2020-07-27, 10:14
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte01
Har jag rätt i att MGMs fingeravtryck inte hittats på huvudet men på det plastfolie som huvudet var inlindat i?
Är nog rätt svårt att hitta fingeravtryck på någons huvud, sådant syns betydligt bättre på aluminiumfolie och tejp (som han använde på hennes huvud). Hans fingeravtryck och även DNA om jag inte missminner, finns på aluminiumfoliet och tejpen.

Det vore bra om fulkurden och untermenschen Tishko Ahmed Shabaz får livstid idag. Helst utan möjlighet till villkorlig frigivning också, men det är väl att hoppas på för mycket. Det bästa hade såklart varit dödsstraff.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-07-27 kl. 10:16.
Citera
2020-07-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Tror inte det kollats/kunnat kollats eftersom det var i förruttnelse men på lagren av aluminiumfolien samt på båda sidor av tejp fanns hans fingeravtryck.

Det var som jag misstänkte då. Om man tänker lite utanför banan så kan man väl inte teoretiskt bevisa att han använt det plastfolie och den tejp just vid detta tillfället, då huvudet blev inlindat och tejpad fast att det känns störst möjligt.
Citera
2020-07-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Så Tishko, åklagare, advokat etc är INTE närvarande idag då domen ges?
Jag vet inte riktigt, antingen får de väl domen skickad till sig per fax till åklagarkammaren och till advokatkontoret.
Kanske de kommer ha någon presskonferens idag domstolen.
Citera
2020-07-27, 10:33
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte01
Det var som jag misstänkte då. Om man tänker lite utanför banan så kan man väl inte teoretiskt bevisa att han använt det plastfolie och den tejp just vid detta tillfället, då huvudet blev inlindat och tejpad fast att det känns störst möjligt.
Ja det var lager på lager med rutor av aluminiumfolie och tejp så att avtrycken kom vid paketering är ju uppenbart.
Ingen drar ju ut en lång bit av tejp, tar på både utsida och insida och sedan rullar tillbaka tejpen eller folie.
Citera
2020-07-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Ja det var lager på lager med rutor av aluminiumfolie och tejp så att avtrycken kom vid paketering är ju uppenbart.
Ingen drar ju ut en lång bit av tejp, tar på både utsida och insida och sedan rullar tillbaka tejpen eller folie.

Det har du ju rätt i. Men MGM lär väl försöka med allt.
Citera
2020-07-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
En kallvind är en oinredd vind - finns knappt numera men väldigt vanligt i gamla hus. Man har inte värme på heller ... därav namnet kall = kyla. Men främst kommer väl uttrycket ifrån det sammantagna av att vinden "är oinredd och inte uppvärmd".

Visst kunde man ha förråd där också i gamla hus men inte som i dagens hyreshus. Och i dagens hus så har man alltid lite/aningens värme uppe på en vind. Finns ju ingen som ställa upp sina saker på en ICKE uppvärmd vind eller i ett vindsförråd för då kan det uppstå fuktskador och annat tok på elektroniska saker man har.
Kanske ändå att jag bott i ett hus med kallvind. Det var i ett hus i Stockholm byggt på 30talet.Där kunde man gå upp och hänga/torka tvätt på klädstreck som alltid hängde där. Det kanske varken kallvind, fast jag inte direkt hört ordet. Hoppas inte det blev för mycket OT.
Citera
2020-07-27, 10:36
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Så Tishko, åklagare, advokat etc är INTE närvarande idag då domen ges?

T kommer sitta i sin cell när själva chefen på kriminalvården kommer med brevet med dombeslutet, vårdaren kommer sitta kvar tills han förstår sin dom och kommer få frågor hur han tänker till straffet och hur han känner sig och så, han har försökt ta sitt liv förut så kan jag tänka mig att de tittar till han lite extra nu dom senaste dagar innan han fått sin plats i fängelset.
Citera
2020-07-27, 10:41
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kanske ändå att jag bott i ett hus med kallvind. Det var i ett hus i Stockholm byggt på 30talet.Där kunde man gå upp och hänga/torka tvätt på klädstreck som alltid hängde där. Det kanske varken kallvind, fast jag inte direkt hört ordet. Hoppas inte det blev för mycket OT.
Jag kollade bilderna i fup från vindsförråden och det är öppet mot takstolarna så själva förrådsutrymmen är i kallvinden.
Citera
2020-07-27, 10:48
Medlem
Okej,nu kommer en säkerligen korkad fråga,men jag har verkligen NOLL koll på hur sånt här funkar; när domen kommer idag, kommer T då att flyttas "direkt" till fängelse även om han vill överklaga? Eller blir han kvar i häktet om han väljer att överklaga(som vi ju vet att han planerar göra)?
Senast redigerad av kristinmandarin 2020-07-27 kl. 10:48. Anledning: Felstavning
Citera
2020-07-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold248
Skumt fall som blandas med skickligt undanröjande av bevis och helidiotiska misstag.Känns som T och nån mer ksk pappan gjort det!

Tyvärr kan du ha rätt. Livstid eller längre tidsbestämt kan det inte bli när "bortom allt rimligt tvivel" inte kan slås fast. Men allt negativt kring mördaren kan få tr att döma strängare än annars. Man bakar in något luddigt om minst medhjälp och synnerligen kallblodigt och griftefridsbrott som ger 8 år ca. Han är ute om 5 år.
Det andra om "helidiotiska misstag" stämmer ännu bättre in. Polisen går från klarhet till klarhet. Svensk velighet, tafflighet blandat med ordentlig svensk polisbyråkrati och saktfärdighet.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-07-27 kl. 10:56.
Citera
2020-07-27, 10:52
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristinmandarin
Okej,nu kommer en säkerligen korkad fråga,men jag har verkligen NOLL koll på hur sånt här funkar; när domen kommer idag, kommer T då att flyttas "direkt" till fängelse även om han vill överklaga? Eller blir han kvar i häktet om han väljer att överklaga(som vi ju vet att han planerar göra)?

Han är kvar i häktet tills domen även kommer från hovrätten, sen tar det inte så lång stund (ett par dagar) till hans fått den sökta platsen i fängelset.
Citera
2020-07-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ur rättssäkerhetsaspekt behövs oftast en kropp för att belägga dödsorsak och en kropp är även en viktig länk bakåt till vem som utfört mordet, men detta är ur generell aspekt.
Detta är ett indiciemål, om än ett starkt sådant.

Här finns det mer eller mindre starka pusselbitar som visar på vad som kan ha hänt, och det finns väl genom dessa pusselbitar inga andra hittade scenarion än att det är pojkvännen som är skyldig.
Jag tror att det blir livstid genom både TR och HR, och att HD skulle ta upp detta är inte aktuellt då det inte finns något prejudicerande värde.
Detta är ett ganska normallt spaningsmord med ganska stark bevisning, och det finns redan högvis med liknande tidigare avgjorda ärenden.
Ja visst ja, jag blandade ihop indiciemål med mål med prejudicerande värde. Om det hade varit mål med prejudicerande värde, hade det kunnat gå upp till HD. Så var det. Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in