Citat:
Nej Kant pratar om MORAL generellt.
och hans teorier härvidlag är samma som den gyllene regeln som återfinns lite överallt där man "tänkt till".
Du ska handla mot andra såsom du vill att de ska handla mot dig.
Alltså, vill du påtvingas något oönskad fysisk skeende i din kropp som du inte vill vara med om?
Speciellt! i ljuset av att där finns teknik, metoder att slippa detta?
Vill du påtvingas omsorg om barn du inte vill ha?
Vill du födas i en helt kärlekslös, ev. även resurslös (finns ingen mat till dig ex.) värld?
Om du inte vill påtvingas detta, ska du heller inte påtvinga någon annan detta.
Din ytterst patriarkala fantasi om din rätt att skapa lagar som ingen kan leva efter värdigt, för att sen ha möjlighet kunna skjuta alla dess negativa konsekvenser på kvinnor för att själv som man gå fri, med argumentet: det är kivnnor livsuppgift att tvingas! är INTE moral.
Och precis!! som du nu inte tycker att kvinnor "sköter sig" och det därför ska skapas juridiska förbud för dem att kunna reglera sin reproduktion, så anser jag alltså att då ska det stiftas motsvarande juridiska förbud för män att kunna dumpa sin avkomma på andra, för ursäkta mig men. de "SKÖTER SIG" alltså betydligt sämre.
och hans teorier härvidlag är samma som den gyllene regeln som återfinns lite överallt där man "tänkt till".
Du ska handla mot andra såsom du vill att de ska handla mot dig.
Alltså, vill du påtvingas något oönskad fysisk skeende i din kropp som du inte vill vara med om?
Speciellt! i ljuset av att där finns teknik, metoder att slippa detta?
Vill du påtvingas omsorg om barn du inte vill ha?
Vill du födas i en helt kärlekslös, ev. även resurslös (finns ingen mat till dig ex.) värld?
Om du inte vill påtvingas detta, ska du heller inte påtvinga någon annan detta.
Din ytterst patriarkala fantasi om din rätt att skapa lagar som ingen kan leva efter värdigt, för att sen ha möjlighet kunna skjuta alla dess negativa konsekvenser på kvinnor för att själv som man gå fri, med argumentet: det är kivnnor livsuppgift att tvingas! är INTE moral.
Och precis!! som du nu inte tycker att kvinnor "sköter sig" och det därför ska skapas juridiska förbud för dem att kunna reglera sin reproduktion, så anser jag alltså att då ska det stiftas motsvarande juridiska förbud för män att kunna dumpa sin avkomma på andra, för ursäkta mig men. de "SKÖTER SIG" alltså betydligt sämre.
Jag skulle inte påstå att Kants kategoriska imperativ är i alla stycken det samma som Den gyllene regeln. De är besläktade, men inte identiska. Det är ett argumentatoriskt misstag att hävda: "Skulle Du vilja att Du hanterades på detta sätt om..." Även om 100% skulle svara "Nej, det vill jag förstås inte..." så betyder det inte att en sådan regel inte bör finnas. Jag skall exemplifiera:
Om jag, eller någon mig närstående, till äventyrs skulle ändra bana i livet och bli inbrottstjuv, så skulle jag inte vilja att en husägare har rätt att saklöst öppna eld mot mig. Men som husägare skulle jag vilja ha den rätten. Inkonsekvent? Kanske det. Än sedan då? Om vi då kliver upp från individnivån till samhällsnivån; skulle samhället bli bättre eller sämre om husägare fick öppna eld mot inbrottstjuvar? Så som samhället ser ut idag - tveklöst bättre. Skulle det vara dåligt för inbrottstjuvar? Det får vi hoppas!
Man måste, när man diskuterar politik, höja sig över det snöda egenintresset och försöka förstå vad som ligger i andras intresse och vad som är bra för samhället.
Det vore förresten skönt att slippa hålla på att besiktiga bilen varje år, men det är rätt bra att andra måste göra det, för min trafiksäkerhet.
Citat:
Konsekvens!! Uven.
Krav på konsekvens tror jag man får driva med viss försiktighet, ty annars kommer samhället inte att fungera. Exempelvis tror jag inte på att sänka åldersgränsen för alkoholköp till 18 år, med blott argumentet att "om man får rösta i riksdagsval så är det inkonsekvent att inte få köpa sprit", vilket det möjligen är, men då får det väl vara det.
Citat:
Ja, precis...utsätter man kvinnor för juridiska lagar de inte klarar efterleva, för de är direkt ovärdiga, så kommer de ta till desperata metoder. Kvinnor överallt på detta klot gör idag olagliga farliga aborter, som ibland tar livet av dem, de tar självmord, alternativt deras familjer tar livet av dem för nån fånig heders skull...och i de fall spädbarn påtvingas kvinnor som hamnat i förlossningsdepression så dör alltså spädbarnet i många fall.
För JA! De tär exakt !!! lika "påfrestande" för kvinnor ta hand om oönskad reproduktion.
Alltså vill du påtvinga människor oönskade reproduktion, så får du allt vackert dela "påfrestningen" så likt det går mellan könen och sluta skjuta allt på kvinnor.
Den ENDA jävla "dåliga ursäkten" här är dina, för din likaledes usla politik.
För JA! De tär exakt !!! lika "påfrestande" för kvinnor ta hand om oönskad reproduktion.
Alltså vill du påtvinga människor oönskade reproduktion, så får du allt vackert dela "påfrestningen" så likt det går mellan könen och sluta skjuta allt på kvinnor.
Den ENDA jävla "dåliga ursäkten" här är dina, för din likaledes usla politik.
De där hedersknyfflarna är det i första hand Ditt parti som arbetat för att ta hit till landet.
Sverige är, fortfarande märkligt nog, ett välfärdsland där det helt saknas sociala skäl att inte föda ett även oväntat barn. När vi för 100 år sedan var avsevärt fattigare så hade familjer i regel råd med 4-8 barn. Men, det är märkligt vad vi har råd med allt mindre ju rikare vi blir. Numera när det också finns så många, och komplementära, preventivmedel, så saknas också goda skäl att ca 20% av graviditeterna skall aborteras. Såväl teknisk som ekonomisk nivå har gjort Dina argument - som kanske var relevanta vid förra sekelskiftet - helt obsoleta.
Citat:
Återigen, så länge vi inte har 100% säkra, möjliga metoder utan biverkningar, så får du vackert acceptera fri aborträtt.
Hur var det nu? Hur stor var sannolikheten för att graviditet skulle uppstå om man kombinerade kondom med p-stav?