2020-07-26, 22:29
Medlem
Finns det någon chans att komma in med 19,94 i gymnasiebetyg till psykologprogrammet, som reserv efter urval 2?

HT 2019 var antagningspoäng för urval 2 på psykologprogrammet följande:

Göteborgs universitet : 21,62
Karlstads universitet : 20,85
Karolinska : 21,09
Linköping : 21,04
Linneuniversitetet : 20,94
Lunds universitet : 21,88
Mittuniversitet : 20,52
Örebro universitet : 21,04
Stockholms universitet : 21,46
Umeå universitet : 21,46
Uppsala universitet : 20,82

Jag har som högst fått 1,0 på HP efter 3 försök, och lägsta HP har varit 1,45/1,50.
Citera
2020-07-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteriosa
Finns det någon chans att komma in med 19,94 i gymnasiebetyg till psykologprogrammet, som reserv efter urval 2?

Jag har som högst fått 1,0 på HP efter 3 försök, och lägsta HP har varit 1,45/1,50.

Uppsala Universitet : 21,82!
Citera
2020-07-26, 22:58
Medlem
Citat:

Tror tyvärr inte att det kommer gå, har i alla fall inte hört att psykologprogrammet haft lägre antagningspoäng än 20/1,45. Men jag har inte sett statistik från reservantagning efter andra urvalet så kan inte säga säkert (det får du ut från respektive institution). Gör om HP eller gör prövningar så kommer det ordna sig, du ligger hyfsat nära så det här fixar du.
Citera
2020-07-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chadus
Reservplats 9 (BII) Jönköping University- International Economics.

Mitt meritvärde: 15.98

Antagna: 35
Platser 30

Urval 2:
2017: 17.80
2018: 17.05
2019: 16.15

Poängen verkar sjunka för varje år. Ser ut som om jag har svårt att komma in..

Det kommer vara svårt, men möjligen har du chans vid reservantagningen efter andra urvalet. Kontakta JU och se om de kan ge dig den statistiken om du är nyfiken. Håll koll på telefon och mejl veckorna efter andra beskedet för JU kommer kontakta dig personligen om du skulle erbjudas plats. Lycka till!
Citera
2020-07-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Tror tyvärr inte att det kommer gå, har i alla fall inte hört att psykologprogrammet haft lägre antagningspoäng än 20/1,45. Men jag har inte sett statistik från reservantagning efter andra urvalet så kan inte säga säkert (det får du ut från respektive institution). Gör om HP eller gör prövningar så kommer det ordna sig, du ligger hyfsat nära så det här fixar du.

Jag har rätt bra betyg från gymnasiet men tyvärr endast 1.0 i extra meritpoäng så tror det är där mitt största problem ligger. Jag är värdelös på matte och det är det som drar ner mitt snitt mest (Hade D i matte 1, E i matte 2, C i naturkunskap och C i idrott - A i allting annat). Det var även samma på HP att jag fick i stort sett full pott på verbala delarna men riktigt kasst (sämre än slumpen) på kvantitativa delarna. Men ska göra HP igen i höst ifall det blir något prov, går ju åtminstone att gissa och eventuellt ha tur.

Jaha, visste inte att man kunde få ut statistik från reserver efter andra urvalet. Då kan jag börja med att höra av mig till Mittuniversitetet som legat lägst i stort sett varje år.
Citera
2020-07-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzypalheden
Jag har pratat innan med en som har hand om antagningen och han sa till mig (då var jag på plats 17) att det såg ljust ut och att det var mellan 35-40 platser till den utbildningen. Jag började på plats 76. Det står även på deras hemsida att så länge utbildningen inte är helt full så har dem öppet för reservplatser. Jag hoppas nu till den andra antagningsbeskedet att det kommer att sjunka mer om det är så att folk även har sökt till högskolan och universitet.

Har de som har hand om antagningen sagt det finns definitivt goda möjligheter. Som du säger kan folk ha sökt andra utbildningar vid högskola/universitet och tacka nej till sin YH-plats. Håller tummarna!
Citera
2020-07-26, 23:07
Medlem
Citat:
Jag har rätt bra betyg från gymnasiet men tyvärr endast 1.0 i extra meritpoäng så tror det är där mitt största problem ligger. Jag är värdelös på matte och det är det som drar ner mitt snitt mest (Hade D i matte 1, E i matte 2, C i naturkunskap och C i idrott - A i allting annat). Det var även samma på HP att jag fick i stort sett full pott på verbala delarna men riktigt kasst (sämre än slumpen) på kvantitativa delarna. Men ska göra HP igen i höst ifall det blir något prov, går ju åtminstone att gissa och eventuellt ha tur.

Jaha, visste inte att man kunde få ut statistik från reserver efter andra urvalet. Då kan jag börja med att höra av mig till Mittuniversitetet som legat lägst i stort sett varje år.

Bra jobbat i så fall, det är riktigt bra betyg. Nu har jag ingen koll för vilken kurs du har fått merit för, men varför inte läsa extra engelska eller språk för att få max meritpoäng? Orkar du inte gå via komvux och läsa utbildningarna så anmäl dig till prövningar och få betyg i de, i din situation ökar du ditt betyg betydligt även om du bara får E.
Citera
2020-07-26, 23:14
Medlem
Citat:
Bra jobbat i så fall, det är riktigt bra betyg. Nu har jag ingen koll för vilken kurs du har fått merit för, men varför inte läsa extra engelska eller språk för att få max meritpoäng? Orkar du inte gå via komvux och läsa utbildningarna så anmäl dig till prövningar och få betyg i de, i din situation ökar du ditt betyg betydligt även om du bara får E.

Jag har 1.0 från Engelska 7 (fick även A i kursen). Jag börjar fundera på att läsa alla steg i franska, för att få 1,5 ytterligare i meritpoäng alternativt göra prövningar men kommer behöva plugga en del för att kunna få godkänt då jag inte läst franska sedan våren 2013.
Citera
2020-07-26, 23:50
Medlem
Citat:
Jag har 1.0 från Engelska 7 (fick även A i kursen). Jag börjar fundera på att läsa alla steg i franska, för att få 1,5 ytterligare i meritpoäng alternativt göra prövningar men kommer behöva plugga en del för att kunna få godkänt då jag inte läst franska sedan våren 2013.

Äsch då, det fixar du. Det bästa vore ju om du kan söka franska och få göra steg 1-4 så du får betyg så de hinner innan sista kompletteringsdag, om vi snackar att du ska läsa kurserna på komvux. Så hinner du bygga upp förmågorna. Eller så pluggar du själv och prövar franska 3 och 4 (ingen idé att pröva 1 och 2, betygen från de räknas inte i ditt meritvärde). Skulle det bli så att du inte blir nöjd med betyget på endera är det bara att göra prövning i de igen (kan du ringa runt till komvux/gymnasieskolor på rimligt pendlingsavstånd och se möjligheterna att lägga upp en sådan).
Citera
2020-07-27, 10:16
Medlem
Citat:
Äsch då, det fixar du. Det bästa vore ju om du kan söka franska och få göra steg 1-4 så du får betyg så de hinner innan sista kompletteringsdag, om vi snackar att du ska läsa kurserna på komvux. Så hinner du bygga upp förmågorna. Eller så pluggar du själv och prövar franska 3 och 4 (ingen idé att pröva 1 och 2, betygen från de räknas inte i ditt meritvärde). Skulle det bli så att du inte blir nöjd med betyget på endera är det bara att göra prövning i de igen (kan du ringa runt till komvux/gymnasieskolor på rimligt pendlingsavstånd och se möjligheterna att lägga upp en sådan).

Jag ska kika på vad som är bäst för mig men tänker att göra prövningar nog går fortast. Jag hade A i franska i högstadiet, och har alltid haft lätt för att lära mig språk så tänker att det bör lösa sig. Jag har glömt mycket men tror det kommer tillbaka när jag väl pluggar in det.
Citera
2020-07-27, 11:12
Medlem
Jag placerade fel ordning att jag blev antagen på lågstatus skola dvs. Kristianstad som folkhälsovetenskapligt programmet. Jag vill helst läsa socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet. Är det kört för mig såvida jag gjorde sen anmälan omedelbart efter första urvalet.

Söker med BF kvot 4.0 och 9 blev antagna emedan 2 är reserv.
Senast redigerad av Missfosteroutsider 2020-07-27 kl. 11:26.
Citera
2020-07-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missfosteroutsider
Jag placerade fel ordning att jag blev antagen på lågstatus skola dvs. Kristianstad som folkhälsovetenskapligt programmet. Jag vill helst läsa socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet. Är det kört för mig såvida jag gjorde sen anmälan omedelbart efter första urvalet.

Söker med BF kvot 4.0 och 9 blev antagna emedan 2 är reserv.

Tittar man på statistiken så brukar reserver via sen anmälan inte tas in, så jag tror tyvärr att chanserna är nästintill obefintliga. Att du har 4.0 från folkhögskola spelar ingen roll när du gör en sen anmälan - folk i urvalsgrupp SA sorteras utifrån den dag de anmälde. Anmälde du sent hamnar du längre bak i reservkön oavsett meriter.

Har du 4 i BF-kvoten tror jag att du definitivt kommer in nästa år. Om det är till nån tröst var det högre konkurrens till folkhälsovetenskapliga programmen vid HKR än till socialpedagogik vid MAH. Vad gäller status tror jag inte det är en sån enorm skillnad mellan skolorna. Hittade en ytterligare utbildning som kan vara av intresse: https://www.su.se/sok-kurser-och-program/spofk-1.416833?semester=HT20&eventcode=34739
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in