2020-07-28, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är en undersökning som Novus har gjort.
Ja precis men alla dessa 260.000 lider inte av sviterna från covid-19.
Citera
2020-07-28, 06:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är smått bisarrt att läsa i tidningen "smittan ökar på flera håll i Europa" och samtidigt "men Tegnell är inte så orolig för Sveriges del".

Detta när antalet nya fall konstant ligger 5-10 ggr högre (!!!) i Sverige per capita än i dessa länder där "smittan ökar".

Det är helt sjukt.
Citera
2020-07-28, 06:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur kan du tro det när de flesta masker som vanligt folk använder ändå släpper igenom stora mängder virus? Viruspartiklar är nämligen mindre än bakterier som är det masker främst är konstruerade att skydda mot
Finns det uppgifter på vilka masker "vanligt folk använder"?

Jag skulle säga att många skribenter i den här tråden inte har en susning om hur en mask fungerar. Jag drar den slutsatsen efter att gång på gång ha läst hur masker är "som hönsnät" och att viruspartiklar är så små att de slipper igenom.
Citera
2020-07-28, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är smått bisarrt att läsa i tidningen "smittan ökar på flera håll i Europa" och samtidigt "men Tegnell är inte så orolig för Sveriges del".

Detta när antalet nya fall konstant ligger 5-10 ggr högre (!!!) i Sverige per capita än i dessa länder där "smittan ökar".

Det är helt sjukt.

Det är inte sjukt. Det är självklart mer oroande att smittan ökar än att smittan minskar.

Jag tror dock den kommer öka i Sverige också snart.
Citera
2020-07-28, 06:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Antikroppar är ganska kortlivade. Det viktiga är om man har B-minnesceller.
Herregud vad glad jag blir när jag äntligen läser någon som kan något om immunförsvar.

Tack!
Citera
2020-07-28, 06:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Finns det uppgifter på vilka masker "vanligt folk använder"?

Jag skulle säga att många skribenter i den här tråden inte har en susning om hur en mask fungerar. Jag drar den slutsatsen efter att gång på gång ha läst hur masker är "som hönsnät" och att viruspartiklar är så små att de slipper igenom.

Ja det är helt korrekt. När det gäller utandning (dvs att skydda andra) så räcker det i stort sett med vad som helst, en tygbit. WHO och en stor majoritet av världens länder listar detta som den enskilt viktigaste åtgärden för att stoppa smittspridningen.

Ska man ha mask för att skydda sig själv, så krävs det helt andra masker, kirurgiska extremt finmaskiga.

Konstigt att bland annat Tegnel och flera skribenter i denna tråd inte förmår (vill?) hålla isär detta.
Citera
2020-07-28, 06:56
Medlem
Citat:
Ja det är helt korrekt. När det gäller utandning (dvs att skydda andra) så räcker det i stort sett med vad som helst, en tygbit. WHO och en stor majoritet av världens länder listar detta som den enskilt viktigaste åtgärden för att stoppa smittspridningen.

Nej, det gör inte who. De poängterar till och med att det INTE är den viktigaste åtgärden.
Citera
2020-07-28, 06:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man kan sjukanmäla sig, och då får företagen betala sjuklön ...
Karantän kan ge rätt till sjuklön - men då måste en läkare intyga att man är eller kan vara smittbärare.

Staten täcker sjuklönekostnaderna t o m juli, förslag ligger på att förlänga t o m september.

Vad händer efter karantänen om de ”förkylningsliknande” symptomen dyker upp? Det är ju inte säkert att man kan påvisa corona.
Läkarintyg behövs nu inte förrän efter 14 dgr, och Försäkringskassan kräver efter 21 dgr.

Det kan ju bli en gråzon: läkarintyg krävs ej förrän efter 14 dgr och då kan ju arbetsgivarna likaväl misstänka att karensen är en förtäckt semester/tjänstledighet ...

Det går inte att gå efter nån försiktighetsprincip och stanna hemma då Tegnell deklarerat att det inte finns nån risk att svenskar som rest utomlands sprider smitta när de kommer hem.

Det är ju uppenbart att det främst handlar om pengar när man pusslar. Det är ju stöd till näringsliv och den arbetande befolkningen man jobbat med och inte smittskyddet. Och för att få tillbaka de pengarna till statens kassa - en rundgång - måste folk jobba, konsumera och betala skatter.
Och inte tänka så mycket på pandemin ...

Jo, jag förstår att det är så med läkarintyg osv men Tegnell säger ju att man frivilligt kan stanna hemma trots att man inte har symptom?

Det är ju bara vid symptom som du slipper visa läkarintyg? Om du inte har symptom men väljer att frivilligt sätta dig i karantän vilket Tegnell föreslår måste du ju ha klartecken från din arbetsgivare att det är ok? Annars måste du ju ljuga och säga att du har symptom?

Jag tror dessutom att regeln är läkarintyg efter dag 21, att vissa arbetsgivare kräver det efter dag 14 kanske är möjligt? Jag vet inte?
Citera
2020-07-28, 07:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
FHM har nyligen publicerat ett planeringsunderlag med tre olika scenarier. Scenario nr 1 där är att det kommer komma flera ytterligare vågor.
Härom kvällen sa Tegnell Aktuellt att det är just det scenario man tror är mest sannolikt.
De talar inte om vågor utan om olika klusterutbrott. Det är skillnad.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-07-28 kl. 07:11.
Citera
2020-07-28, 07:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja precis men alla dessa 260.000 lider inte av sviterna från covid-19.
Det har jag aldrig sagt, det har vi ju redan rett ut?
Citera
2020-07-28, 07:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det blir nog värre när folk sövs ner och ligger blickstilla. Är man vaken kan man i alla fall röra lite på sig.

Att ligga nersövd i några veckor det är en helt annan sak där musklerna förtvinas i kroppen.
Citera
2020-07-28, 07:11
Medlem
HGs avatar
Citat:

Ska man ha mask för att skydda sig själv, så krävs det helt andra masker, kirurgiska extremt finmaskiga.

Konstigt att bland annat Tegnel och flera skribenter i denna tråd inte förmår (vill?) hålla isär detta.

Munskyddsproblematiken är enorm i vårt samhälle och inte heller verkar FHM eller andra myndigheter hjälpa till att ställa fram fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in