Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Vi hade en hyfsad underdödlighet hela 2019. Varför stanna vid hur det såg ut den 11 mars? Egentligen dog nog flera tusen i covid-19 under 2019 också.
Hur många hjärnceller förbrukade du på det där räkneexempel? Det är hjärnceller du aldrig får tillbaka.
Eller så är jag dum. Du får därför gärna förklara för mig varför en underdödlighet fram till mars skulle medföra ett mörkertal i covid från den 11 mars?
Den underdödlighet vi haft har troligtvis påverkat dödligheten i covid. Men det är inte det du säger. Du skriver att bara för att vi haft underdödlighet så ska vi ha ett stort mörkertal av döda i covid. Förklara så en dum förstår.
Nej det dog inga i Corona i Sverige under 2019 och inte heller före 11 mars 2020 bara för att det rådde en underdödlighet på -20 döda/dag då, det är ju de som är grejen, så därför måste man naturligtvis justera SCBs kurva så att våran ”nya kurva” visar ”0” de dagar när deras kurva visar ”-20” eftersom deras ”-20” betyder just precis ganska exakt ”0 döda i Corona den dan”. Följaktligen måste då också värdet ”0” på SCBs överdödlighetskurva i själva verket stå för ”20 döda i Corona” osv, osv, så vi får helt enkelt addera siffran ”20” till varje datum för att kurvan bättre ska fånga upp de som avlidit på grund av Corona..
Idag visar exempelvis SCBs kurva minustal, betyder det då att människor som har dött av Corona återuppstår just nu? Svaret är nej, vi vet ju att det fortfarande dör folk i Corona i Sverige så därför har jag justerat upp värdena på SCBs kurva med ”+20 döda/dag”.
Kan inte svara mer just nu, återkommer i så fall senare.....