2020-07-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristinmandarin
Okej,nu kommer en säkerligen korkad fråga,men jag har verkligen NOLL koll på hur sånt här funkar; när domen kommer idag, kommer T då att flyttas "direkt" till fängelse även om han vill överklaga? Eller blir han kvar i häktet om han väljer att överklaga(som vi ju vet att han planerar göra)?

Han är kvar i häktet även efter dagens dom, därför att han kommer ju aldrig nöjdförklara sig (tro så), och då överklagar han till hovrätten och med det, så blir han var i häktet fram till rättegången i hovrätten. När domen i hovrätten kommer, så kan han välja att nöjdförklara sig (skriva på att han inte tänker överklaga), DÅ kan han komma till anstalt. Men väljer han att gå till Högsta Domstolen, så är han kvar i häktet tills HD ger avslag (som dom ofta gör). Då vinner domen laga kraft och då kan han vänta ett par dagar tills han kan få komma till anstalt.

Så är han på fullaste allvar sugen på att komma till anstalt nu, på direkten eller så snart som möjligt, så ska han inte överklaga. Då ska han skriva på nöjdförklaringen idag. (Eller tror man har nån dags betänketid). Men vill han dra ut på tiden så långt det går, så överklagar han så långt det går
Citera
2020-07-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jaha så det finns en ÄKTA kallvind på dessa hus? Det visste jag inte - då jag inte sett husens ritningar.
Har i varje fall inte hört något om att den ens var åtkomlig för hyresgästerna för då borde nog polisen med likhunden varit där också väl? Det framgår inte i FUP att det finns två slags vindsutrymmen som hyresgästerna kunde disponera
Jag vet inte heller hur det ser ut i just det huset men det brukar finnas en lucka i taket i förråds korridoren. Den luckan öppnas upp i en kallvind som man kan bara krypa i den och sen öppnas en lucka till som öppnas till hustaket. Det brukar vara vanlig med en sån kallvind.
Citera
2020-07-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Han är kvar i häktet även efter dagens dom, därför att han kommer ju aldrig nöjdförklara sig (tro så), och då överklagar han till hovrätten och med det, så blir han var i häktet fram till rättegången i hovrätten. När domen i hovrätten kommer, så kan han välja att nöjdförklara sig (skriva på att han inte tänker överklaga), DÅ kan han komma till anstalt. Men väljer han att gå till Högsta Domstolen, så är han kvar i häktet tills HD ger avslag (som dom ofta gör). Då vinner domen laga kraft och då kan han vänta ett par dagar tills han kan få komma till anstalt.

Så är han på fullaste allvar sugen på att komma till anstalt nu, på direkten eller så snart som möjligt, så ska han inte överklaga. Då ska han skriva på nöjdförklaringen idag. (Eller tror man har nån dags betänketid). Men vill han dra ut på tiden så långt det går, så överklagar han så långt det går
Han lär inte skriva på någon nöjdförklaring, han vill ha det överklagat till hovrätten, sista dag för överklgande är 17/8-20.
Senast redigerad av Luxors 2020-07-27 kl. 11:20.
Citera
2020-07-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Han lär inte skriva på någon nöjdförklaring, han vill ha det överklagat till hovrätten, sista dag för överklgande är 17/8-20.

Blir det i september eller nångång där som hovrättsförhandlingen är?

17 augusti 2020 sista överklagningdag. Sen skickas det till hovrätten. Kanske vänta nån månad, i september förhandling. Sen domen kommer kanske i slutet av september. Fyra veckors överklagningstid till HD. Sen tar det sin lilla tid där o sen ger HD avslag i november. Rätt gissning?
Citera
2020-07-27, 11:22
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Currbits
Mycket bra skrivet, (som alltid) och jag kan inte annat än hålla med dig.

Tack (lite generad blev jag - men glad!) - trodde folk mest tyckte jag var jobbig Det är svårt att skriva ner allt som man vill skriva - fast jag försöker att skriva: givetvis om fallet i sig självt men också förmedla vad jag tänker om fallet (hemskt att behöva skriva ordet "fallet" - om Wilma ... ja ni förstår nog?!) och sedan också få in logiska tankar. Det är så lätt att dras med och skriva emotionellt i ilska och frustration istället för rationellt och logiskt - som man kanske borde göra? Jag menar: Vi har ju inte en susning (oftast) om hur en gärningsman/-kvinna tänker just när brottet sker och vi vet oftast inte heller hur de är som personer i sinnet och om de tillfälligt har fått sinnesförvirring eller om det är bestående psykiska problem som gjort att de gör dessa saker - eller hur? Själv skulle jag som lekman ( = icke utbildad psykolog) och beteendevetare - jo jag har utbildning i det, snarare tycka att T inte enbart är narcissist utan även sociopat. Eller i varje fall har delar av dessa drag/beteenden ... men som sagt var - jag är inte utbildad inom detta och har det inte som yrke. Jag tror nog att en RPU har utförts otroligt grundligt och med utbildade människor så dessa kan man INTE lura på något vis. Det är dessutom förståeligt att en sådan utredning tar dryga 3-4 veckor och deras resultat får och bör man lita på = T har narcissistiska drag - punkt. Så jag vet att min tanke om att T också borde räknas som sociopat - måste jag nog släppa ...

Åter till föräldrar och vänner - där kan vi ju inse att vi inte har den kunskapen om hur de är som personligheter och varför de har valt att agera som de har gjort. DOCK - bör vi komma ihåg att man måste vara två för att kunna dansa en tango och att vi är inte "för mer än dem" dvs vi är ALLA vanliga människor med våra fel och brister och tillkortakommanden precis lika mycket som att vi har många bra sidor. Allt efter våra förutsättningar.
Citera
2020-07-27, 11:25
Medlem
Citat:
Blir det i september eller nångång där som hovrättsförhandlingen är?

17 augusti 2020 sista överklagningdag. Sen skickas det till hovrätten. Kanske vänta nån månad, i september förhandling. Sen domen kommer kanske i slutet av september. Fyra veckors överklagningstid till HD. Sen tar det sin lilla tid där o sen ger HD avslag i november. Rätt gissning?
Under hösten någongång i hovrätten för västra sverige.
Ja, något sådant.
Citera
2020-07-27, 11:28
Medlem
MrWhatevers avatar
Citat:

Fast i verkligheten tar det tid och det kommer närmast inte bli någon skillnad även om han nöjdar sig på direkten. Det är myndigheter vi pratar om (pappersvändare) och några lediga celler finns inte i dagsläget på någon klass 1 anstalt, därtill räknat placeringsunderlaget vilket utreds på KVA Kumla efter lagakraftvunnen dom.

Eftersom det är underbeläggning på Sveriges häkten just nu så kommer han med all sannolikhet vara kvar året ut.
Citera
2020-07-27, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Det kan väl vara tishko som krävt att hon ska ordna pengar..hon skulle till tandläkaren dagen efter och behövde troligtvis pengar till bussen..
Samtalat blev ju kort eftersom tishko kom hem, att hon skulle varit inblandad i nåt kriminellt tror jag inte men däremot han.
En riktig strul med pengar har det varit i alla fall. Enligt mamman det har varit ovanlig mycket snack om pengar den senaste månaden. Inkomst och utgifterna har varit oförändrat hela tiden.
Cannabis har han rökt hela tiden och har tydligen haft råd med det. Så att säga nåt skumt affär har vänt upp och ner på ekonomin i October/November frågan är vad. Motivet till mordet förmodligen härstammar från stor behov av pengar som W kan inte få ihop. Det blir förmodligen stort bråk om det på torsdag så fort Tishko kommer hem. Det sista samtals ämnet mellan W och hennes syster varit pengar som hon är väldigt stressad över att inte få tag i. Innan hon lägger på luren och säger att hon ringer upp vilket hon aldrig gjorde.
Citera
2020-07-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWhatever
Fast i verkligheten tar det tid och det kommer närmast inte bli någon skillnad även om han nöjdar sig på direkten. Det är myndigheter vi pratar om (pappersvändare) och några lediga celler finns inte i dagsläget på någon klass 1 anstalt, därtill räknat placeringsunderlaget vilket utreds på KVA Kumla efter lagakraftvunnen dom.

Eftersom det är underbeläggning på Sveriges häkten just nu så kommer han med all sannolikhet vara kvar året ut.

Så man kan "avtjäna" fängelsestraffet i häktet då? Alltså från det han blev anhållen, så räknar man av ev. fängelsetid. Så om man ska vara petigt, så "avtjänar" han fängelsestraffet redan nu, och har gjort hela tiden sedan november 2019?
Citera
2020-07-27, 11:35
Medlem
Citat:
Så man kan "avtjäna" fängelsestraffet i häktet då? Alltså från det han blev anhållen, så räknar man av ev. fängelsetid. Så om man ska vara petigt, så "avtjänar" han fängelsestraffet redan nu, och har gjort hela tiden sedan november 2019?
Får han livstid så drar man inte av häktestiden. Men skulle han få 16 år så räknar man av den tiden han suttit.
Citera
2020-07-27, 11:37
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
En riktig strul med pengar har det varit i alla fall. Enligt mamman det har varit ovanlig mycket snack om pengar den senaste månaden. Inkomst och utgifterna har varit oförändrat hela tiden.
Cannabis har han rökt hela tiden och har tydligen haft råd med det. Så att säga nåt skumt affär har vänt upp och ner på ekonomin i October/November frågan är vad. Motivet till mordet förmodligen härstammar från stor behov av pengar som W kan inte få ihop. Det blir förmodligen stort bråk om det på torsdag så fort Tishko kommer hem. Det sista samtals ämnet mellan W och hennes syster varit pengar som hon är väldigt stressad över att inte få tag i. Innan hon lägger på luren och säger att hon ringer upp vilket hon aldrig gjorde.
Han hade troligtvis inte råd med sitt cannabisbruk eftersom en räkning var på väg till fogden, han hade lånat pengar av hennes pappa för usa-resan..
Kolla fup ang hans konto, kolla även bilderna på vindsförrådet så ser du att det inte finns avskiljning mellan det och hustaket.
Hennes pappa hade ju satt in pengar på hennes konto så OM hon haft skuld skulle väl tishko löst det med hennes kontokort som han hade?
Citera
2020-07-27, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Får han livstid så drar man inte av häktestiden. Men skulle han få 16 år så räknar man av den tiden han suttit.

Men han får ju väl ansöka om tidsbestämt straff efter 10 år i fängelse, är det 10 år från han blev anhållen eller då han kom till anstalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in