2020-07-28, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du har fel. Ur läkartidningen:

” En jämförelse med de nordiska grannländerna visar att andelen avlidna som är 70 år och äldre är i stort sett identisk med hur det ser ut i Sverige, sa Emma Spak, sektionschef på sektionen för hälso- och sjukvård på SKR, på pressträffen.

Enligt rapporten är 89 procent av de som avlidit i covid-19 i Sverige över 70 år. I Norge och Finland är samma siffra 87 procent och i Danmark 88 procent.

– Oavsett insatser och skillnader i utformningen av äldreomsorgen så ter sig smittspridningen i landet vara det mest avgörande för hur äldre drabbas av covid-19

Det sistnämnda är ju helt fel och det kan ju din vän Tallinger och även professor Yngve Gustafson understryka. Att många äldre dött inom äldreomsorgen beror på två saker:

1. Man har inte kunnat hindra smittan i en avgränsad miljö.
2. Man har inte gett erforderlig vård till ett flertal som dött i stället för att ges en chans att överleva.
Citera
2020-07-28, 16:53
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inget om dessa antikroppstester.

Du vet inget om studien jag länkade till heller men det hindrade dig inte från att snacka skit om den...
Citera
2020-07-28, 16:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo det är anledningen eftersom de inte kunde hindra smittspridningen i avgränsade miljöer och lät det fortgå.
Nej. Anledningen är den stora samhällsspridningen.

”” En jämförelse med de nordiska grannländerna visar att andelen avlidna som är 70 år och äldre är i stort sett identisk med hur det ser ut i Sverige, sa Emma Spak, sektionschef på sektionen för hälso- och sjukvård på SKR, på pressträffen.

Enligt rapporten är 89 procent av de som avlidit i covid-19 i Sverige över 70 år. I Norge och Finland är samma siffra 87 procent och i Danmark 88 procent.

– Oavsett insatser och skillnader i utformningen av äldreomsorgen så ter sig smittspridningen i landet vara det mest avgörande för hur äldre drabbas av covid-19”

Ur läkartidningen.
Citera
2020-07-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Har du några belägg för att det är våra restriktioner som har vänt spridningen?
Tycker det är övertydligt vid det här laget att det är frågan om ett säsongsvirus bland alla andra.
Kommer vända till hösten igen.

Många sektmedlemmar i den här tråden...

Det tycker inte WHO:

Under tisdagen varnade Världshälsoorganisationen (WHO) att spridningen av coronaviruset inte verkar vara säsongsbetonad, rapporterar nyhetsbyrån AFP. Om det stämmer ryggar viruset alltså inte tillbaka under sommartid. Samtidigt påpekar WHO:s talesperson Margaret Harris att flera av länderna som drabbats hårdast av covid-19 befinner sig mitt i olika årstider.
Citera
2020-07-28, 16:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det sistnämnda är ju helt fel och det kan ju din vän Tallinger och även professor Yngve Gustafson understryka. Att många äldre dött inom äldreomsorgen beror på två saker:

1. Man har inte kunnat hindra smittan i en avgränsad miljö.
2. Man har inte gett erforderlig vård till ett flertal som dött i stället för att ges en chans att överleva.
Ge dig. Om vi haft färre smittade ute i samhället hade vi haft färre döda. Hur förklarar du annars att Danmark, Norge och Finland har i stort sätt samma procentandel döda äldre?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag slår inte fast någonting.

Jag länkade bara till en studie som kom till det resultatet.

Jo du skrev: Stora skillnaden är att om vi tar influensa så orsakar den ca 10% hjärtskador.
78% är en avsevärd skillnad
.

Du använder något som kräver mer studier som om det vore fastställt.

Citat:
Räckte för att sektmedlemmarna i tråden skulle gå apeshit.

Du måste gör något åt din maniska uppfattning att alla som inte håller med dig tillhör en sekt. Det är du som tillhör sekten, C-19-sekten.
Citera
Medlem
Citat:
Du vet inget om studien jag länkade till heller men det hindrade dig inte från att snacka skit om den...
Jag läste abstract och jag vet att den gjordes på 100 personer med en medianålder på 49 år med en ganska snäv spridning i åldrar.

Det anser jag vara en liten kohort.
Citera
2020-07-28, 16:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej. Anledningen är den stora samhällsspridningen.

”” En jämförelse med de nordiska grannländerna visar att andelen avlidna som är 70 år och äldre är i stort sett identisk med hur det ser ut i Sverige, sa Emma Spak, sektionschef på sektionen för hälso- och sjukvård på SKR, på pressträffen.

– Oavsett insatser och skillnader i utformningen av äldreomsorgen så ter sig smittspridningen i landet vara det mest avgörande för hur äldre drabbas av covid-19”

Ur läkartidningen.

Nej och det har jag redan svarat på här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-07-28, 16:57
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det tycker inte WHO:

Under tisdagen varnade Världshälsoorganisationen (WHO) att spridningen av coronaviruset inte verkar vara säsongsbetonad, rapporterar nyhetsbyrån AFP. Om det stämmer ryggar viruset alltså inte tillbaka under sommartid. Samtidigt påpekar WHO:s talesperson Margaret Harris att flera av länderna som drabbats hårdast av covid-19 befinner sig mitt i olika årstider.

Sedan när hänvisar du till WHO?
Humor på hög nivå.

Gå nu och putsa på ditt lilla altarrum till Tegnells ära istället.
Citera
2020-07-28, 16:58
Medlem
Citat:
Har du några belägg för att det är våra restriktioner som har vänt spridningen?
Tycker det är övertydligt vid det här laget att det är frågan om ett säsongsvirus bland alla andra.
Kommer vända till hösten igen.

Många sektmedlemmar i den här tråden...

Nej, jag tycker bara det är logiskt att ett virus smittar mindre om människor träffas mindre. Men det kan naturligtvis vara säsongen som ändrats i alla länder precis i samband med att de infört en verkningslös lockdown eller andra åtgärder. Jag tror inte det dock som sagt.

Jag tror också det kommer vända till hösten.

Ja det är en hel del Olsen-dyrkare och ett fåtal Tegnell-dyrkare i tråden. Med det vill du säga att...?
Citera
2020-07-28, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ge dig. Om vi haft färre smittade ute i samhället hade vi haft färre döda. Hur förklarar du annars att Danmark, Norge och Finland har i stort sätt samma procentandel döda äldre?

Absolut, men äldreomsorgen borde klara sig bättre än övriga samhället. Det vill säga stänga och begränsa på ett annat sätt än samhället i övrigt. Dessutom, som jag skrev, finns det sådana som dött där för att de inte fått erforderlig vård.
Citera
2020-07-28, 17:00
Medlem
Citat:
Sedan när hänvisar du till WHO?
Humor på hög nivå.

Gå nu och putsa på ditt lilla altarrum till Tegnells ära istället.

Han borde visserligen få en medalj ur kungens hand men...

Tänk att du inte kan svälja att WHO inte håller med dig ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in