2020-07-28, 00:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Den databasen är suverän om man vill jämföra mellan olika länder. Jag försöker gå så nära datakällan som möjligt och tycker därför att SCB:s Excel-fil är lite bättre för mina syften. Där kan man också se hur stor underdödlighet som eventuellt finns och jämföra datum för datum (vet inte om man kan göra det på euromomo).

Det är dock helt klart glädjande att mer och mer data och fler och fler studier blir tillgängliga allteftersom tiden går angående detta virus och denna pandemi.
Jag förstår dig, men över och under dödlighet tillhör inte mina intressen och för mig blir SCB:s Excel-fil lätt förvirrande.
Jag vill nog bara ha ett lite mer lättsmält alternativ. Men det är ju klart SCB:s Excel-fil innehåller ju så mycket mer. Men det är bra, nu vet jag ju vem jag ska fråga om jag undrar något inom detta ämne.
Citera
2020-07-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Källa på det? Jag vill inte ha Tegnell och company som källor. Tack i förhand.
"All of this leakage in surgical and fabric masks are why public health officials generally don't believe that wearing a mask prevents anyone from catching a virus that is already floating around in the environment. Airflow follows the path of least resistance, said Rachael Jones, an associate professor of family and preventive medicine at the University of Utah who was not involved in the new research. If viral particles are nearby, they have an easy path around a surgical or fabric mask. And in the case of a fabric mask, wearers may well be wafting in particles small enough to flow right through the fabric."
https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/are-face-masks-effective-reducing-coronavirus-spread.html
Citera
2020-07-28, 00:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har legat flera gånger på sjukhus och då har jag legat i säng. Det har aldrig funnits en annan möjlighet!
Det blir nog värre när folk sövs ner och ligger blickstilla. Är man vaken kan man i alla fall röra lite på sig.
Citera
2020-07-28, 00:47
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
"All of this leakage in surgical and fabric masks are why public health officials generally don't believe that wearing a mask prevents anyone from catching a virus that is already floating around in the environment. Airflow follows the path of least resistance, said Rachael Jones, an associate professor of family and preventive medicine at the University of Utah who was not involved in the new research. If viral particles are nearby, they have an easy path around a surgical or fabric mask. And in the case of a fabric mask, wearers may well be wafting in particles small enough to flow right through the fabric."
https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/are-face-masks-effective-reducing-coronavirus-spread.html

Tack för källan. Forskarna är dock inte överens om hur mycket hjälp masker kan ge. Jag tänker på att masker kan skydda människor när viruset inte redan finns i miljön. Om jag har tolkat artikeln rätt, förstås.
Citera
2020-07-28, 00:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade:

Vad menar han med att folk kan stanna hemma frivilligt eller om de har symptom?!? Kan man sätta sig i frivillig karantän i 14 dagar efter hemkomst utan att ens arbetsgivare reagerar? Är det möjligt?

Vad är det för goja han vräker ur sig?
Man kan sjukanmäla sig, och då får företagen betala sjuklön ...
Karantän kan ge rätt till sjuklön - men då måste en läkare intyga att man är eller kan vara smittbärare.

Staten täcker sjuklönekostnaderna t o m juli, förslag ligger på att förlänga t o m september.

Vad händer efter karantänen om de ”förkylningsliknande” symptomen dyker upp? Det är ju inte säkert att man kan påvisa corona.
Läkarintyg behövs nu inte förrän efter 14 dgr, och Försäkringskassan kräver efter 21 dgr.

Det kan ju bli en gråzon: läkarintyg krävs ej förrän efter 14 dgr och då kan ju arbetsgivarna likaväl misstänka att karensen är en förtäckt semester/tjänstledighet ...

Det går inte att gå efter nån försiktighetsprincip och stanna hemma då Tegnell deklarerat att det inte finns nån risk att svenskar som rest utomlands sprider smitta när de kommer hem.

Det är ju uppenbart att det främst handlar om pengar när man pusslar. Det är ju stöd till näringsliv och den arbetande befolkningen man jobbat med och inte smittskyddet. Och för att få tillbaka de pengarna till statens kassa - en rundgång - måste folk jobba, konsumera och betala skatter.
Och inte tänka så mycket på pandemin ...
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-07-28 kl. 01:04.
Citera
2020-07-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det blir nog värre när folk sövs ner och ligger blickstilla. Är man vaken kan man i alla fall röra lite på sig.
Precis! Är man nedsövd så ska sköterskorna rotera folk regelbundet vilket inte alltid är så bra för kroppen. Speciellt inte när de nedsövda är ordentligt överviktiga vilket ofta är fallet när det gäller C19. Sen spelar ju alla dessa droger som pumpas in i sjukhusliggande folk en stor roll för hur kroppen återhämtar sig.
Citera
2020-07-28, 01:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag har inte sagt att de inte gör. Dock dör det färre nu än på 1800-talet när vi inte har haft antibiotika. Du kan fortfarande inte likställa lunginflammation med covid, eftersom vi har vaccin mot det förstnämnda.

När man vet att ett virus är farligt, smittar fort och kan potentiellt orsaka permanenta skador bör man välja försiktighetsprincipen och införa obligatoriskt munskydd i offentliga platser.

Jag likställer varje utebliven behandling som leder till död oavsett vilken åkomma som ligger till grund för det.
Citera
2020-07-28, 01:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får väl se hur Kinesiska sjukan slutar. Just nu finns det ingen som vet!

Fast i den här tråden finns det ett flertal postare som påstår sig veta och slår fast både det ena och det andra.
Citera
2020-07-28, 01:09
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Tegnell o Co verkar ju inte tro på en andra våg, nya utbrott etc. Sverige kommer klara sig riktigt bra i höst.. Så, antagligen gör de inget nytt. Vi ska nog vara glada om de behåller de restriktioner som finns nu.
FHM har nyligen publicerat ett planeringsunderlag med tre olika scenarier. Scenario nr 1 där är att det kommer komma flera ytterligare vågor.
Härom kvällen sa Tegnell Aktuellt att det är just det scenario man tror är mest sannolikt.
Citera
2020-07-28, 01:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och likväl sjunker det. När ska det sjunka in i ditt sjuka sinne? Med de regler och vanor vi har så sjunker det. Låt det sjunka in!

Sök hjälp för dina katastrofkänslor. De kan vara symptom på nåt.

Sjunker? Det har ju redan vänt uppåt! Har du inte följt utvecklingen under helgen?
Citera
2020-07-28, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sjunker? Det har ju redan vänt uppåt! Har du inte följt utvecklingen under helgen?
Brus i antalet inlagda är inget tecken på att det vänt uppåt. Förstår att man blir orolig när man inte klarar av att tolka grafer logiskt.
Citera
2020-07-28, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Du svarar fortfarande inte på mina frågor. Så vi kan bara konstatera att vi vet inte så mkt om immunitet. Om man inte bildat antikroppar då, hur ser det ut då trots att man har haft virus? Let's bara face it. Vi vet för lite om mekanismen immunitet.
Antikroppar är ganska kortlivade. Det viktiga är om man har B-minnesceller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in