2020-07-27, 22:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror också det är norska turister som drar dit smittan..
Både till Gotland och Spanien, dom jävlarna! Och nu strömmar de in i Värmland…..
Citera
2020-07-27, 22:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror att 30 tusen personer kommer dö av Corona nu i höst. Allt talar för en brutal andra våg. Kanske blir nedstängning, men jag är rädd att åtgärder kommer vidtas för sent. Regeringen borde lyssna på Lena Einhorn.
Citera
2020-07-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu klassificeras tydligen Sverige som "grönt" land i Tjeckien... Det svänger snabbt i hockey som man brukar säga.

Det tror jag inte på!
Flera i tråden har ju berättat att vi inte är välkomna någonstans...
Citera
2020-07-27, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Både till Gotland och Spanien, dom jävlarna! Och nu strömmar de in i Värmland…..

Japp, har hört av Lena Einhorn att många skåningar blivit smittade av norska turister.
Citera
2020-07-27, 23:08
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är oavsett din pannklappare så att det dör personer i lunginflammation helt i onödan inom omsorgen varje år.

Jösses, du vet inte och så länge du inte vet är det inte ett argument.

Nu är det ju inte jag som påstår att man inte ska få vård. Vad jag upplyser dig om är att det sedan 1992 i allt snabbare takt blivit så att äldre inom omsorgen inte får vård och dör därför. Det är fel, men är inget nytt.

Migration får du diskutera i avsett forum.

Jag har inte sagt att de inte gör. Dock dör det färre nu än på 1800-talet när vi inte har haft antibiotika. Du kan fortfarande inte likställa lunginflammation med covid, eftersom vi har vaccin mot det förstnämnda.

När man vet att ett virus är farligt, smittar fort och kan potentiellt orsaka permanenta skador bör man välja försiktighetsprincipen och införa obligatoriskt munskydd i offentliga platser.
Citera
2020-07-27, 23:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Japp, har hört av Lena Einhorn att många skåningar blivit smittade av norska turister.
Tror du norrmännen varit i turisttäta Florida också?

Nog skämtande. Turism corona dålig kombo.
Citera
2020-07-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att 30 tusen personer kommer dö av Corona nu i höst. Allt talar för en brutal andra våg. Kanske blir nedstängning, men jag är rädd att åtgärder kommer vidtas för sent. Regeringen borde lyssna på Lena Einhorn.

30,000 omkomna i Sverige i höst av Covid-19?

Citat:
Allt talar för en brutal andra våg

Vad är det som talar för det?
Citera
2020-07-27, 23:10
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte för att mqsker skulle ha spelat någon större roll men tycker du inte att anförskaffandet av sådana låg hos sjukvårdsadministratörer och sjukhusinköpare mer än hos regeringen? Det gör jag.

När det oenighet mellan regioner kring en fråga bör regeringen förtydliga vad som gäller, tycker jag. Det har regeringen inte gjort. Munskydd spelar stor roll. Det sakta ner smittningstakten.
Citera
2020-07-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Inte heller Lena Einhorn tror att så många kommer dö. Går inte att ta dig på allvar alls om du säger att du tror att 30 000 personer till (i snitt 200 per dag resten av året) kommer att dö.
Citera
2020-07-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Ja, det har han.
Det gamla vanliga.

Nu har regionen Katalonien istället sett nya flera fall den senaste tiden, vilket fått Storbritannien och Norge att återinföra krav på karantän för resenärer som kommer från landet. Men något krav på karantän är inte aktuellt för de svenska semesterfirare som återvänder från områden där smittspridningen tilltagit.

– Nej, vi har inte jobbat så. Folk kan stanna hemma frivilligt eller om de har symtom. Det behöver vi inte ändra på, säger Anders Tegnell.

Trots att det är semestertider och en hel del svenskar åkt på semester till destinationer runtom i Europa är han inte oroad för den uppåtgående kurvan i flera länder.

Jag är inte så orolig för svensk del. Jag tror inte att det kommer att påverka oss så mycket, men det är tråkigt för de länderna i Europa där det ökar., säger han.

Folk som återvänder från sina semestrar i områden med höga smittotal behöver inte vidta några särskilda åtgärder, enligt Tegnell.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGo51B/oro-for-en-andra-vag-nar-smittspridningen-okar-i-europa

Om man säger något tillräckligt många gånger blir det sant...

Var inte Tegnell och FHM rätt säkra på att Covid absolut inte skulle komma till Sverige i Januari? Sedan absolut inte fler än några enstaka fall?

Jag är inte berädd att ta Tegnell på orden i alla fall.

Känns rimligt att åtminstone förbereda folk på att det KAN bli knepigt framöver, för säkerhets skull liksom.
Citera
2020-07-27, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja, tyvärr är sanningen den, att på de flesta äldreboenden i landet, så har man inte kompetensen att ge syrgas. Jag vet inte hur många boenden som kan ge dropp, men det färre än hälften, och dessutom beroende av om en sjuksköterska är i tjänst. Det har blivit väldigt illa med enklare medicinsk vård på svenska äldreboenden (till skillnad från t.ex. norska). Gränsen brukar gå vid det som går att ge per os (alltså näringsdrycker och mediciner genom munnen, vilket förutsätter att den boende är vid medvetande och har sväljreflexen kvar), samt förfyllda engångs-injektionssprutor på rutin (t.ex. insulin och blodförtunnande). Allt utöver det, måste den gamle skickas in till sjukhus för.

(På de riktigt dyra privata äldreboendena, där den boende (eller hans/hennes barn) betalar hela eller nästan hela kostnaden själv, kan det förstås se annorlunda ut.)
Det fetade är ett otroligt definitivt påstående, kan du backa upp det eller är det byggt på magkänslan?
Citera
2020-07-27, 23:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
30,000 omkomna i Sverige i höst av Covid-19?

Vad är det som talar för det?

Ja. Folk har sänkt garden. Det mesta är öppet ungefär som vanligt. Resandet har ökat. Förskolor, grundskolor och även gymnasieskolor kommer hålla öppet. Distanseringen minskar. Israel fick stort utbrott när de öppnat sina skolor.

Vi har inte särskilt många som är immuna. I snitt över riket är siffran sannolikt inte ens 10%. Får vi en rejäl andra våg, vilket jag tror, kommer inte vårdplatserna att räcka till. Många kommer tyvärr att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in