2020-07-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Nästa gång tänk två gånger innan du uttalar dig om kunskapen hos andra skribenter.
Sid-62 dagens dom
Tishko Ahmeds agerande visar också att han varit helt likgiltig inför att effekten skulle inträda, dvs. att Wilma Andersson skulle dö. Detta har inte fått honom att avstå från sitt handlande och han har alltså haft ett likgiltighetsuppsåt till gärningen. Ett uppsåtligt dödande skall som utgångspunkt bedömas som mord. Endast om det finns klart förmildrande omständigheter kan en sådan gärning bedömas som dråp.
Hoppas att du förstår skillnaden nu.

Nu var det visserligen över 1 månad sedan vi diskuterade detta, så minns inte hela sammanhanget. Men du ser väl själv att det inte motsätter det jag skrivit. Det står ju att Dråp kan innefattas av likgiltighetsuppsåt. Att det till detta behövs klart förmildrande omständigheter för att bedömas som Dråp är väl ganska självklart eftersom Dråp är en lindrigare form av Mord.

Som sagt med reservation för att jag inte kommer ihåg diskussionen eller att vi missuppfattade varandra när vi diskuterade detta förra månaden. Men jag har iallafall inte sagt/menat någonting annat än ungefär det som står.

/Ha en trevlig kväll!
Citera
2020-07-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur domen: "Da sade Wilma att "nu skall jag gora nagot", varefter hon tog ett mjukt skarp fran
en morgonrock och gick upp pa vinden".
(prickarna vill inte hänga med).

Sid 17 i domen.

Edit: Betänk att det är Tishkos ord - han ljuger för det mesta, så det är inte säkert detta är sant det heller.

Såg det där om vinden. Jag tror det är 100% lögn av T. Eller så om hon sagt så var intentionen aldrig så. Skälet till varför jag tror det är att de flesta skulle nog välja att hänga sig hemma. De flesta vill nog inte exponera sig för mycket. Speciellt inte en ung tjej. Av den anledningen tror jag att det är något som T säger för att det tjänar ett syfte för han själv men inte något som skett eller sagts på riktigt.
Citera
2020-07-27, 21:37
Medlem
Andhogst38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Lyssna på rättegången på youtube om fallet
När jag lyssnade på mammans förhör så sa hon vid ett par tillfällen att hon bara hade haft telefonkontakt med W den senaste månaden men ej träffat henne av en anledning. Undrar vad hon menade med det?
Citera
2020-07-27, 21:38
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag har tänkt nu, länge!

Det lilla barnet Wilma, 17 bast, gjorde säkert allt hon kunde för att få Tishko att älska henne som den hon var.

Han, ville nog få att ha en kvinna, en extra mamma som tvättade, diskade, putsa fönster, städade efter honom, vek ihop tvätten och lagade mat.

Jag ser det framför mig när Wilma inte kunde få ihop några gastronomiska middagar.

Köttbullar två gånger i veckan. Mamma Scans köttbullar och pulvermos.

Därför spottade han på henne för maten smakade skit. Den stackar Wilma, 17 år, hade inte den kunskapen att laga fina middagar.

Hon älskade ju honom på en 17:årings sätt.

Tishko vill ju enbart ha hennes tuttar och ett hål mellan benen. Resten sket han i, den man som han var.

"Nu fick den fucking horungen vad hon förtjänade"

FY FAN vad pissed jag blir!!

FY FAN!!

Hoppas att han ALDRIG kommer ut igen!

Livstid på vatten och bröd.

Nu har jag skrikit ur mig min känslor här inne. Så, Bare With Me...
Citera
2020-07-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte01
Jag har nu läst igenom domen mot den åtalade.

Jag har hittat lite saker som försvarsadvokat Beatrice Rämsell nog kan dra nytta av.

- Ingen dödsorsak. Man har alltså inte kunnat fastställa hur Wilma bragts om livet.

- Det har visserligen funnits två (vem kan den andra vara?) partiella handavtryck på emballaget som suttit runt Wilmas huvud som inte har kunnat matchas med någon person som undersökts. Enligt NFC har dock spåren inte vart vid god kvalité och att det inte kunnat uteslutas att de avsatts av gärningsman.

- Det går inte att fastställa att gärningsmannen haft som avsikt att döda Wilma, trots att han måste ha insett att risken fanns att Wilma skulle avlida. (Grov misshandel, vållande till annans död?, lär väl försvaret försöka med?)

Dessa 3 punkter borde väl försvaret kunna ha som motbevisning?

Hans advokat har lagt krut på just dessa i TR.

Det är ett indiciemål och TR resonerar ju som så att alla andra möjligheter än att T mördat henne är uteslutna. Hon har tagit emot så mycket våld och i en lokal under en begränsad tid som endast gör det möjligt att T har gjort det. Jag tror det håller i HovR också.
Citera
2020-07-27, 21:44
Medlem
En fråga. Vem av Tishkos anhöriga var det som ropade i rätten att han var oskyldig? Det gissar jag inte nämnts i media.
Citera
2020-07-27, 21:45
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Han måste sitta 10 år innan han kan ansöka om tidsbestämt. Om inte överklagan blir ändring förstås,men fastställs det till livstid så måste han först sitta 10 år,så det hjälper inte att han snackar,blir inte mindre straff för det,men för anhöriga skulle det vara det bästa att han berättade så de kan begrava hela Wilma och få ro

Men om han nu skulle komma på att hjälpa till vid utredningen om vad som hände med hennes kropp så skulle han ju rent teoretiskt kunna ansöka om tidsbestämd straff efter att ha avtjänat dom där 10 år och kanske bli fri redan efter 14 år- vilket skulle vara ett jävla skämt men den svenska rättssystemet är ett skämt så förvånad skulle man ju inte bli....
Citera
2020-07-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag har tänkt nu, länge!

Det lilla barnet Wilma, 17 bast, gjorde säkert allt hon kunde för att få Tishko att älska henne som den hon var.

Han, ville nog få att ha en kvinna, en extra mamma som tvättade, diskade, putsa fönster, städade efter honom, vek ihop tvätten och lagade mat.

Jag ser det framför mig när Wilma inte kunde få ihop några gastronomiska middagar.

Köttbullar två gånger i veckan. Mamma Scans köttbullar och pulvermos.

Därför spottade han på henne för maten smakade skit. Den stackar Wilma, 17 år, hade inte den kunskapen att laga fina middagar.

Hon älskade ju honom på en 17:årings sätt.

Tishko vill ju enbart ha hennes tuttar och ett hål mellan benen. Resten sket han i, den man som han var.

"Nu fick den fucking horungen vad hon förtjänade"

FY FAN vad pissed jag blir!!

FY FAN!!

Hoppas att han ALDRIG kommer ut igen!

Livstid på vatten och bröd.

Nu har jag skrikit ur mig min känslor här inne. Så, Bare With Me...
Finns en ganska stor risk att han klarar sig i hovrätt när det inte finns en dödsorsak. Så funkar det. Men, men...vi får se
Citera
2020-07-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Hans advokat har lagt krut på just dessa i TR.

Det är ett indiciemål och TR resonerar ju som så att alla andra möjligheter än att T mördat henne är uteslutna. Hon har tagit emot så mycket våld och i en lokal under en begränsad tid som endast gör det möjligt att T har gjort det. Jag tror det håller i HovR också.

Okej! Ska leta efter mer, men det känns ju som att Hovrätten kan slå hål på det jag nämnde ovan rätt enkelt.
Citera
2020-07-27, 21:47
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andhogst38
När jag lyssnade på mammans förhör så sa hon vid ett par tillfällen att hon bara hade haft telefonkontakt med W den senaste månaden men ej träffat henne av en anledning. Undrar vad hon menade med det?

Snälla. Rättegången är över nu. Nu tycker jag vi alla kan sluta sitta och spekulera. Vi kommer inte få mer svar nu.
Citera
2020-07-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Snälla. Rättegången är över nu. Nu tycker jag vi alla kan sluta sitta och spekulera. Vi kommer inte få mer svar nu.
Nej. Rättegången är inte över. Det blir en runda till i hovrätt. Annars är han ju helt efterbliven. Finns ingen dödsorsak. Och DET är en försvårande omständighet för åklagaren.
Citera
2020-07-27, 21:51
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andhogst38
Ingen aning, åklagaren vet nog men anser det troligtvis inte vara relevant för fallet i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in