TS, Pengarna du får tillbaka, dom som är stulna, benämns som skadestånd eftersom personen kanske inte ens har kvar dina pengar förutsatt att rätten bedömer att du ska få skadestånd från bedragaren. Men det bör du få så länge personen fälls för att ha tagit dina pengar vid id-kapningen.
Har du tur kan du få tillbaka pengarna, men risken finns att personen inte har pengarna och då får du får du driva in pengarna via fogden.
Kontakta ditt försäkringsbolag, många hemförsäkringar har skydd för id kapning. Då kan dom hjälpa till med råd och bestrida eventuella krav från fordringsägare (om personen exempelvis tagit lån i ditt namn). Som jag uppfattat det ersätter dom dock inte din faktiska pengaförlust för id-kapningen utan det är råd och juridisk hjälp som gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orkanuz
Råkade ut för samma sak men fick aldrig några pengar tillbaka.
Stämde tillochmed min egen bank men förlorade.
Rättsystemet är sinnessjukt. Har NOLL förtroende för det efter vad jag gått igenom.
Citera om någon vill veta mer.
Hade varit intressant att veta mer, varför fick du inte tillbaka pengar från bedragaren?
Och på vilka grunder stämde du banken, hade dom handlat fel? Dom har ju tekniskt sett ett väldigt litet ansvar, vilket är ganska sjukt egentligen.