2020-07-27, 15:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja man bör i alla fall vara transparent med hur pass väl utprovat vaccinet är, gentemot de som ska vaccineras. Det gör att de kan bedöma risken och själva avgöra vilken risk de bedömer som störst; Risken att drabbas av allvarlig biverkan eller risken att bli infekterad.
Att vara transparent på detta öppna viset är inte att rekommendera, exempelvis i USA kommer denna transparensen att användas i skadeståndsrättegångar av folk som påstår att de lider av biverkningar.

Tyvärr så kan den minsta medgivande av bristande tester tolkas som medgivande av skuld.
Citera
2020-07-27, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det var nog Corona i kombination med andra sjukdomar och tyvärr extra många åldrigar som var på väg att lämna in. Sen får man ju räkna in många döda på grund av massiv felbehandling och felmedicinering ofta gjord i ren panik eller desperation men tydligen klarade sig många svårt sjuka som varken behandlades eller medicinerades alls. Tyvärr så är sjukhusvård inte alltid den bästa när panik råder som i coronavansinnet tid.

50-100% överdödlighet förklarar du alltså med det? Mig övertygar du iaf inte.
Citera
2020-07-27, 15:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja det låter ju verkligen betryggande med en helt ny i princip obeprövad vaccintyp som ska ges till miljarder människor.

Håller med. Det var verkligen inte läge för sådana experiment nu.
Citera
2020-07-27, 15:42
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Mig veterligen är det bara Kina som kommit fram till kliniska tester med vaccin som bygger på gammal och beprövad teknik - med inaktiverat virus.

Om jag fick välja, så skulle jag välja ett sådant vaccin. Men nu får vi hålla till godo med vad som erbjuds.
Nej, det finns ett Indiskt bolag som för närvarande ligger i Fas 2 och ett bolag i Singapore som just nu bjuder in personer till Fas 2.

Och så de tre kinesiska som du avser (gissar jag).
Citera
2020-07-27, 15:45
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det finns ett Indiskt bolag som för närvarande ligger i Fas 2 och ett bolag i Singapore som just nu bjuder in personer till Fas 2.

Tack, var inte uppdaterad.
Citera
2020-07-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med. Det var verkligen inte läge för sådana experiment nu.

Det är väl precis just vad det är!

Förstår ni inte hur många människor som kommer dö pga effekterna av pandemin snarare än sjukdomen i sig?
Citera
2020-07-27, 15:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Tack, var inte uppdaterad.
Fast det som är intressant är att Sinovac som byggt sitt vaccin enligt gammal beprövad teknik har den kandidat som uppvisat överlägset bäst resultat i de tidiga djurförsöken. Total succé, faktiskt. Obehagligt bra resultat.

Gammalt och beprövat känns förbaskat tryggt just nu, jag håller med...
Citera
2020-07-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
50-100% överdödlighet förklarar du alltså med det? Mig övertygar du iaf inte.
Nu räknar du nog ganska tokigt som alarmister iofs ofta brukar göra och överdödlighet bör jämföras över hela året inte bara en del av året.
Citera
2020-07-27, 15:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ett samhälle med mycket låg barnadödlighet kommer att regera kraftigt om barn börjar att dö i en farsot. Sedan efter ett tag när insatserna trots allt inte biter inträder en ny normalitet. Denna typ av normalitet är vardag i dagens fattiga länder.

Men det sätt som världen har reagerat på corona är helt utan motstycke i världshistorien.
Världens rikaste länder kastar sig ut för det ekonomiska stupet, helt utan någon form av bromsmekanismer.

Ifall nu en andra eller tredje våg rullar in, vad har man då för ekonomiska muskler att möta detta med?

Finns det någon pålitlig tidslinje där man kan se vad världens olika länder och ledare gjorde och när under våren?

Det finns en tidslinje för Norden.
Citera
2020-07-27, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu räknar du nog ganska tokigt som alarmister iofs ofta brukar göra och överdödlighet bör jämföras över hela året inte bara en del av året.

alarmist? Pandemin är över i Sverige.
Men spiken i överdödlighet mars-maj är där vare sig du vill det eller inte. Hänförs av den här tråden- båda sidor håller fast kvar i sina tidigare åsikter trots att fakta presenteras.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Fast det som är intressant är att Sinovac som byggt sitt vaccin enligt gammal beprövad teknik har den kandidat som uppvisat överlägset bäst resultat i de tidiga djurförsöken. Total succé, faktiskt. Obehagligt bra resultat.

Gammalt och beprövat känns förbaskat tryggt just nu, jag håller med...
På vilket sätt är detta obehagligt?
För bra för att vara sant?
Citera
Medlem
Citat:

Jag tror ryssarna också har ett gammalt hederligt vaccin också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in