2020-07-24, 16:23
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Kommer ihåg 2012 då Häcken var med i guldstriden in på slutet. Vet IFK:are som ville att Häcken skulle ta guldet istället för Malmö, AIK eller Elfsborg.

Och det är väl inte speciellt konstigt ...?

/feldgrau
Citera
2020-07-24, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Undrar verkligen hur dif tacklar matchen. Ifjol var man ju faktiskt rätt bra mot aik i sitt hemmaderby. Bortamötet blev dock väldigt låst.

Jag vet inte om difs grundtaktik ger överdrivna fördelar mot aik. Man har väl inte så mycket speed i laget egentligen? Eller så kanske det passar dem utmärkt att man ger aik bollen för en gångs skull. Kim och Tolle är såpass slipade att de hajar att de kan/ska lira på de ytor som uppstår i aiks backlinje.

Hade inte dif inlett såpass knackigt de också så hade jag gett de rejält favoritskap inför söndagen. Som det är nu skulle jag snarare ge de fördel på 60-40 kanske.

Vi kommer inte låta Gnaget få styra matchen. Om det nu ens är en fördel. Vi har väl varit spelförande i nästan varenda match sedan Kim och Tolle kom till oss. Med det sagt är det ju inte så att vi alltid är bättre än motståndarna för det.

Tror på en låst och stängd match där vi har mycket boll men inte kan tränga igenom Gnagets buss. 0-0 eller så vinner nog Gnaget på något domarmisstag i sedvanlig ordning.
Citera
2020-07-24, 16:44
Medlem
groovesnuss avatar
Noterar att MFF och blåvitt först har final i cupen på torsdag för att sen mötas i serien på söndag.

2016 var det tvärtom för MFF och Häcken. MFF vann matchen i serien först men Häcken vann cupfinalen 3-4 dagar senare.
Citera
2020-07-24, 16:54
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Noterar att MFF och blåvitt först har final i cupen på torsdag för att sen mötas i serien på söndag.

2016 var det tvärtom för MFF och Häcken. MFF vann matchen i serien först men Häcken vann cupfinalen 3-4 dagar senare.
Viktigast här är ju att IFK Göteborg vinner i cupen. Malmö får inte ta någon titel alls och det var så länge sedan de vann cupen.
Citera
2020-07-24, 17:07
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Viktigast här är ju att IFK Göteborg vinner i cupen. Malmö får inte ta någon titel alls och det var så länge sedan de vann cupen.

Men AIK får spela i Europa om MFF vinner. Nu lär väl Norling vara kickad och/eller spelsystemet ändrat till dess, men annars hade det kunnat vara rätt kul att se vilka minor de trampar på.

Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Point and Case

Är det "case in point" du försöker skriva? Inte lätt det där med utrikiska.
Citera
2020-07-24, 17:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Då har du inte läst mina inlägg här
JAg håller inte på något lag i Sverige. Har sympatier för vissa mer än andra pga av relationer till spelare/ledare/styrelsefolk eller spelare jag uppskattar.
Det jag motsätter mig är varken hatet eller nyanserade åsikter.
Utan snarare tafatta försök till typ på ett konstgjort sätt skapa någon lightversion av rivalitet som typ
"usch vad jag ogillar Hisingsbron (wtf liksom) som håller på att byggas"

JAg har fulla sympatier med de som känner ett genuint hat även om det är lite sandlåde tendenser som du säger.

JAg har också fulla sympatier för de som bara uppskattar fotboll och vill diskutera det.
Ok. Du begriper dig inte på humor helt enkelt. Tänk så mycket enklare det hade varit för alla här om du gjorde det.
Citera
2020-07-24, 17:23
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Och det är väl inte speciellt konstigt ...?

/feldgrau

Absolut inte. På samma sätt för oss, Helsingborg är bara kvasi-rivaler egentligen.
Citera
2020-07-24, 17:38
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Absolut inte. På samma sätt för oss, Helsingborg är bara kvasi-rivaler egentligen.
Självklart. Alla ogillar Gnaget, där har de rätt.

Malmö o Blåvitt är bästa klubbarna i landet o har en naturlig rivalitet.
Citera
2020-07-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev

Om vi pratar 80 och 90-tal kanske...

I modern tid är Blåvitt ett mittengäng som är omsprungna av Häcken och som är nöjda med att ligga tre poäng efter sjätteplacerade regerande mästarna.
Citera
2020-07-24, 18:07
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev

Göteborg är vår riktiga rivaler. Rivaliteten med övriga är bara temporär.
Citera
2020-07-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus

Borde inte SvFF tänka lite praktiskt här och dra samman serie och cupmatchen för att slita mindre på spelarna?
Citera
2020-07-24, 18:22
Medlem
Allsvenskan just nu ser ut så här

1 IFK Norrköping
2 Malmö FF
3 Elfsborg
4 Häcken
5 Sirius
6 Djurgården
7 Varberg
8 Örebro
9 Mjällby
10 AIK
11 Hammarby
12 IFK Göteborg
13 Östersund
14 Helsingborg
15 Kalmar FF
16 Falkenberg

Publikligan förra året såg ut så här:

Hammarby 24232, kom trea
AIK 18969, kom fyra
Malmö FF 16566, kom tvåa
Djurgården 15958, vann
IFK Göteborg 12837, kom sjua
IFK Norrköping FK 8476, kom femma
Helsingborgs IF 8344, kom tia
IF Elfsborg 5823, kom åtta
Örebro 5783, kom nia
Kalmar FF 5307, kvalade sig kvar
Östersund 4808, kom tolva
GIF Sundsvall 4620, ur
IK Sirius FK 4288 , elva
Falkenbergs FF 3732, kom trettonde
BK Häcken, kom sexa
AFC, ur

Stockholmslagen och MFF på plats 1-4 i både publikliga och placering. Av dessa är det bara ett av lagen som ligger topp fyra. Matcherna nu spelas utan publik. Publiken är alltså oerhört viktig för hur ett lag går i slutändan. Se på botten av publikligan förra året, Sirius och Häcken låg i botten av den ligan men går mycket bättre nu, varför? Avsaknad av publik som stödjer motståndarna?

Gillar inte bengaler etc, men jag skulle med glädje se en match avbruten i en kvart för bengaler än en match utan publik som det inte går att koncentrera sig på att se utan att göra annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in