Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Precis lagom för att irritera dig och tjäna en miljon till.
Jag har aldrig sett maken till läge för bear. Alla siffror jag ser är katastrofer, från corona-utveckling i USA och Australien, länders BNP, antal försvunna turister i världen, jätteföretag som tappat all vinst och 40% av omsättningen, EU-bidrag på triljoner som utbetalas nästa år, USA som är värst där alla bidrag som "trycker ner" arbetslösheten till 11% den högsta på 10-tals år som snart försvinner och fördubblar arbetslösheten. Allt detta är som ringar på vattnet, när människor blir arbetslösa så köper de mindre av allt ända upp till Tesla-bilar, och vi pratar om flera förlorade år för hela världens industrier. DÅ slår Nasdaq i taket med ATH och även OMX ligger bra nära.
Är sugen på att köpa Bear för 20Mkr på måndag. Det som stoppar mig är min dåliga tajming i augusti 2019. Badbollen OMXS30 som måste upp till ytan hur mycket man än trycker ner kanske inte har pyst ut än. Läget är identiskt med februari 2020 när corona val väl känt men börsen ändå tickade på uppåt av badbollseffekten. När väl sanningen om corona accepterades av verklighetsfrånvända investerare sjönk börserna 35% på 3 veckor. Finns inga fundamenta som är bättre nu, allting är sämre. Corona är värre och varar längre än vi någonsin kunde tro i februari-mars, innan en enda lockdown hade genomförts.
Trenderna är fortsatt positiva på dagliga om man faktiskt ser på prisdatan för index.
Alla börser ligger dessutom sedan ett par veckor bakåt nu över saker som SMA200 på dagliga och vi är nu i ett läge där börserna handlas under guldkors på dagliga. Guldkors på dagliga är historiskt inte direkt någon stark björnsignal ...
Under 2008 när ekonomin gick som allra sämst gick börsen som bäst. Att då väga in för mycket av det makroekonomiska hade varit en förlust.
Att börsen går som bäst när ekonomin går som sämst är ett återkommande mönster. När/om ekonomin går som sämst är trots allt en historisk kontraindikator; ett läge att börja putta in pengar på börsen.
Så när du skriver saker som:
"Alla siffror jag ser är katastrofer, från corona-utveckling i USA och Australien, länders BNP, antal försvunna turister i världen, jätteföretag som tappat all vinst och 40% av omsättningen, EU-bidrag på triljoner [...]"
... är detta alltså att betrakta som mer tjur än björn.
Sedan förstår jag inte varför du puttade in pengar på börsen i mars, då var allt blodrött och en tidpunkt då björnarna terroriserade denna tråd som allra värst. Då såg det knappast heller bra ut.
Varför gick du in i mars när det var dåligt men inte nu ... när det fortfarande är dåligt?
Du använder samma argument för att gå lång marknaden som att korta den, något svårt att förstå.
-
Mitt råd till dig är att gå ur eller gå kort om EMA10 korsar EMA21 på dagliga, 95% av den badbollseffekt i februari du skriver om kunde ha undvikits på så vis. Just EMA10 och 21 fungerar väl för starkare rörelser *OM* man kan acceptera att inte pricka exakta toppar och bottnar; om man alltså kan acceptera att man inte kommer att korta eller ta vinst på absoluta toppen. Ett ganska billigt pris att betala för att inte gå ur eller gå kort vid helt fel tillfälle dock. -5% är trots allt bättre om man avkastat 50% än om man avkastat 30%. :-)
Här är en video för alla andra som funderar att väga in för mycket av hur läget är och varför man inte bör väga in för mycket av det:
https://www.youtube.com/watch?v=6hWxHM4HHWA&t=67s
Om man ändå vill det kan man använda makroekonomisk data t ex UNRATE (googla) + MA12 för att sätta på/stänga av t ex ett glidande medelvärde (SMA/EMA etc). Då tar man höjd för saker som lågkonjunktur men har ändå ett filter som skvallrar om nuvarande trend och har därav ändå möjlighet att kliva in på marknaden.