Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Men för h-vete! Det räcker med att jag pratar med mina vänner som jobbar på IVA. Tionde dagen efter insjuknandet slår det till om det gör det. Man kan ställa klockan efter det nästan. Då slår cytokinstormen till och börjar trasa sönder lungorna.
För att ge dig en lite bättre förståelse än den minimala du redan har;
Folk hamnar inte på IVA helt utan anledning. som jag tidigare påpekade har 40-80% av samtliga som smittas av COVID-19 lunginflammation i någon grad. Det gäller alltså ALLA patienter, även dem som aldrig kommer i kontakt med sjukvården.
Av dem som skrivs in för vård har för närvarande 99.12% av samtliga patienter i UK (räknat på ALLA som någon gång blivit inlagda för COVID-19 vård) lunginflammation när de skrivs in. NITTIONIO procent.
Den cytokinstorm som du dillar om, utan att förstå ett endaste dyft av saken, triggas av kroppens respons på det inflammatoriska tillståndet. Händelseförloppet startas som jag påpekade av den initiala lunginflammationen och sedan eskalerar saken. Händelseförloppet startas inte av någon cytokinstorm som du vill få det till. Att du inte förstår detta är minst sagt pinsamt.
Lär dig mer och kopiera mindre, är mitt råd.