2020-07-25, 11:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bara det att HM är ett av sjukt få äldre företag som gör digitalisering rätt. Eller kanske bättre formulerat; ens försöker digitalisera/förstår vad det betyder.

Det är snarare en indikation på att du liksom merparten av marknaden inte begriper vad jag skrev ovan. Detta är alltså motsatt vad som gör aktien attraktiv.

För att beskriva min position i detta så är jag inte alls övertygad om att HM inte kommer att gå ned på botten och misslyckas. Jag är däremot desto mer övertygad om att aktien är undervärderad, då taket är så mycket högre än golvet. Anledningen är precis den (miss)uppfattning du skriver om ovan; HM 2020 handlar inte om allti-i-ett, det handlar om att digitalisera icke-digitaliserade koncept. De är ganska ensamma i väst om sina ambitioner.
Jag önskar dig och H&M all lycka och framgång i världen.

En personlig reflektion: Jag gick in på deras hemsida för första gången efter att ha läst ditt inlägg. Och jag insåg då varför jag dom senaste tio, tjugo åren alltid har passerat deras affärer utan att gå in. Men jag ser deras stora, enorma skyltar där modeller visar upp kläderna. Och, bortsett från när jag var ung och köpte H&M-kläder som fixade en eller max två tvättar innan dom föll ihop, så tycker jag deras kläder är fula. Kanske är jag tråkig och fattar inte deras koncept. Vad vet jag.

Sen deras site. Tråkig utformning och förvånansvärt illa tagna bilder. Fotografen har glömt att modellerna även har ett ansikte. Att plaggen ska se bra ut är inte det viktigaste. En betraktare tittar på helheten. Men, jag önskar både dig och H&M all lycka i världen.

Coronan kommer att ha effekter lång tid framöver. Folk måste tänka på var dom lägger sina slantar. Jag gissar att folk kommer att välja bra mat, sportartiklar och upplevelser och mer nischade produkter framöver. Slit och släng-konsumtionen (som billiga kläder av dålig kvalitet) kommer att få sig en törn. Klädbranschen är nåt jag undviker för närvarande. Ligger i 40 olika aktier med bra bredd. Har inte olja heller.
Senast redigerad av ReedMe 2020-07-25 kl. 11:57.
Citera
2020-07-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Precis lagom för att irritera dig och tjäna en miljon till.

Jag har aldrig sett maken till läge för bear. Alla siffror jag ser är katastrofer, från corona-utveckling i USA och Australien, länders BNP, antal försvunna turister i världen, jätteföretag som tappat all vinst och 40% av omsättningen, EU-bidrag på triljoner som utbetalas nästa år, USA som är värst där alla bidrag som "trycker ner" arbetslösheten till 11% den högsta på 10-tals år som snart försvinner och fördubblar arbetslösheten. Allt detta är som ringar på vattnet, när människor blir arbetslösa så köper de mindre av allt ända upp till Tesla-bilar, och vi pratar om flera förlorade år för hela världens industrier. DÅ slår Nasdaq i taket med ATH och även OMX ligger bra nära.

Är sugen på att köpa Bear för 20Mkr på måndag. Det som stoppar mig är min dåliga tajming i augusti 2019. Badbollen OMXS30 som måste upp till ytan hur mycket man än trycker ner kanske inte har pyst ut än. Läget är identiskt med februari 2020 när corona val väl känt men börsen ändå tickade på uppåt av badbollseffekten. När väl sanningen om corona accepterades av verklighetsfrånvända investerare sjönk börserna 35% på 3 veckor. Finns inga fundamenta som är bättre nu, allting är sämre. Corona är värre och varar längre än vi någonsin kunde tro i februari-mars, innan en enda lockdown hade genomförts.

Bara gå all in för dig då, enkla pengar.
Citera
2020-07-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det spelar ingen roll. Vad jag ville få fram är att ett företags rykte är viktigt också. Man kan ju säga att HM har misslyckats på den fronten. Trots sin stora stab.

Jo, det kan väl vara riktigt.

Men det är en PR-match aktivisterna aldrig låter dig vinna.

Staben ser nog till att kläderna produceras så vettigt det går.
Citera
2020-07-25, 19:58
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det spelar ingen roll. Vad jag ville få fram är att ett företags rykte är viktigt också. Man kan ju säga att HM har misslyckats på den fronten. Trots sin stora stab.
Vänsteraktivister och idealister försöker ju alltid klämma åt de största företagen som McDonalds, IKEA eller HM. Jag tycker nog folk brukar genomskåda detta numera. Däremot har HM problem med miljön, det är inte miljövänligt att producera massor av slit-och-släng-kläder. Detta måste de lösa, men jag kan inte se hur eftersom det är hela deras själ och ett företag kan knappat byta själ. På samma sätt som ett företag inte heller verkar kunna nå ut på nätet, om det växt upp före internet. Internet och digitalisering är inte HMs själ.
Citera
2020-07-26, 11:48
Medlem
Citat:

Jag har aldrig sett maken till läge för bear. Alla siffror jag ser är katastrofer, från corona-utveckling i USA och Australien, länders BNP, antal försvunna turister i världen, jätteföretag som tappat all vinst och 40% av omsättningen, EU-bidrag på triljoner som utbetalas nästa år, USA som är värst där alla bidrag som "trycker ner" arbetslösheten till 11% den högsta på 10-tals år som snart försvinner och fördubblar arbetslösheten. Allt detta är som ringar på vattnet, när människor blir arbetslösa så köper de mindre av allt ända upp till Tesla-bilar, och vi pratar om flera förlorade år för hela världens industrier. DÅ slår Nasdaq i taket med ATH och även OMX ligger bra nära.

Är sugen på att köpa Bear för 20Mkr på måndag. Det som stoppar mig är min dåliga tajming i augusti 2019. Badbollen OMXS30 som måste upp till ytan hur mycket man än trycker ner kanske inte har pyst ut än. Läget är identiskt med februari 2020 när corona val väl känt men börsen ändå tickade på uppåt av badbollseffekten. När väl sanningen om corona accepterades av verklighetsfrånvända investerare sjönk börserna 35% på 3 veckor. Finns inga fundamenta som är bättre nu, allting är sämre. Corona är värre och varar längre än vi någonsin kunde tro i februari-mars, innan en enda lockdown hade genomförts.

Är också sugen på bear av samma argument. Tycker det verkar vettigt.

Det enda som skulle kunna ställa till det är ett vaccin. Det nämnde du inte. Förvisso kommer det inte ge fullgott skydd.

Frågan är hur det kommer påverka, för att det kommer vet alla och ungefär hur effektivt det är som sagt. Men ingen vet när, eller?

Hur kommer vaccination in i bilden tror ni?
Citera
2020-07-26, 13:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Trenderna är fortsatt positiva på dagliga om man faktiskt ser på prisdatan för index.
Alla börser ligger dessutom sedan ett par veckor bakåt nu över saker som SMA200 på dagliga och vi är nu i ett läge där börserna handlas under guldkors på dagliga. Guldkors på dagliga är historiskt inte direkt någon stark björnsignal ...

Under 2008 när ekonomin gick som allra sämst gick börsen som bäst. Att då väga in för mycket av det makroekonomiska hade varit en förlust.

Att börsen går som bäst när ekonomin går som sämst är ett återkommande mönster. När/om ekonomin går som sämst är trots allt en historisk kontraindikator; ett läge att börja putta in pengar på börsen.

Så när du skriver saker som:
"Alla siffror jag ser är katastrofer, från corona-utveckling i USA och Australien, länders BNP, antal försvunna turister i världen, jätteföretag som tappat all vinst och 40% av omsättningen, EU-bidrag på triljoner [...]"

... är detta alltså att betrakta som mer tjur än björn.

Sedan förstår jag inte varför du puttade in pengar på börsen i mars, då var allt blodrött och en tidpunkt då björnarna terroriserade denna tråd som allra värst. Då såg det knappast heller bra ut.

Varför gick du in i mars när det var dåligt men inte nu ... när det fortfarande är dåligt?
Du använder samma argument för att gå lång marknaden som att korta den, något svårt att förstå.

-

Mitt råd till dig är att gå ur eller gå kort om EMA10 korsar EMA21 på dagliga, 95% av den badbollseffekt i februari du skriver om kunde ha undvikits på så vis. Just EMA10 och 21 fungerar väl för starkare rörelser *OM* man kan acceptera att inte pricka exakta toppar och bottnar; om man alltså kan acceptera att man inte kommer att korta eller ta vinst på absoluta toppen. Ett ganska billigt pris att betala för att inte gå ur eller gå kort vid helt fel tillfälle dock. -5% är trots allt bättre om man avkastat 50% än om man avkastat 30%. :-)

Här är en video för alla andra som funderar att väga in för mycket av hur läget är och varför man inte bör väga in för mycket av det:
https://www.youtube.com/watch?v=6hWxHM4HHWA&t=67s

Om man ändå vill det kan man använda makroekonomisk data t ex UNRATE (googla) + MA12 för att sätta på/stänga av t ex ett glidande medelvärde (SMA/EMA etc). Då tar man höjd för saker som lågkonjunktur men har ändå ett filter som skvallrar om nuvarande trend och har därav ändå möjlighet att kliva in på marknaden.
Citera
2020-07-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Är också sugen på bear av samma argument. Tycker det verkar vettigt.

Det enda som skulle kunna ställa till det är ett vaccin. Det nämnde du inte. Förvisso kommer det inte ge fullgott skydd.

Frågan är hur det kommer påverka, för att det kommer vet alla och ungefär hur effektivt det är som sagt. Men ingen vet när, eller?

Hur kommer vaccination in i bilden tror ni?

EU-bidrag på Triljoner är ju ingen signal för BEAR heller direkt.
Citera
2020-07-26, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Sedan förstår jag inte varför du puttade in pengar på börsen i mars, då var allt blodrött och en tidpunkt då björnarna terroriserade denna tråd som allra värst. Då såg det knappast heller bra ut.

Varför gick du in i mars när det var dåligt men inte nu ... när det fortfarande är dåligt?
Du använder samma argument för att gå lång marknaden som att korta den, något svårt att förstå.

Lund är en typisk contrairian. Går det upp måste det snart gå ner, och vice versa.
Citera
2020-07-26, 15:04
Medlem
Det är fan inte lätt alltså. Va inne 2008 men köpte helt fel.

Den här gången tänker jag inte missa tåget. Tycker det verkar mest vettigt med bear.

Men visst finns det bra argument för att det ska upp. Vem fan vet?? Är det verkligen smart att köpa när det mesta är dyrt och framtiden ser dyster ut??

Jag tänker man ska våga göra tvärtemot vad de flesta tror. Sen får det bli som det blir. Det är enda sättet.

Så tror jag Lund snubben tänker.
Citera
2020-07-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Det är fan inte lätt alltså. Va inne 2008 men köpte helt fel.

Den här gången tänker jag inte missa tåget. Tycker det verkar mest vettigt med bear.

Men visst finns det bra argument för att det ska upp. Vem fan vet?? Är det verkligen smart att köpa när det mesta är dyrt och framtiden ser dyster ut??

Jag tänker man ska våga göra tvärtemot vad de flesta tror. Sen får det bli som det blir. Det är enda sättet.

Så tror jag Lund snubben tänker.

Han tänker helt fel.

Han hade tur att Corona kom och räddade hans arsle i februari.

Han hade fel i 6 månader i sträck. Sen kom black swan event.

Och black swan events är inget man kan räkna med ska rädda ens arsle varje gång man har fel.

Börsen kommer gå upp fint de kommande åren då stimulanserna både finanspolitiskt och penningpolitiskt är enorma.
Citera
2020-07-26, 15:29
Medlem
Den bästa strategin torde vara välja aktier som går bra oavsett? De lär ju få en extra skjuts av alla stimulanser. Några kanske t.om tjänar på Corona. Men det är väl också den svåraste..
Citera
2020-07-26, 15:48
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Det var inte särskilt svårt. När en börs dippar 35% = katastrof som i mars, så är det typiskt fear-läge och ingen vågar köpa. Då ska man köpa så mycket som möjligt. Det behövs inga algoritmer för att räkna ut det. Finns nog inga exempel på att en börs sjunkit mer än 35% vid en katastrof de senaste 30-40 åren så man behöver inte vänta på ännu lägre värden. Det är topparna = säljläge som är svåra att hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in