2020-07-15, 22:23
Medlem
Hor-Ullas avatar
Enligt text-tv så tvingas nu Spanien att återigen stänga ner ( efter att precis öppnat upp)

Detta visar att en lockdown är totalt meningslöst.

Sverige har gjort helt rätt och alla alarmisters våta dröm med en redig lockdown visar sig vara TOTALT fel ute.

Tack Anders, tack Sverige.
Citera
2020-07-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Hej där!!! JAAAG förlitar mig inte ett skit på Myndigheter och lagar och regleringar! Jag vidtager mått och steg helt utifrån att jag är totalt ensam i dessa ting. Jag skulle inte drömma om att sätta mig på röven och räkna med att andra skulle ta ansvar för mig!

Mitt problem är dock att många människor gör just så. Det räcker med att doktor T i en liten bisats talar om att vi har någon kurva på väg ner, så är det fritt fram igen, och allt korkas igen av turister som ger blanka f*n i både avstånd och annat. Och sjukhuspersonalen tycks tro att är det inget som är ett krav uppifrån ("Använd munskydd annars får du sparken!"), då gör man inte det, utan töffar på som man alltid gjort, Corona eller inte. Det är DÄRFÖR som jag vill se att t ex doktor T fastställer att nu ska det användas munskydd. För DÅ skulle jag kunna kräva den saken som patient, när jag t ex kommer till ett besök på ett sjukhus (ett besök som jag inte kan strunta i om jag vill ha fortsatt vård..) och säga; SÄTT PÅ MUNSKYDD! Och jag skulle slippa behöva be och böna, krypa och vädja, och ändå få svaret att "Nä, det är inte ett krav att vi ska ha munskydd, visir, handskar, handsprit..."

Självfallet har jag själv godkänt munskydd (FFP3 CE), men då man nu också sett att Corona-viruset sannolikt också är aerosolt och kanske inte bara droppsmitta, räcker det kanske inte. Och speciellt inte om sjukhuspersonalen är helt (!) ointresserade av att skydda sina patienter.

Jag förstår dig helt hundra. Att FFP3 bara ger 99,99% skydd mot virus är inget man ska lita på. Självklart ber och bönar du då den motsträviga personalen att tänka på din hälsa. Sin egen tänker de ju inte på överhuvudtaget. De vill hellre se snygga ut än tänka på Corona.

Det är ett helvete att man måste lämna pisstest regelbundet under dessa tider..
Citera
2020-07-15, 22:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Trump pratar om ett vaccin inom sex veckor. Det låter lovande, förträffliga nyheter. Han levererar. Då kanske skolorna kan ta det lite lugnare.

Tror inte riktigt på Trump i denna fråga, men om det stämmer så säger jag jippi för mänskligheten.
Citera
2020-07-15, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Antalet döda är normalt sett väldigt stabilt, men det bryr dig du nog inte om eftersom du bara vill käfta emot.

2019 eftersom det är det år som ligger närmast mtp befolkningsökning, befolkningssammansättning m.m. Det vore ju rätt korkat ett jämföra med 1942.

Det dog "kanske" inte färre 2018 eftersom det var en allvarlig influensasäsong. Men det är ju inte säkert, SCB kan ju ha räknat fel!
”Allvarlig influensasäsong”, jag såg inte någon förespråka lockdown och munskydd 2018 för att rädda våra äldre då? Kostade flera tusen liv, men nu är det tydligen total katastrof.

Förövrigt intressant data, 5 st barn i åldern 0-14 dog av svininfluensan 2016. I covid-19 har ett barn i den ålderskategorin dött hitills. Var var lockdownen och munskydden för att rädda de barnen?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2015-2016/influensarapport_2016v19-20_final_v2.pdf
Citera
2020-07-15, 22:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Med andra ord kommer folk att DÖ av Corona varje år hädanefter.. Precis som av säsongsinfluensan.

Inget vaccin kommer att hjälpa mer en delvis och alla är inte ens hjälpta av vaccin.

Självklart. Det dör fortfarande en hel del varje år i Hongkong-influensan som ju utbröt 1968.
Citera
2020-07-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det florerar tusentals rapporter om precis allt, FB-användare är experter på att hitta de mest oroväckande artiklar med teser om i princip jordens undergång. Sedan diskuterar de det in i absurdum och gör en sanning av det.

Du verkar va en orolig en, oavsett vad du läser från användare här så kan du räkna med till 100% att det kommer att lösa sig till slut. Människan har i hundratusentals år levt med diverse virusutbrott, detta är inte mer allvarligt än många andra vi gått igenom.

Viruset kommer mutera. Nya mediciner kommer. Vacciner kommer. Nya behandlingsmetoder kommer. Ny forskning kommer.

Andas, följ de råd som finns och försök leva så gott du kan under tiden som denna pandemi pågår.

Du kommer med helt omänskliga krav. Du är precis som Tegnele: du vill ta livet av folket!
Citera
2020-07-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Självklart. Det dör fortfarande en hel del varje år i Hongkong-influensan som ju utbröt 1968.

Det är helt otroligt att Tegnell inte har velat göra något åt saken. Istället har han lugnt tittat på när folk har DÖTT varje år.

Hade vi haft Björn Olsen i hans ställe skulle Hongkong-influensan varit ett minne blott.
Citera
2020-07-15, 22:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Argumenten för en lockdown är att man köper sig tid för att förbereda sig.
Något vi uppenbarligen missade i Sverige.
Har man inte förberett sig före så kör man rätt i kaklet om man fortsätter ha öppet.
Dessutom får man ordning på eskalerande smittspridning som sker i början.
Sedan finns det grader av lockdown. Wuhan är nog den kraftigare versionen medans våra grannländer haft lägre nivå. Oavsett blir det för vår del en viss lockdown när vi inte får besöka andra länder.

Så det är inte bara för att invänta vaccin.

Speciellt bör man köra en lockdown när man inte vet vad man skall möta och ingen expert i Sverige kan ju säga att de kände till vad COVID-19 var för något.
Till och med sade Tegnell att det bara var en förkylning som en influensa som skulle komma till Sverige.
Citera
2020-07-15, 22:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tittade lite på hur de mest framgångsrika länderna gjort. De är samtliga i ostasien, Thailand, Taiwan, Sydkorea, Japan, Vietnam. Gemensamma nämnare:
- munskydd är nyckeln. Utan det funkar ingen strategi.
- appar, spårning, temperaturmätning.

Dessa länders ekonomier har klarat sig mycket väl (förutom förlorade turistintäkter). Dessa länder, med många hundra miljoner invånare har färre totala dödstal än Sverige.

Hur utvärderar vi svenska FHM's insats?
Citera
2020-07-15, 22:36
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Enligt text-tv så tvingas nu Spanien att återigen stänga ner ( efter att precis öppnat upp)

Detta visar att en lockdown är totalt meningslöst.

Sverige har gjort helt rätt och alla alarmisters våta dröm med en redig lockdown visar sig vara TOTALT fel ute.

Tack Anders, tack Sverige.

Ja, det kanske visar sig i slutändan att Sveriges väg var rätt och alla länder som stretade emot det oundvikliga gjorde det förgäves. Men, de länderna gav sig en fighting chance iaf, det gjorde aldrig vi.
Citera
2020-07-15, 22:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är helt otroligt att Tegnell inte har velat göra något åt saken. Istället har han lugnt tittat på när folk har DÖTT varje år.

Hade vi haft Björn Olsen i hans ställe skulle Hongkong-influensan varit ett minne blott.

Nu vet jag inte om du är ironisk, men svaret blir likafullt seriöst från min sida: nej han hade inte gjort någon skillnad.

Vad som däremot hade gjort skillnad är om det varit bättre beredskap och kapacitet i vården och högre kunskapsnivå i omsorgen. C-19 är inte värre än att adekvat vård hade kunnat nedbringa dödssiffrorna rejält. Det var det som fanns 1958 och 1969 när viruspandemierna härjade. Då fanns det överkapacitet inom vården och omsorgen drevs i samma regi.

Med tanke på hur uselt samhället var rustat inför C-19 är det bara att tacka och ta emot att det inte var ett värre virus.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-07-15 kl. 22:39.
Citera
2020-07-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Ja, det kanske visar sig i slutändan att Sveriges väg var rätt och alla länder som stretade emot det oundvikliga gjorde det förgäves. Men, de länderna gav sig en fighting chance iaf, det gjorde aldrig vi.

Jo. Bara att du tycker att sverige valde fel "fighting chance". Det är ju helt okej att tycka det men det är ointelligent att vara helt blind för allt annat än det man själv bestämt sig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in