2020-07-27, 23:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Inte heller Lena Einhorn tror att så många kommer dö. Går inte att ta dig på allvar alls om du säger att du tror att 30 000 personer till (i snitt 200 per dag resten av året) kommer att dö.

Svårt att säga en exakt siffra men får vi ett rejält utbrott kommer betydligt fler än under våren att dö. Vi har mycket smitta. Under semestern har många rest både inom riket och utom. Smittan har blandats runt och om 3 veckor börjar skolorna om. Det är bäddat för den perfekta stormen i Sverige.
Citera
2020-07-27, 23:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det fetade är ett otroligt definitivt påstående, kan du backa upp det eller är det byggt på magkänslan?

Det finns hur många källor som helst. Här är två:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/styrdokumenten-visar-syrgas-ges-inte-pa-svenska-aldreboenden/

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/ingen-syrgas-p%C3%A5-g%C3%B6teborgs-%C3%A4ldreboenden-1.28572276
Citera
2020-07-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att 30 tusen personer kommer dö av Corona nu i höst. Allt talar för en brutal andra våg. Kanske blir nedstängning, men jag är rädd att åtgärder kommer vidtas för sent. Regeringen borde lyssna på Lena Einhorn.

Hon är helt rabiat. Tror du 30 000 dör är du helt bakom flötet. Sverige kommer komma bäst ur detta till hösten.
Citera
2020-07-27, 23:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Om man säger något tillräckligt många gånger blir det sant...

Var inte Tegnell och FHM rätt säkra på att Covid absolut inte skulle komma till Sverige i Januari? Sedan absolut inte fler än några enstaka fall?

Jag är inte berädd att ta Tegnell på orden i alla fall.

Känns rimligt att åtminstone förbereda folk på att det KAN bli knepigt framöver, för säkerhets skull liksom.

Tegnell har haft sjukt fel i det mesta han har sagt. Stämmer att han yttrade att det var osannolikt med smitta i Sverige. Ingen samhällsspridning skulle det bli. Så sent som i mitten på feb yttrades det.
Citera
2020-07-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns hur många källor som helst. Här är två:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/styrdokumenten-visar-syrgas-ges-inte-pa-svenska-aldreboenden/

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/ingen-syrgas-p%C3%A5-g%C3%B6teborgs-%C3%A4ldreboenden-1.28572276
Två betalväggar när jag vill att du motiverar att kompetens genomgående saknas för syrgas i hela landet (inget litet påstående) jag? Kom igen, bättre måste du kunna...
Citera
2020-07-27, 23:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Hon är helt rabiat. Tror du 30 000 dör är du helt bakom flötet. Sverige kommer komma bäst ur detta till hösten.

Med Europas sämsta vård? Varför skulle Sverige komma bäst ut? Vi har ju inte ens munskydd. Fullpackat med folk överallt. Öppna skolor m.m.

Jag är rädd att vi går mot katastrof.
Citera
2020-07-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Munskydd spelar stor roll. Det sakta ner smittningstakten.
Hur vet du det? Folk kan både smitta och smittas med masker på.
Citera
2020-07-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja. Folk har sänkt garden. Det mesta är öppet ungefär som vanligt. Resandet har ökat. Förskolor, grundskolor och även gymnasieskolor kommer hålla öppet. Distanseringen minskar. Israel fick stort utbrott när de öppnat sina skolor.

Vi har inte särskilt många som är immuna. I snitt över riket är siffran sannolikt inte ens 10%. Får vi en rejäl andra våg, vilket jag tror, kommer inte vårdplatserna att räcka till. Många kommer tyvärr att dö.

Du kan nog utgå från att vågen som kom först var ett worst-case scenario för Sverige. Snabb okontrollerad spridning, inget nedstängt, inga rutiner för att skydda äldre, människor hade i mycket större grad en sänkt garde.

Kommer det en ny våg i höst/vinter så tror jag vi hamnar i ett mycket lindrigare läge än våren.

Att 30,000 skulle dö förstår jag inte vad du fått ifrån.
Citera
2020-07-27, 23:33
Medlem
Vobblers avatar
Nu verkar det brinna till ordentligt, vi har nog bara sett början på skiten.

Folk lever sina liv som att smittan är borta. Intressant att se vad som sker i länder som valde att stänga ner, nu exploderar det där när de öppnar upp.

Ger mig fan på att Sverige kommer att hamna i toppen av länderna som har klarat sig bäst när det här är över 2022.

Tegnell kommer att må fint då.
Citera
2020-07-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag skulle säga att jag är oerhört seriös, kunnig och jobbar med detts

att det då och då dyker upp någon som refererar till korrekta siffror - just på grund av att siffrorna allt som oftast går stick i stäv med det trams du kommer dragandes med

När har du refererat till korrekta siffror? Om du verkligen jobbar med detta och anser dig själv både seriös och kunnig så har någon gjort en rejäl miss när du anställdes. Men du drömmer säkert bara. Sov sött.
Citera
2020-07-27, 23:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Ett nytt fantastiskt uttalande av Tegnell. Ologiskt och helt i avsaknad av erfarenhet av vad vi sett tidigare. Tänk bara på hur smittan kom till Sverige.

”– Vår bedömning är att resandet inte är motorn i det här, säger han. ”

”Länder som Storbritannien och Norge har också infört nya krav på karantän för personer som återvänder från hårt drabbade Spanien, men det tror inte Tegnell kommer bli aktuellt för Sveriges del. ”
https://omni.se/tegnell-om-andra-smittvag-inte-sa-oroad-for-sverige/a/GGo5nx
Citera
2020-07-27, 23:39
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen

Låt oss säga att det var en överdrift, men som det är just nu så är det lugnt, inga lokala utbrott vad vi känner till.
Men det tar endast en superspridare för att det ska skita sig när vi inte har kontroll och FHM lägger numera ansvaret till individen när det gäller smittspridning.

Om skiten träffar fläkten, vad händer då, ska vi fortfarande tro att det är bara att hålla avstånd samtidigt som FHM ger nya direktiv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in