2020-07-27, 11:25
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men för h-vete! Det räcker med att jag pratar med mina vänner som jobbar på IVA. Tionde dagen efter insjuknandet slår det till om det gör det. Man kan ställa klockan efter det nästan. Då slår cytokinstormen till och börjar trasa sönder lungorna.

Fortfarande vet jag inte vem det är du hänvisar till men här har du gott om material att läsa dih in på:

https://www.google.se/search?q=cytokin+storm+covid&ie=UTF-8&oe=
Hehe...
Du får nog rådgöra med lite andra vänner. Lunginflammation hittas i 40-80% av COVID-19 patienter. Det är lunginflammation som startar förloppet.
Citera
2020-07-27, 11:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Just det, helt främmande tankar här i Sverige. Till skillnad från nästan alla länder i världen värdesätter vi den ekonomiska tillväxten högre än några människoliv - speciellt om det bara är några tusen invandrare som stryker med.

"There will be no return to normality. The pandemic requires us to redesign the economy, rethink our obsession with growth, find ways to protect the most vulnerable, use apps we can trust to trace our contacts, share research and learning, and redesign everything to put people, not profits first."

Eller så ser vi till att få fram ett bra vaccin så snart som möjligt så kan vi stryka sista stycket. Annars känns det väldigt mycket som att Sverige har prioriterat ekonomin högre än liv. Det håller jag med om. Det förefaller som vi bitit oss i svansen. Exportekonomi har vi ändå. Dessutom får vi ändå vara med och betala för alla andra länder genom EU.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl i princip alla på IVA.
OK. Det kan vara så. Jag trodde iofs att det var en något lägre andel. Tack för svar.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Man behöver tydligen inte använda adenovirus för vektorvacciner. Här har man använt Newcastlesjuka-virus som bärare. Man menar att man då kommer runt problemet med tidigare immunitet mot adenovirus. Blir man immun mot vaccinet som med adenovirusbaserade? Funkar det på människor?

Newcastle disease virus (NDV) expressing the spike protein of SARS-CoV-2 as vaccine candidate
/.../
398 Unlike other viral vectors that humans might be exposed to,
399 the NDV vector would deliver the spike antigen more efficiently without encountering pre-existing
400 immune responses in humans. Importantly, NDV vector vaccines are not only cost-effective with respect
401 to large scale manufacturing but can also be produced under BSL-2 conditions using influenza virus
402 vaccine production technology. In summary, NDV vector SARS-CoV-2 vaccines are a safe and
403 immunogenic alternative to other SARS-CoV-2 vaccines that can be produced using existing
404 infrastructure in a cost-effective way.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.07.26.221861v1.full.pdf
Citera
2020-07-27, 11:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Det kan vara så. Jag trodde iofs att det var en något lägre andel. Tack för svar.
Jag funderar på om man kan häva utan IVA och/eller respiratorvård. Har faktiskt inga uppgifter om det men jag har hört att man använt CPAP i vissa fall med goda erfarenheter.
Citera
2020-07-27, 11:31
Medlem
Citat:
Man skulle kunna hävda att fler befinner sig inomhus i regn och dåligt väder.
Det är absolut en riktig iakttagelse.
Citera
2020-07-27, 11:35
Medlem
Citat:
Jag funderar på om man kan häva utan IVA och/eller respiratorvård. Har faktiskt inga uppgifter om det men jag har hört att man använt CPAP i vissa fall med goda erfarenheter.
Ja CPAP är ju typ steg 2, vad gäller andningshjälp. Man kan se det som en lista med högre grad av invasivitet, eller vad man ska kalla det:

1) Syrgas på grimma

2) CPAP. (kan vara luft eller kompletteras med syrgas).

3) Respirator.

4) ECMO.
Citera
2020-07-27, 11:38
Medlem
"Two weeks after Israel fully reopened schools, a COVID-19 outbreak sweeping through classrooms — including at least 130 cases at a single school — has led officials to close dozens of schools where students and staff were infected. A new policy orders any school where a virus case emerges to close."

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/06/03/868507524/israel-orders-schools-to-close-when-covid-19-cases-are-discovered?t=1595838598623

Blir intressant att se vad som händer i Sverige när skolorna öppnar igen.
Citera
2020-07-27, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Eller så ser vi till att få fram ett bra vaccin så snart som möjligt så kan vi stryka sista stycket. Annars känns det väldigt mycket som att Sverige har prioriterat ekonomin högre än liv. Det håller jag med om. Det förefaller som vi bitit oss i svansen. Exportekonomi har vi ändå. Dessutom får vi ändå vara med och betala för alla andra länder genom EU.
Det snabbaste man har lyckats tagit fram ett fungerande virus vaccin är 4 år.
Vem vågar trycka i sig ett framhafsat vaccin i panik när det kommer?
Citera
2020-07-27, 11:46
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det snabbaste man har lyckats tagit fram ett fungerande virus vaccin är 4 år.
Vem vågar trycka i sig ett framhafsat vaccin i panik när det kommer?

Hur snabbat man tagit fram vaccin tidigare betyder ingenting.

Eftersom förutsättningarna inte är detsamma.
Citera
2020-07-27, 11:46
Medlem
Citat:
Men för h-vete! Det räcker med att jag pratar med mina vänner som jobbar på IVA. Tionde dagen efter insjuknandet slår det till om det gör det. Man kan ställa klockan efter det nästan. Då slår cytokinstormen till och börjar trasa sönder lungorna.

Fortfarande vet jag inte vem det är du hänvisar till men här har du gott om material att läsa dih in på:

https://www.google.se/search?q=cytokin+storm+covid&ie=UTF-8&oe=

"A growing body of clinical data suggests that a cytokine storm is associated with COVID‐19 severity and is also a crucial cause of death from COVID‐19. In the absence of antivirals and vaccines for COVID‐19, there is an urgent need to understand the cytokine storm in COVID‐19. Here, we have reviewed the current understanding of the features of SARS‐CoV‐2 and the pathological features, pathophysiological mechanisms, and treatments of the cytokine storm induced by COVID‐19. Additionally, we suggest that the identification and treatment of the cytokine storm are important components for rescuing patients with severe COVID‐19."

This article has been accepted for publication and undergone full peer review

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jmv.26232

PS. Kan bekräfta samma erfarenhet från IVA...
Citera
2020-07-27, 11:49
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Hur snabbat man tagit fram vaccin tidigare betyder ingenting.

Eftersom förutsättningarna inte är detsamma.
Ifall man lyckas forcera fram ett vaccin, så är det tur i oturen att Sverige inte köpte in sig i de första leveranserna.

Om vi tänker oss att det tar 6-9 månader innan Sverige börjar få leveranser, så hinner de akuta biverkningarna visa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in