2020-07-24, 16:58
Medlem
Proras avatar
Blev förvånad idag när ett brev med handskriven adress damp ner i brevlådan. Det är så sällan detta sker numera att jag nästan blev lite skraj för vad det kunde innehålla.

Det visade sig dock vara från Jehovas vittnen, närmare bestämt var avsändaren en kvinna (av handstilen att döma kanske snarare en ung tjej), som uppmanade mig att ta mig samman och söka Gud. I och med pandemin förklarade hon, kunde de inte knacka dörr längre och skrev därför brev.

Inget egentligen konstigt med brevet, ett handskrivet A4 (en halv sida) på randigt kollegieblockspapper. Trevlig ton och med ett bifogat litet tryckt "reklam"-blad (ungefär A6) med allmänt hållen religiös propaganda och kontaktuppgifter.

Jag kan dock inte minnas att JV knackat på hos mig de senaste 15-20 åren och är bara nyfiken på om någon annan har erfarenheter av denna nya strategi och hur de kan väntas följa upp denna första invit.
Citera
2020-07-24, 17:10
Medlem
BigFatCones avatar
Vilken jävla slump. Igår ramlade det ner en sån lapp hos min polare.
Citera
2020-07-24, 17:36
Medlem
Bonnatorps avatar
Ja direktiven från styrande kretsen är sådana just nu.

Eftersom myndigheterna kommit med direktiven om social distansiering så är alla Jehovas vittnens sammankomster och möten inställda tills vidare. Istället så hålls mötena via videokonferens i de privata hemmen, och sammankomsterna streamas.
Telefonvittnande har förekommit en tid, och kompletterats med brevskrivning till de som inte gått att nå på telefon, så det har nog varit lite ovanligare. Men i den här tiden har brevskrivandet blivit vanligare, eftersom de enda alternativen är telefonvittnande och brevvittnande i och med myndigheternas rekommendationer.

Eftersom bladen innehåller en länk till hemsidan så skulle jag tro att det är det som är uppföljandet.
Där finns kontaktuppgifter till alla församlingar, och den väsentliga informationen.

För det är ju din relation till Jehova det handlar om.
Citera
2020-07-24, 17:53
Medlem
Vad obehagligt. Det borde förbjudas. De kan omöjligt förstå hur socialt opassande det är att göra så. Eller är det bara jag? Jag hade verkligen tyckt det var över gränsen.

Tänker ofta på detta, när vi får lappar i brevlådan i vårt stängda hus med portkod.
Var och varannan vecka. Tycker så himla synd om det är någon olycklig ensam person som åker dit och hamnar i en sån sekt.

Usch
Citera
2020-07-24, 17:54
Medlem
Nu har de alltså funnit ett nytt sätt att trakassera folk. Du kan bli dömd för ofredande när du skriver brev. Googla om du inte tror mig.
Citera
2020-07-24, 18:11
Medlem
Trollfeeders avatar
Haha, kreativt sätt att hantera Corona måste jag säga.
Citera
2020-07-24, 18:13
Medlem
Tvonds avatar
Fick ett liknande brev från JW för någon vecka sedan. Jag tyckte det var lite roligt få ett handskrivet brev . Är nog 25 år sedan man fick ett sådant.
Citera
2020-07-24, 18:20
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Vad obehagligt. Det borde förbjudas. De kan omöjligt förstå hur socialt opassande det är att göra så. Eller är det bara jag? Jag hade verkligen tyckt det var över gränsen.

Tänker ofta på detta, när vi får lappar i brevlådan i vårt stängda hus med portkod.
Var och varannan vecka. Tycker så himla synd om det är någon olycklig ensam person som åker dit och hamnar i en sån sekt.

Usch

För egen del tyckte jag mest att det var synd att de ödslade porto på en inbiten ateist. Men visst, säkert så går de igenom sajter av typen ratsit.se och ser vilka som verkar mest mottagliga avseende ålder och familjeförhållanden.

Vid närmare eftertanke tycker jag, som du, synd om de som fastnar i nätet, även om jag ändock tror att de flesta starkt religiösa (åtminstone på fotfolksnivå) antagligen har ett gott, om än naivt, syfte.
Citera
2020-07-24, 18:24
Medlem
Ovcharkas avatar
Varför knackar de inte på? Vad är de rädda för? De har ju Gud och hans son på sin sida?
Citera
2020-07-24, 18:56
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Har också fått brev från dom. Uppfattade det som att det var en ung tjej som hade skrivit och började fundera hur många brev de egentligen plitat ihop. De är trots allt handskrivna (man ser att det är spår från pennspetsen på pappret) och de lär ju skrivit ett gäng. Många har väl semester nu så tid har dom förmodligen.

Tyckte iaf att det var lite gulligt. Patricia stod som avsändare.
Citera
2020-07-24, 20:18
Medlem
Yttrandefrihetens avatar
Kan inte någon skriva eller skicka en bild på vad de skrivit, det låter festligt. Iofs kanske ni gör JV en tjänst genom att göra det. Jag vill också ha ett brev, känn er utvalda.. lyllosar.
Citera
2020-07-24, 20:19
Medlem
Tepexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Har också fått brev från dom. Uppfattade det som att det var en ung tjej som hade skrivit och började fundera hur många brev de egentligen plitat ihop. De är trots allt handskrivna (man ser att det är spår från pennspetsen på pappret) och de lär ju skrivit ett gäng. Många har väl semester nu så tid har dom förmodligen.

Tyckte iaf att det var lite gulligt. Patricia stod som avsändare.

Gillade också att de var handskrivna, kanske ska man rama in det.
Fick min från en söt liten Bertil <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in