2020-07-24, 13:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nu kommer den andra vågen i Europa. Samma som hände med spanska sjukan. I den andra vågen dör barn och unga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Ehh, va? Det dog unga även tidigare.
Det var bland annat en sedan tidigare frisk ung tjej i Frankrike som dog oväntat?
Citera
2020-07-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För om ett halvår har vi vaccin. Gör skolstängningarna i andra länder dig också mållös? Tror du de barnen blir störda och märkta för livet?

Tror du Adam Alsing bara levt några månader till om han inte fått Covid 19? Vad säger du till barnen som förlorar sina föräldrar i Covid 19? Finns tom exempel på barn som förlorat bägge sin föräldrar i 35-50 årsåldern i Covid19.

En sak håller jag ändå med dig om. Jag tror inte heller vi får några skolstängningar i Sverige. Även vid en andra våg kommer svenska myndigheter köra på ända in i kaklet. Inte en chans att de försöker begränsa smittan genom att stänga ned. I sådana fall hade man redan gjort det.
Har du koll på vilka som - enligt statistiken - dör av Covid-19 och i vilken utsträckning?

Jag skulle utöver att det inte kommer att ske några utbredda skolstängningar även kunna informera om vilka konsekvenser dina skolstängningar (som eventuellt skulle kunna hålla farmor vid liv ett par månader till) får utifrån samhälleliga och individuella aspekter beträffande folkhälsa, men betvivlar din kapacitet att ta in de hypoteserna.

Men en liten ledtråd som i alla fall kan få dig att tänka till en smula: hur tror du att det skulle se ut i trångbodda utanförskapsområden med stora familjer vid eventuell skolstängning?
Citera
2020-07-24, 13:07
Medlem
Citat:
Nu kommer den andra vågen i Europa. Samma som hände med spanska sjukan. I den andra vågen dör barn och ju unga
Årets överdrift! Är du inte medveten om att det dött unga och synbart friska även innan Corona? Ovanligt ja men inget nytt Kom igen när det dör massvis.
Dumt förresten att jämföra med Spanska sjukan eftersom många då efter första Världskriget generellt var undernärda skadade och hade dålig tillgång till bra sjukvård.
Citera
2020-07-24, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, och det sista är rena snömoset i sammanhanget. Klart att det alltid är viktigt att titta på utvecklingen av nya fall. Och jag tror att we're in for a surprise i höst. Tyvärr ingen trevlig sådan.
Poängen som Tegnell gör är att ”antalet nya fall” är ett bättre mått på smittspridningen än antikroppar. Inte ett dugg snömos.

Att det kommer bli värre i höst är en åsikt jag delar helt. Däremot tror jag att det kommer slå mycket hårdare där man inte redan haft en stor smittspridning. I synnerhet tätbefolkade områden där smittspridningen varit låg.
Citera
2020-07-24, 13:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
En "klustersmitta" begränsas naturligtvis också av antal immuna vilket även du förstår.

Det funkar inte som nån hävdade tidigare att kluster "poppar upp här och där" utan anledning.

Sen tror jag det finns många orsaker till att spridningen minskar. Den största spridningen kom när allt var som vanligt tidigt i våras. Nu har vi extremt hårda restriktioner och rekommendationer som jag under mitt liv aldrig ens varit i närheten av att uppleva.
Det är det jag säger. Jag säger också att utanför klustren i de grupper som inte varit drabbade av olika skäl där kvarstår naturligtvis skälen till det. Men det är alltså inte p.g.a. immunitet där

Det jag tror tyvärr är att i många fall så kommer inte skälen att kvarstå i dess grupper. Helt plötsligt åker man man med tjejerna till körsångseventet...
Citera
2020-07-24, 13:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu kommer den andra vågen i Europa. Samma som hände med spanska sjukan. I den andra vågen dör barn och unga.

Ja du är verkligen lättledd. Aftonslasket rapporterar några enstaka fall och vips är du på med att det är en andra våg i samma stil som Spanska sjukan.
Citera
2020-07-24, 13:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Även med en klustersmitta är R en viktig parameter. Sedan kan även klustret vara stort som en stad.
Nu är det inte det i Stockholm. Sedan kan du lära dig lite om k-värdet då r-värdet inte alltid är applicerbart på klustersmitta:

K number: what is the coronavirus metric that could be crucial as lockdown eases?

The K value sheds light on how the transmission rate varies and can help identify clusters

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/01/k-number-what-is-coronavirus-metric-crucial-lockdown-eases
Citera
2020-07-24, 13:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det här med s.k. klustersmitta är ju egentligen ett feltånk och mest en konsekvens av att restriktioner infördes. Klusterdöda är egentligen mer passande eftersom det dött fler i vissa tätbefolkade områden. Samtidigt som. det visat sig att många fler smittade inte betyder att många fler dör i samma skala. Som sagt C19 är en förkylning som kan drabba en. minoritet hårt, inget man normalt stannar jorden för.
Okej jag tror dig. COVID19 är bara en förkylning.

Glöm inte att ta din medicin varje morgon dock.
Citera
2020-07-24, 13:15
Medlem
Citat:

Man får nog lugna sig innan man drar några sådanna drastiska slutsatser. Denna 3åring kan ha haft ett gäng olika sjukdomar i grunden. Tragiskt oavsett.
Citera
2020-07-24, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Obetydlig. Mätt som ett snitt i befolkningen är den inte ens 10%. Detta trots alla döda.
Hur många är mottagliga för viruset då?
Citera
2020-07-24, 13:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Nu är det inte det i Stockholm. Sedan kan du lära dig lite om k-värdet då r-värdet inte alltid är applicerbart på klustersmitta:

K number: what is the coronavirus metric that could be crucial as lockdown eases?

The K value sheds light on how the transmission rate varies and can help identify clusters

https://www.theguardian.com/world/2020/jun/01/k-number-what-is-coronavirus-metric-crucial-lockdown-eases
Varför för du in K i detta?
K är värdet på hur variationen vad gäller smittsamhet är fördelad bland smittspridarna.
En smittad person smittar många andra, medan en annan smittad person inte ens smittar en ytterligare person. K är en faktor som är rejält suddig, den är mycket situationsberoende.
Citera
2020-07-24, 13:21
Medlem
Citat:
Gör det det? Jag trodde den var uppmjukad rejält. Jag får läsa in mig på den igen då.
Ja det som står i spoilern borde väl gälla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in