2020-07-27, 15:22
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är till och med ett mRNA-vaccin som gör så att kroppens egna celler tillverkar antigenliknande proteiner, vilket drar igång immunapparaten.
Ja, det är så RNA-vacciner fungerar. mRNA eller RNA, det är två olika populära benämningar på samma sak.
Citera
2020-07-27, 15:22
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det borde göras på samma sätt som i de flesta civiliserade länder. Dvs masktvång inomhus förutom i hemmet. Även på bussar, tåg och flyg. Utomhus kan man låta bli om man kan hålla avstånd.

Visir osv kan vi låta bli för stunden. Ögonen verkar inte vara en särskilt stor smittväg.

Men i en perfekt värld borde väl alla gå runt med PAPR-hjälm och en flaska handsprit i fickan. Hela epidemin skulle då dö ut på tre veckor. Men världens ledare har uppenbarligen inte tillräckligt med cojones för att dra igång ett sådant projekt. Man kan skicka människor till månen, men tydligen inte producera några miljarder N95-masker eller gasmasker. Istället väljer man att ducka och krascha hela världsekonomin.
Nej, viruset kom inte försvinna på tre veckor, detta har till och med Trump insett. 3 år? Kanske, men extremt osannolikt.

Ögonen är en smittväg ja, och genom att komplettera med ögonskydd kan du få dubbel effekt så det finns inget att tveka på där.

Förstår inte varför man inte ska ha masken hemma då den mesta smittan sker just där?
Eller man får inte längre ha gäster inomhus menar du.

Det du tror med civiliserade länder är bara en början, ska man ha skyddsutrustning när man går ut för att rädda någon tiondels promille sjukling så får man köpa linan ut och göra allt för att rädda liv alltid.

Och det finns mycket, med långt enklare åtgärder
Citera
2020-07-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och exakt detta är problemet med de snabbframtagna vaccinen, alla läkemedelsföretag av rang tävlar om att komma ut på marknaden med ett fungerande vaccin.

Och världens stater står redo med pengapåsen.

Man kommer inte att ha tid att säkerställa att vaccinet är säkert, fokus kommer att ligga på produktion och distribution.

En ny typ av vaccin kommer självklart att testas i flera faser, men hur säkerställer man att testandet är tillräckligt för en ny typ av vaccin?
Man kan inte säkerställa det till 100 procent. Jag har dragit historien om Pandemrix och narkolepsi. Det var en biverkan som uppträdde för var 60.000e vaccinerad person. Det hittar man inte under fas III-testning.
Citera
2020-07-27, 15:26
Medlem
Citat:
Man kan inte säkerställa det till 100 procent. Jag har dragit historien om Pandemrix och narkolepsi. Det var en biverkan som uppträdde för var 60.000e vaccinerad person. Det hittar man inte under fas III-testning.

Jag är inte så orolig över sådana sällsynta biverkningar. Däremot tidsaspekten. Man bör väl följa fas 3-personerna under något år åtminstone tänker jag för att se att de inte utvecklar lymfom eller något som tar lite längre tid att ge sig till känna.

Men jag är absolut ingen expert på det här. Förhoppningsvis kan man säkerställa att ett vaccin är säkert innan man börjar ge det till miljontals människor.
Citera
2020-07-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det vet man faktiskt inte viruset kan ha cirkuletat långt innan denna "pandemi" utbröt och man vet faktiskt inte heller en så basal sak som hur många som verkligen dött av C19! Man vet i princip bara en sak säkert och det är att många tester som utförts har varit extremt opålitliga

Bara att kolla överdödlighet i olika länder. Stämmer rätt bra med vad de flesta länder redovisat så där sprack ju den teorin.
Eller har du en teori varför det stack iväg i så många länder på samma gång där i april?
Vad hände om det inte va corona?
Citera
2020-07-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag är inte så orolig över sådana sällsynta biverkningar. Däremot tidsaspekten. Man bör väl följa fas 3-personerna under något år åtminstone tänker jag för att se att de inte utvecklar lymfom eller något som tar lite längre tid att ge sig till känna.

Men jag är absolut ingen expert på det här. Förhoppningsvis kan man säkerställa att ett vaccin är säkert innan man börjar ge det till miljontals människor.
Ja man bör i alla fall vara transparent med hur pass väl utprovat vaccinet är, gentemot de som ska vaccineras. Det gör att de kan bedöma risken och själva avgöra vilken risk de bedömer som störst; Risken att drabbas av allvarlig biverkan eller risken att bli infekterad.
Citera
2020-07-27, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, viruset kom inte försvinna på tre veckor, detta har till och med Trump insett. 3 år? Kanske, men extremt osannolikt.

Ögonen är en smittväg ja, och genom att komplettera med ögonskydd kan du få dubbel effekt så det finns inget att tveka på där.

Förstår inte varför man inte ska ha masken hemma då den mesta smittan sker just där?
Eller man får inte längre ha gäster inomhus menar du.

Det du tror med civiliserade länder är bara en början, ska man ha skyddsutrustning när man går ut för att rädda någon tiondels promille sjukling så får man köpa linan ut och göra allt för att rädda liv alltid.

Och det finns mycket, med långt enklare åtgärder

Om alla bar N95 inomhus och på tunnelbanan så skulle nog smittan sjunka med minst 90%. Och det är ingen svår åtgärd i mina ögon. Dessutom bör givetvis barer, inomhusätning på restaurang, klubbar vara förbjudet.

Men även enkelt munskydd räcker nog långt och det är otroligt enkelt att genomföra. Där jag bor är det infört sedan länge och det gick väldigt fort för folk att få på sig mask. I början var det kanske 90% som bar mask i mataffären. När de sedan införde $750 i böter om man inte bar mask så steg användandet till i princip 100% direkt.
Citera
2020-07-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mitt fetade, hur tänker du här? Om viruset inte är farligt pågrund av att folk dör och blir svårr sjuka utan för att det sprids så lätt?

Om det endast är pga att det sprids så lätt som det är farligt så spelar det väl ingen roll för dem som blir smittade? Enligt dig kommer de ju inte att dö eller bli svårt sjuka, viruset är ju bara farligt eftersom det sprids så lätt.

Användaren som du citerade tog upp rökning och HIV. De sjukdommarna har man ju möjlighet att undvika på olika enklare sätt. Det är ju inte riktigt samma sak med corona.

Dessutom är procentandelen äldre som har dött i våra grannländer lika hög som i Sverige. De höga dödstalen hos oss beror på den stora samhällsspridningen. Sverige har valt fel strategi som släppte smittan lös i samhället.

Din tolkning av min text är ju inte ens värd att svara på.
Citera
2020-07-27, 15:34
Medlem
arbetets avatar
Snart når det toppen:

Trumps säkerhetsrådgivare har testat positivt för corona
Vita husets nationella säkerhetsrådgivare Robert O’Brien har testat positivt för corona, rapporterar The Hill.

Det innebär att han är den högst rankade tjänstemannen i Vita Huset som bekräftats smittad med corona. Tidigare har bland andra vice presidentens presstalesperson testat positivt för corona.

O’Brien har regelbundna möten med president Trump och testar sig därför dagligen för corona.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5f1ed6dd7537c8001231ab95
Citera
2020-07-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Bara att kolla överdödlighet i olika länder. Stämmer rätt bra med vad de flesta länder redovisat så där sprack ju den teorin.
Eller har du en teori varför det stack iväg i så många länder på samma gång där i april?
Vad hände om det inte va corona?
Det var nog Corona i kombination med andra sjukdomar och tyvärr extra många åldrigar som var på väg att lämna in. Sen får man ju räkna in många döda på grund av massiv felbehandling och felmedicinering ofta gjord i ren panik eller desperation men tydligen klarade sig många svårt sjuka som varken behandlades eller medicinerades alls. Tyvärr så är sjukhusvård inte alltid den bästa när panik råder som i coronavansinnet tid.
Citera
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Förstår det som att du gärna hade velat införa nämnda tvång, hur ska detta i så fall se ut?

Motsätter du dig krav på säkerhetsbälte på bil och flygplan också?

Lite mer liberal frågeställning: jur ser du på klädtvång som råder i många länder? Ska man ha rätt att gå naken på stan? Ska man ha rätt att gå till jobbet naken?
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ja kanske det. Som tur är finns det ganska många olika vacciner på gång. Många är betydligt mer ortodoxa än Modernas mRNA-vaccin.

Mig veterligen är det bara Kina som kommit fram till kliniska tester med vaccin som bygger på gammal och beprövad teknik - med inaktiverat virus.

Om jag fick välja, så skulle jag välja ett sådant vaccin. Men nu får vi hålla till godo med vad som erbjuds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in