Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Nästa gång tänk två gånger innan du uttalar dig om kunskapen hos andra skribenter.
Sid-62 dagens dom
Tishko Ahmeds agerande visar också att han varit helt likgiltig inför att effekten skulle inträda, dvs. att Wilma Andersson skulle dö. Detta har inte fått honom att avstå från sitt handlande och han har alltså haft ett likgiltighetsuppsåt till gärningen. Ett uppsåtligt dödande skall som utgångspunkt bedömas som mord. Endast om det finns klart förmildrande omständigheter kan en sådan gärning bedömas som dråp.
Hoppas att du förstår skillnaden nu.
Nu var det visserligen över 1 månad sedan vi diskuterade detta, så minns inte hela sammanhanget. Men du ser väl själv att det inte motsätter det jag skrivit. Det står ju att Dråp kan innefattas av likgiltighetsuppsåt. Att det till detta behövs klart förmildrande omständigheter för att bedömas som Dråp är väl ganska självklart eftersom Dråp är en lindrigare form av Mord.
Som sagt med reservation för att jag inte kommer ihåg diskussionen eller att vi missuppfattade varandra när vi diskuterade detta förra månaden. Men jag har iallafall inte sagt/menat någonting annat än ungefär det som står.
/Ha en trevlig kväll!