2020-07-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är uthängandet av Stig Engström som är rena spekulationer. Ingen har pekat ut honom som gärningsmannen. KP sade att med tanke på vad som hände måste SE haft tillgång till ett vapen. Snacka om spekulativt. Helt utan fakta och bevis.

Till skillnad mot Jan A som känner igen honom från mordplatsen. En mordplats som du inte ens var i närheten av 860228. Så hur kan du veta bättre efter 34 år. Det är inte trovärdigt.

"Så hur kan du veta bättre efter 34 år"

Det gör jag inte. Jag delger min syn på saken.

Många andra påpekar att det inte är SE utan en annan man. Hur ser du på det?
Citera
2020-07-24, 11:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
"Så hur kan du veta bättre efter 34 år"

Det gör jag inte. Jag delger min syn på saken.

Många andra påpekar att det inte är SE utan en annan man. Hur ser du på det?
Har jag redan redovisat med länk. Jan-Åke S. Läser du inte ens mina inlägg?
Citera
2020-07-24, 13:12
Medlem
Citat:

Jo, men det förändrar väl inte att det ändå råder delade meningar om vem som var där?
Citera
2020-07-24, 13:17
Medlem
Citat:

Det jag hela tiden sagt är att vittnesmålen spretar. Chevamannen säger CP, det gör även Lisbeth. Lars Jeppson utesluter dock honom. Hur ser du på det? Vilka vittnen är trovärdiga? Jag försöker att göra en samlad bild av vittnesmål, klockslag osv och då tycker jag att SE känns trovärdig.
Citera
2020-07-24, 13:21
Medlem
Citat:

Om det han säger stämmer friar det naturligtvis SE. Det säger jag inte emot.
Citera
2020-07-24, 13:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
"Ingen har pekat ut honom som gärningsmannen"

Nej, CP är utpekad av det vittne som borde vara det bästa. Å andra sidan stämmer delar av de andra vittnenas signalement in på SE.

Jag återkommer till att jag tycker att det finns mer substans i SE än hos de andra spåren. Det avgörande är att han kan kopplas till mordplatsen.

Men det är klart att han kan kopplas till mordplatsen. Han var ju där som vittne. Det blir ju då inte ens den svagaste av indicium.

Misstankarna mot honom bygger ju på att man söker efter en lösning på mordet och när alla andra spår inte tycks leda någonstans hittar en fantasifull lösning där man tar ett vittne man tycker är skumt och förvandlar till mördare enbart av skälet att det inte är helt klarlagt exakt vilka som befinner sig på mordplatsen och hur de agerar.

Som slutledning är det helt förkastligt. Man kan inte ens fastslå att teorin att SE inte befann sig på mordplatsen som vittne är trolig, långt mindre bevisa den. Ingen kan fastslå att han inte gjorde det och då är det givetvis så att inget talar för att han istället för att vara vittne mördade Palme.
Citera
2020-07-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men det är klart att han kan kopplas till mordplatsen. Han var ju där som vittne. Det blir ju då inte ens den svagaste av indicium.

Misstankarna mot honom bygger ju på att man söker efter en lösning på mordet och när alla andra spår inte tycks leda någonstans hittar en fantasifull lösning där man tar ett vittne man tycker är skumt och förvandlar till mördare enbart av skälet att det inte är helt klarlagt exakt vilka som befinner sig på mordplatsen och hur de agerar.

Som slutledning är det helt förkastligt. Man kan inte ens fastslå att teorin att SE inte befann sig på mordplatsen som vittne är trolig, långt mindre bevisa den. Ingen kan fastslå att han inte gjorde det och då är det givetvis så att inget talar för att han istället för att vara vittne mördade Palme.

” Han var ju där som vittne”

Är det verkligen klarlagt?
Citera
2020-07-24, 13:57
Medlem
Citat:
” Han var ju där som vittne”

Är det verkligen klarlagt?
Förhör Stig Engström 860310.

''Som svar på Engströms fråga pekade Lisbet Palme i riktning mot tunneln i Tunnelgatan.''

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html

Förhör med Anna Hage. 860402. Sid. 241-242.

Lisbet Palme pekade mot gränden och sade däråt sprang han. En uppgift som inte hade varit ute i media eftersom det är först här hon kommer ihåg det.

http://www.itdemokrati.nu/page36l.html

Det här är inget bevis. Men för mig framstår det som osannolikt att SE hittat på, eller gissat, att Lisbet skulle göra just detta om han sprang ärevarv som mördare.
Citera
2020-07-24, 14:01
Medlem
Citat:

''Som svar på Engströms fråga pekade Lisbet Palme i riktning mot tunneln i Tunnelgatan.''

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/05/stig-engstrom-forsta-forhor-fran.html

Lisbet Palme pekade mot gränden och sade däråt sprang han. En uppgift som inte hade varit ute i media eftersom det är först här hon kommer ihåg det.

Det här är inget bevis. Men för mig framstår det som osannolikt att SE hittat på, eller gissat, att Lisbet skulle göra just detta om han sprang ärevarv som mördare.

Och detta är ju en sak som pekar på att SE kan vara oskyldig. Fast sedan finns det andra omständigheter som gör att motsatsen känns trolig. Tycker jag.
Citera
2020-07-24, 14:10
Medlem
Citat:

Märkligt att han bara hör ett skott?
Citera
2020-07-24, 14:16
Medlem
Citat:
Och detta är ju en sak som pekar på att SE kan vara oskyldig. Fast sedan finns det andra omständigheter som gör att motsatsen känns trolig. Tycker jag.
Läs hela förhöret med Hage ovan. Mycket intressant.

Det går att spåra fler detaljer som kan peka mot Stigs närvaro. Som att någon var framme och ryckte i benen. Där SE just hävdar att han hjälpte till. Där jag aldrig sett någon annan som hävdar att de hjälpte till via att dra i benen. Alltså att vända OP från framstupa sidoläge till ryggläge.

Lägg också märke till att Hage hävdar att mördaren inte var en sprinter. Vilket SE visade att han var i ett senare TV-inslag.
Citera
2020-07-24, 14:21
Medlem
Citat:
Läs hela förhöret med Hage ovan. Mycket intressant.

Det går att spåra fler detaljer som kan peka mot Stigs närvaro. Som att någon var framme och ryckte i benen. Där SE just hävdar att han hjälpte till. Där jag aldrig sett någon annan som hävdar att de hjälpte till via att dra i benen. Alltså att vända OP från framstupa sidoläge till ryggläge.

Lägg också märke till att Hage hävdar att mördaren inte var en sprinter. Vilket SE visade att han var i ett senare TV-inslag.

Absolut finns det indicier som talar för SE. Håller du med om att det även finns försvårande omständigheter? Det tycker jag, och jag försöker att sammanställa alla vittnesmål och därefter dra en slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in