Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag har förklarat det så många gånger så jag vet inte om jag orkar dra det en gång till varför det är HELT fel att resonera som du gör. Gör istället tankeexperimentet att du står med ena foten i en ishink och den andra foten i en hink med kokande vatten. Med ditt tankesätt har du det lika bra som en person som står med bägge fötterna i ljummet vatten.
Det finns inga normalår och du rensar inte för de som nu inte dör i influensa, vinterkräksjuka, vattkoppor you name it. Därmed har du ingen aning. Det är inte ens samma grupper som dör. Du får alldeles för låga siffror. I extremfallet inga alls eller tom negativa. Det måste ju tom du fatta att det är ett heltokigt sätt att mäta dödlighet i Covid19 på?
Jag förstår att du går i taket på det sättet du gör med det sättet att resonera:
-
Det finns inga normalår - Det är uppenbart att du saknar förståelse för statistik och matematik.
-
Det är inte samma grupper som dör - Samma grupper? Vad pratar du om egentligen?
Nu är det ju gudskelov så att det finns beprövad erfarenhet när det gäller att behandla statistik och att använda matematiska modeller för sådant. Det krävs emellertid inte mycket kunskap för att förstå att det går att studera hur många som dör i ett land över tiden. Utifrån det får man fram normalvärden som man kan använda för att analysera avvikelser.
Om det över tiden dör mellan 88000 och 93000 i Sverige fördelat på olika dödsorsaker då kan man väldigt lätt se om ett dödstal för ett visst år är högt eller lågt. Det är att jämföra ett objekt med sig självt.
Det är som om du skulle titta på din årsinkomst över tio år. Då får du fram vilket år du tjänat mest och vilket år du tjänat minst. Du kan ta fram ett genomsnittligt värde och du kan kommande år se om din årsinkomst varit normal, högre eller lägre än genomsnittet. Utifrån det kan du sedan fundera på varför.