fattat att man känner i Sverige?).
Jag är HELT övertygad om att vi kommer få se en brutal ökning av fall i höst här i UK. Jag har gärna fel. Jag är själv tveksam till att skicka barn till skolan när den startar i September. Folk skiter nämligen i att skydda sig själv och andra.