Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Men snälla lille Laurens, kan du verkligen inte inse att det faktiskt finns en gräns för hur litet och ljussvagt föremål ett mänskligt öga kan uppfatta? Och håller vi oss till det som är känt inom optiken så hamnar stjärnorna alltså några tiotusentals gånger under det som vi borde kunna se om de storlekar och avstånd som används idag skulle stämma. I andra diskussioner kring denna problematik så hävdar astronomer att atmosfären förstorar stjärnorna så att de syns trots att de alltså inte borde, och man är som vanligt en galen idiot om man ifrågasätter detta. Vore det exempelvis inte bättre att placera alla teleskop på havsnivå istället för på bergstoppar om atmosfären hade denna fantastiska effekt?
Men det är alltså inte den linje du driver Laurens utan i dina ögon är jag en galen idiot av andra orsaker. Och just det där är väldigt talande förstår du. När jag diskuterat detta med olika personer så kommer
olika "självklara" anledningar fram till att det som hävdas är så fel och att man därför är en idiot som framför det. Men dessa självklara saker saknar dock alla någon korrekt vetenskaplig härledning.
Ser att Dunnig-Kruger nu blivit ditt favorituttryck sedan jag lärde dig det för ett tag sedan. Här får du något nytt att googla på och fundera över: Barbara Streisand effekten

Åh, är du redan tillbaka och vill diskutera trots din försäkran om att du skulle hålla dig borta din lille lögnare där!!
Som sagt, Simon hänvisar till att stjärnan Vega har en vinkeldiameter som ligger långt under vad han påstår ögat är kapabelt till att registrera (0.0029" mot ögats min fokusvärde 0.02 grader innan allt flyter ihop), trots detta så kan vem som helst se Vega med blotta ögat. Hjärndött argument minst sagt då det inte ens finns utrymme för att observationen av Vegas vinkeldiameter skulle kunna vara felaktig då han själv anger det faktiska värdet astronomer uppmätt (vilket man dessutom kan kontrollera genom observation i teleskop).
1 gradminut är det värde där ögat inte längre förmår fokusera och inte den minsta storlek på en ljuskälla som kan ses, och som alla vet så försvinner inte oskarpa objekt ur vår synfält helt hux-flux som du och Simon lögnaktigt påstår.
Eftersom mätningarna för att avgöra stjärnornas vinkeldiameter skett med hjälp av teleskop som är placerade på Jorden och därmed tar hänsyn till atmosfärens eventuella förstorning så avslöjas även ditt påstående om att astronomer påstått att anledningen till att stjärnorna är synliga är att atmosfären förstorar stjärnorna som en patetisk lögn.
Du har därför
inte diskuterat denna fråga med astronomer (och även om du pratat med någon hobbyastronom så borde du hellre prata med en optiker om frågan då astronomer till skillnad mot Brahe idag använder sig av teleskop varför de inte har några djupare kunskaper om ögon), så varför bör jag bry mig om dina patetiska invändningar (som du heller inte kan presentera några bevis för) som redan motbevisats genom den vetenskapligt fastlagda
fakta jag redan presenterat i tråden!?
Stjärnan Denebs (som är fullt synlig med blotta ögat) från Jorden observerade vinkeldiameter är 0.0024" och inget annat (vilket ungefärligen motsvarar 10 guldatomers bredd sett från 15 cm avstånd) något som drar av Simons och dina byxor fullständigt så ni står där nakna som den dag ni föddes.
Presentera nu dina källor om vad "optiken" säger om ögats gräns när det gäller att se små objekt eller stäng igen kakhålet! Du borde ju veta var den ligger eftersom det är det första du skriver om i ditt omedvetet pinsamma inlägg, för inte är det som vanligt enbart snack och ingen verkstad från din sida?
Förmår du inte presentera några källor för vad du påstår så är diskussionen givetvis avgjord och du får stå där med skammen att avslöjas som en lögnare!!
Du verkar dessutom inte förstå att för varje inlägg du skriver framstår som mer och mer oseriös.
Du skriver dessutom i affekt trots att du försöker hålla dig skenbart lugn, detta bevisas inte minst genom att du t.om stavar fel "Dunnig"-Kruger som du falskeligen påstår du presenterat för mig trots att jag haft uttrycket som signaturtext i mååånga år innan jag ens hört talas om dig.
Du är en galen idiot enbart på grund av att du vägrar ge med dig även när du är överbevisad om att du har fel. Det är ok att ha hur galna uppfattningar om ditt och datt som helst, men när man inte kan ta in fakta så framstår man minst sagt som en efterbliven idiot...