• 1
  • 2
2020-07-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tano81
Kapade mitt bank Id och tog ut pengar samt tog ett lån. Det var inte jag som var oaktsam (dvs att jag gav ut koden eller nåt). Skedde i samband med att jag flyttade och bytte bank.
Var det banken som tillät att ett BankID utfärdades till fel person med förfalskad identitetshandling eller hur gick det till? För att få ut ett BankID för dig så måste man ha en internetbank som är kopplad till ditt personnummer. Om banken har gjort ett sånt fel så bör de ersätta dig för de skador som uppstått.
Citera
2020-07-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
TS, Pengarna du får tillbaka, dom som är stulna, benämns som skadestånd eftersom personen kanske inte ens har kvar dina pengar förutsatt att rätten bedömer att du ska få skadestånd från bedragaren. Men det bör du få så länge personen fälls för att ha tagit dina pengar vid id-kapningen.
Har du tur kan du få tillbaka pengarna, men risken finns att personen inte har pengarna och då får du får du driva in pengarna via fogden.
Kontakta ditt försäkringsbolag, många hemförsäkringar har skydd för id kapning. Då kan dom hjälpa till med råd och bestrida eventuella krav från fordringsägare (om personen exempelvis tagit lån i ditt namn). Som jag uppfattat det ersätter dom dock inte din faktiska pengaförlust för id-kapningen utan det är råd och juridisk hjälp som gäller.

Hade varit intressant att veta mer, varför fick du inte tillbaka pengar från bedragaren?
Och på vilka grunder stämde du banken, hade dom handlat fel? Dom har ju tekniskt sett ett väldigt litet ansvar, vilket är ganska sjukt egentligen.

Skicka mig ett PM så ska jag berätta allt.
Vill inte skriva här av risk att outa mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in