2020-07-27, 11:54
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vietnam-evakuerar-80-000-manniskor-efter-coronautbrott/

Tänk vilken skillnad i handlingskraft, mellan Sverige och Vietnam - som i alla fall jag betraktade som snudd på ett U-land tidigare. Tre smittade (inte döda) - och det räcker för att de ska evakuera en 80 000 människor, och sätta dem i karantän i två veckor. Här var det länge över hundra personer DÖDA om dagen, och hur många smittade visste vi inte ens för att myndigheterna inte kunde få tummen ur och börja testa. Och ingenting gjordes...

Jag känner mig inte trygg i Sverige längre, och den känslan tror jag kommer att sitta i länge efter att det här är över. Det känns som att man bara betalar och betalar skatt, men sedan inte får någon hjälp när det behövs.
Citera
2020-07-27, 11:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vietnam-evakuerar-80-000-manniskor-efter-coronautbrott/

Tänk vilken skillnad i handlingskraft, mellan Sverige och Vietnam - som i alla fall jag betraktade som snudd på ett U-land tidigare. Tre smittade (inte döda) - och det räcker för att de ska evakuera en 80 000 människor, och sätta dem i karantän i två veckor. Här var det länge över hundra personer DÖDA om dagen, och hur många smittade visste vi inte ens för att myndigheterna inte kunde få tummen ur och börja testa. Och ingenting gjordes...

Jag känner mig inte trygg i Sverige längre, och den känslan tror jag kommer att sitta i länge efter att det här är över. Det känns som att man bara betalar och betalar skatt, men sedan inte får någon hjälp när det behövs.
Vietnam har iofs lockat sina inhemska turister till dessa orter genom subventionerade resor, så att inte evakuera hade varit ett kardinalfel.
Citera
2020-07-27, 12:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej.
Du menar att man klarar sig utan IVA, eller?

Det gör vi bara mot våra gamla som får nöja sig med andningsdepressivt morfin. Det går ju bra det också. Alltså, man slipper plågas.

Annars har du lite här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-07-27, 12:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det snabbaste man har lyckats tagit fram ett fungerande virus vaccin är 4 år.
Vem vågar trycka i sig ett framhafsat vaccin i panik när det kommer?

2/3 av befolkningen enligt SIFO. Jag skulle också våga om det är kliniskt testat i alla steg. Man får väga risken med vaccinet mot risken av att drabbas hårt i sjukdomen.
Citera
2020-07-27, 12:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men för h-vete! Det räcker med att jag pratar med mina vänner som jobbar på IVA. Tionde dagen efter insjuknandet slår det till om det gör det. Man kan ställa klockan efter det nästan. Då slår cytokinstormen till och börjar trasa sönder lungorna.
För att ge dig en lite bättre förståelse än den minimala du redan har;
Folk hamnar inte på IVA helt utan anledning. som jag tidigare påpekade har 40-80% av samtliga som smittas av COVID-19 lunginflammation i någon grad. Det gäller alltså ALLA patienter, även dem som aldrig kommer i kontakt med sjukvården.

Av dem som skrivs in för vård har för närvarande 99.12% av samtliga patienter i UK (räknat på ALLA som någon gång blivit inlagda för COVID-19 vård) lunginflammation när de skrivs in. NITTIONIO procent.

Den cytokinstorm som du dillar om, utan att förstå ett endaste dyft av saken, triggas av kroppens respons på det inflammatoriska tillståndet. Händelseförloppet startas som jag påpekade av den initiala lunginflammationen och sedan eskalerar saken. Händelseförloppet startas inte av någon cytokinstorm som du vill få det till. Att du inte förstår detta är minst sagt pinsamt.

Lär dig mer och kopiera mindre, är mitt råd.
Citera
2020-07-27, 12:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Du menar att man klarar sig utan IVA, eller?

Det gör vi bara mot våra gamla som får nöja sig med andningsdepressivt morfin. Det går ju bra det också. Alltså, man slipper plågas.

Annars har du lite här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Du påstår att i princip alla på IVA drabbas av en cytokinstorm, och när jag svarar Nej på den saken (vilket är det helt korrekta svaret), så svamlar du ihop en tolkning i stil med att jag "menar att man klarar sig utan IVA, eller?"

Är du full eller dum? Eller både och?
Citera
2020-07-27, 12:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
För att ge dig en lite bättre förståelse än den minimala du redan har;
Folk hamnar inte på IVA helt utan anledning. som jag tidigare påpekade har 40-80% av samtliga som smittas av COVID-19 lunginflammation i någon grad. Det gäller alltså ALLA patienter, även dem som aldrig kommer i kontakt med sjukvården.

Av dem som skrivs in för vård har för närvarande 99.12% av samtliga patienter i UK (räknat på ALLA som någon gång blivit inlagda för COVID-19 vård) lunginflammation när de skrivs in. NITTIONIO procent.

Den cytokinstorm som du dillar om, utan att förstå ett endaste dyft av saken, triggas av kroppens respons på det inflammatoriska tillståndet. Händelseförloppet startas som jag påpekade av den initiala lunginflammationen och sedan eskalerar saken. Händelseförloppet startas inte av någon cytokinstorm som du vill få det till. Att du inte förstår detta är minst sagt pinsamt.

Lär dig mer och kopiera mindre, är mitt råd.
Nehej!

Skärp dig nu! Hyperinflammationstillståndet är cytokinstorm - alltså orsakar det - och det är det som är killern i de flesta fall. Läste du inte den utmärkta länken till den peer-reviewed studie som talar om det för dig?:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jmv.26232
Citera
2020-07-27, 12:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Du påstår att i princip alla på IVA drabbas av en cytokinstorm, och när jag svarar Nej på den saken (vilket är det helt korrekta svaret), så svamlar du ihop en tolkning i stil med att jag "menar att man klarar sig utan IVA, eller?"

Är du full eller dum? Eller både och?
Nej, jag menar de som dör.
Citera
2020-07-27, 12:19
Medlem
Citat:
Nehej!

Skärp dig nu! Hyperinflammationstillståndet är cytokinstorm - alltså orsakar det - och det är det som är killern i de flesta fall. Läste du inte den utmärkta länken till den peer-reviewed studie som talar om det för dig?:

Den där länken länkar bara till abstract. Här är en länk till hela studien. Vad jag kan se anger de inte hur stor andel av de sjukhusvårdade som drabbas av cytokinstormar.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/jmv.26232

Att i princip alla som dör drabbats av cytokinstormar är nog däremot riktigt. Men alla som hamnar på sjukhus dör ju inte.

Jag påstår inte att du har fel för jag vet inte hur många som drabbas av cytokinstormar..
Citera
2020-07-27, 12:23
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ifall man lyckas forcera fram ett vaccin, så är det tur i oturen att Sverige inte köpte in sig i de första leveranserna.

Om vi tänker oss att det tar 6-9 månader innan Sverige börjar få leveranser, så hinner de akuta biverkningarna visa sig.

De akuta biverkningarna hoppas jag verkligen man fångar upp i de kliniska testerna. I den sista fasen ges ju vaccinet till tiotusentals försökspersoner - i olika åldersgrupper.
Citera
2020-07-27, 12:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Nehej!

Det är inte det jag talar om. Det ÄR cytokinstorm (notera att definitionen inte är vetenskapligt belagd) som är orsaken till att många avlider (inte alla). Vad jag försöker förklara (med uppenbart dåligt resultat) är att det inte är någon cytokinstorm som orsakar lunginflammationen utan lunginflammationen som orsakar cytokinstormen.

Det är därför sjukdomsförloppet inleds med den lunginflammation som man kan diagnostisera hos 40-80% av ALLA som smittas av COVID-19, även de som inte hamnar på sjukhus.

Men du vill eller kan inte förstå. Någonting, verkar det som.
Du verkar faktiskt helt trög.
Citera
2020-07-27, 12:33
Medlem
Det känns som att det är väldigt skiftande tendenser runt om i världen just nu.
Verkligen knepigt att förutspå framtiden anser jag.

Vi i Sverige har en starkt positiv tendens.
Andra länder har en ner oroande negativ tendens.
Sedan våra närmsta grannar som har sin positiva status quo.

Tycker även experter i de olika länderna känner sig väldigt tveksamma hur detta ska utvecklas.

Här i tråden är man ju antingen pessimist eller optimist.
Själv har jag fan ingen aning var detta tar vägen i höst vinter....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in