• 1
  • 2
2020-07-27, 21:38
Medlem
tano81s avatar
Jag blev ID-kapad på en ganska hög summa. Man har hittat gärningsmannen (!!!) och personen ska åtalas. Om han döms för brottent, får jag pengarna tillbaka då? Är det då kronofogden som driver ärendet med det hen är skyldig mig, eller hur fungerar det? Har försökt googla, men hittar bara info om "skadestånd" vilket detta inte är utan pengar som personen stulit från mig genom att ID-kapa mig.
Citera
2020-07-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tano81
Jag blev ID-kapad på en ganska hög summa. Man har hittat gärningsmannen (!!!) och personen ska åtalas. Om han döms för brottent, får jag pengarna tillbaka då? Är det då kronofogden som driver ärendet med det hen är skyldig mig, eller hur fungerar det? Har försökt googla, men hittar bara info om "skadestånd" vilket detta inte är utan pengar som personen stulit från mig genom att ID-kapa mig.
Kort sagt. Ja, du kommer få tillbaka det han har ''lurat'' dig + mer. Om GM inte kan betala så tar kronofogden över ärendet
Citera
2020-07-27, 22:04
Medlem
kalkryggars avatar
Kan du vara mer tydlig med hur personen stulit från dig? Det beror på hur som sagt var.
Citera
2020-07-27, 22:32
Medlem
Citat:

På tok aldeles för oklart för att kunna svara på. Men det du bör göra är att ta kontakt med åklagaren för att framföra dina krav (om inte åklagaren kontaktar dig dvs).

Men om domstolen dömer att han skall betala dig pengar och han inte gör det frivilligt så får du gå till kronofogden för att driva in pengarna.

Och jo, det rör sig om skadestånd - du har ju lidit skada av att han tagit pengar av dig och skadeståndet handlar ju om att ersätta dig för den skadan.
Senast redigerad av prostetnic 2020-07-27 kl. 22:34.
Citera
2020-07-27, 22:57
Medlem
tano81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Kan du vara mer tydlig med hur personen stulit från dig? Det beror på hur som sagt var.

Kapade mitt bank Id och tog ut pengar samt tog ett lån. Det var inte jag som var oaktsam (dvs att jag gav ut koden eller nåt). Skedde i samband med att jag flyttade och bytte bank.
Citera
2020-07-27, 22:59
Medlem
tano81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
På tok aldeles för oklart för att kunna svara på. Men det du bör göra är att ta kontakt med åklagaren för att framföra dina krav (om inte åklagaren kontaktar dig dvs).

Men om domstolen dömer att han skall betala dig pengar och han inte gör det frivilligt så får du gå till kronofogden för att driva in pengarna.

Och jo, det rör sig om skadestånd - du har ju lidit skada av att han tagit pengar av dig och skadeståndet handlar ju om att ersätta dig för den skadan.

Ok! Då är det kronofogden som driver in det alltså. Jag har en försäkring som ska täcka sådant här, men de vill inte betala ut utan de säger bara att eftersom de hittat gärningsmannen så får pengarna drivas in...
Citera
2020-07-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ok! Då är det kronofogden som driver in det alltså. Jag har en försäkring som ska täcka sådant här, men de vill inte betala ut utan de säger bara att eftersom de hittat gärningsmannen så får pengarna drivas in...

Alltså i kort processen om allt går din väg som på räls
  1. Du ser till att i rättegången yrka på skadestånd
  2. Domstolen utdömer skadestånd som du yrkat på
  3. Svarande betalar skadeståndet till dig

Men det kan gå snett på varje punkt:
  1. Om du glömmer yrka på skadestånd så kan du ha missat din chans.
  2. Om domstolen inte utdömer skadestånd du yrkat på kommer då försäkringsbolaget ersätta dig?
  3. Om han inte betalar spontant får du gå till kronofogden

Sen kan det gå ytterligare snett på punkt 3: om kronofogden kammar noll, täcker ditt försäkringsbolag det isf?

Därför tycker jag försäkringsbolaget agerar tämligen märkligt i detta fallet. Jag tänkte mig att försäkringsbolaget borde istället ha ersatt dig mot att de övertar rätten att föra talan mot gärningsmannen. Det är ju vad som hade hänt om de inte hittat honom än och de sen hittat honom efter att du fått ersättning.
Citera
2020-07-27, 23:59
Medlem
tano81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Alltså i kort processen om allt går din väg som på räls
  1. Du ser till att i rättegången yrka på skadestånd
  2. Domstolen utdömer skadestånd som du yrkat på
  3. Svarande betalar skadeståndet till dig

Men det kan gå snett på varje punkt:
  1. Om du glömmer yrka på skadestånd så kan du ha missat din chans.
  2. Om domstolen inte utdömer skadestånd du yrkat på kommer då försäkringsbolaget ersätta dig?
  3. Om han inte betalar spontant får du gå till kronofogden

Sen kan det gå ytterligare snett på punkt 3: om kronofogden kammar noll, täcker ditt försäkringsbolag det isf?

Därför tycker jag försäkringsbolaget agerar tämligen märkligt i detta fallet. Jag tänkte mig att försäkringsbolaget borde istället ha ersatt dig mot att de övertar rätten att föra talan mot gärningsmannen. Det är ju vad som hade hänt om de inte hittat honom än och de sen hittat honom efter att du fått ersättning.

Ja jag tycker försäkringsbolaget beter sig konstigt, verkar som de vill ”slippa”.

Tack för info, nu har jag lite mer koll!!!
Citera
2020-07-28, 00:44
Medlem
Råkade ut för samma sak men fick aldrig några pengar tillbaka.

Stämde tillochmed min egen bank men förlorade.

Rättsystemet är sinnessjukt. Har NOLL förtroende för det efter vad jag gått igenom.

Citera om någon vill veta mer.
Citera
2020-07-28, 10:41
Medlem
Doubts avatar
TS, Pengarna du får tillbaka, dom som är stulna, benämns som skadestånd eftersom personen kanske inte ens har kvar dina pengar förutsatt att rätten bedömer att du ska få skadestånd från bedragaren. Men det bör du få så länge personen fälls för att ha tagit dina pengar vid id-kapningen.
Har du tur kan du få tillbaka pengarna, men risken finns att personen inte har pengarna och då får du får du driva in pengarna via fogden.
Kontakta ditt försäkringsbolag, många hemförsäkringar har skydd för id kapning. Då kan dom hjälpa till med råd och bestrida eventuella krav från fordringsägare (om personen exempelvis tagit lån i ditt namn). Som jag uppfattat det ersätter dom dock inte din faktiska pengaförlust för id-kapningen utan det är råd och juridisk hjälp som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Råkade ut för samma sak men fick aldrig några pengar tillbaka.

Stämde tillochmed min egen bank men förlorade.

Rättsystemet är sinnessjukt. Har NOLL förtroende för det efter vad jag gått igenom.

Citera om någon vill veta mer.

Hade varit intressant att veta mer, varför fick du inte tillbaka pengar från bedragaren?
Och på vilka grunder stämde du banken, hade dom handlat fel? Dom har ju tekniskt sett ett väldigt litet ansvar, vilket är ganska sjukt egentligen.
Citera
2020-07-28, 15:50
Medlem
miikoss avatar
Det är skadestånd som gäller, om de inte betalar tillbaka om du frågar efter pengarna. Men är tveksam till att de betalar tillbaka frivilligt.

1. Berätta för förundersökningsledaren att du har skadetåndskrav.
2. Annars så får du stämma personen.
3. Om det handlar om en förskingring av en banktjänsteman, så kan man också kräva ersättning ifrån arbetsgivaren. Banken är ansvariga om en anställd orsakar förmögenhetsskada genom brott.
Citera
2020-07-28, 19:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Kapade mitt bank Id och tog ut pengar samt tog ett lån. Det var inte jag som var oaktsam (dvs att jag gav ut koden eller nåt). Skedde i samband med att jag flyttade och bytte bank.
HUR fick personen koden till ditt BankID om inte du gav honom den? Jag får intrycket av att det är något du inte berättar. Det är svårt att ge ett bra juridiskt svar om du inte berättar som det är. Självklart beter sig försäkringsbolaget "konstigt" om du inte berättar som det är och hela sanningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in