2020-07-24, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du är ju bara dum om du tror att det dör 15 om dagen nu. Vill man inte ta till sig fakta så vill man inte. Förra veckan dog 15-20, nu dör kanske fem personer varje dag och det minskar. Vi kommer garanterat se nån dag med noll döda i juli om allt fortsätter åt samma håll.

Om du tror på 14 döda per dag 1/8 så är du den mest faktaresistenta personen jag stött på.

Vad får du ut av att oavbrutet ljuga om statistiken i inlägg efter inlägg? Uppenbarligen dog ungefär så många då när man ser till statistiken. Vad är det du försöker uppnå genom att posthora lögner som folk ändå lätt kan kontrollera? Vad är det för diagnos som ligger bakom det?
Citera
2020-07-24, 10:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja jäklar. Om vi vetat allt redan i januari hade vi kunnat skyddat bättre. Åfan. Sicken osis att vi inte visste allt då.

Det måste ju vara FHMs fel. De skulle vetat ALLT redan innan viruset bröt ut.

Förövrigt ska du ge fan i att fantisera ihop saker. FHM har aldrig sagt att asymptomatisk smitta inte förekommer. Att de inte visste om det i början är verkligen inte samma sak.

Jag VET att Tegnell har sagt, att OM asymptomatisk smitta alls förekommer, så är det så ovanligt att det inte påverkar smittspridningen i sin helhet, och därför behöver man inte vidta några åtgärder emot det. Jag kan googla efter citatet om du inte tror mig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det dröjer lite längre än så innan vi ser effekterna. Under senare halvan i sep bör det märkas. Sen kan det bli en jobbig oktober och november.

Ja hösten kan bli riktigt förjävlig. Troligtvis värre än det har varit innan. Över hela världen misstänker jag . Gissar på mellan 45-60 miljoner snittade kring årskiftet och mellan 2.5-4 miljoner döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/frans-kritik-mot-immunitetspass/

Det här är ett så typiskt svenskt sätt att resonera:

”Slarviga personer ska inte få fördelar”
I Sverige har det redan blivit en trend att publicera sina positiva antikroppstest på sociala medier. Men Emma Frans ställer sig frågande till att införa formella intyg.

– Vi har sett mycket motsättningar mellan olika grupper under pandemin. Nu blir det som en konflikt mellan de som har antikroppar och de som inte har det.

– De som inte har antikroppar kan har varit väldigt försiktiga. Ska de personer som varit slarviga och fått infektionen få fördelar, säger hon.

Alltid denna missunnsamhet. Och att ett sådant "rättvisetänk" skulle vara viktigare, än att vi kan få fart på samhället och ekonomin igen genom att folk som faktiskt ÄR immuna kan börja leva som vanligt.

Vem är förresten denna Emma Frans - vad har hon för kompetens som inte andra läkare har, eftersom hon får synas så mycket i media? Misstänker "ingen". Att det bara handlar om att hon är en ung kvinna - något slags feministgrej.

Och angående hennes andra invändning, att vi inte vet om antikropparna ger livslångt skydd, så är det väl heller ingen som har tänkt att covidpassen ska vara livslånga? Utan att de bara ska gälla kanske sex månader, och sedan får man testa sig igen för att få ett nytt? Tills pandemin är avblåst och det inte behövs sådana dokument längre.

"Emma Frans är doktor i medicinsk epidemiologi."

Är det nångång som hon får uttala sig så är det väl nu...

När hon pratar "dejting i P3" (har tydligt för mig att hon varit med i nåt sånt sammanhang) så kanske man inte skall lyssna med båda öronen dock...

Förövrigt är hon väl inte mer mediekåt än AT som framträder i diverse suspekta utländska medier när han istället skulle kunna lägga tiden på att faktakolla de felaktiga rapporter som FHM släpper...
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-24 kl. 10:11.
Citera
2020-07-24, 10:09
Medlem
Nää nu räcker det Fhm "leker" med människoliv, pudrade dagliga gissningslekar nu sista a la 3 scenarion där egentligen ingenting av vörde framkommer mer än att de lyckas få ett rätt, grattis. Deras strategi skyddar endast de själva, de välbemedlade, de insatta, de som har förmågan och förståelse till sk eget ansvar det har inte alla. Vi lever i olika världar i Sverige 2020, landet som låtsas bry oss, ett uppblåst luftslott, lite skrap och ett virus blir en ögonöppnare.
Socioekonomiskt sämre ställda som jobbar i välfärden, deras inkomst handlar om överlevnad, här finns inga hemmakontor, nu handlar deras vardag om överlevnad på fler sätt för de riskerar sina liv bakom ratten etc fy fan. I det långa loppet, vilket känns långt långt bort just nu kanske det här leder till världslig omställning en förändring till det bättre för allas överlevnad, en hållbar framtid genom omfördelning, omvärdering.
Citera
2020-07-24, 10:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu riktar vårdföretagen allvarlig kritik mot FHM:

Verkligheten:

"Sju procent av Attendos vårdpersonal hade covid-19 utan symtom, enligt en undersökning nyligen."

FHM: Asymptomatisk smitta förekommer inte.

https://www.expressen.se/dinapengar/vardjattens-kritik-mot-svenska-hanteringen/
Rent spontant tycker jag det finns en del osäkerhetsfaktorer i den undersökningen. Om man gått till jobbet trots att man kanske varit lite förkyld eller hängig (som man brukar göra) och det visar sig att man har covid 19. Vad svarar man då på frågan "men kände du verkligen inte några symptom?". Hemtjänst och äldreomsorg skulle behöva lite tryggare anställningar och färre timtjänster. Det finns exempel på hur medarbetare inte fått fler arbetspass för att de lytt FHM:s råd att vara hemma vid minsta symptom.

Sedan är frågan hur pass stor risken är att man smittar andra utan att känna minsta symptom? Det skulle jag vilja veta mer om.
Citera
2020-07-24, 10:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag är personligt inte ett dugg avundsjuk på de som haft sjukdomen. Vem vet vilka konsekvenser det kan ha senare i livet. Dessutom så är det ju inte så kul att vara sjuk heller. Nä, jag avstår gärna och är glad så länge jag jag kommer undan.

Exakt, de är verkligen inte avundsvärda. Jag reagerade på den typiska svenska avundsjukan, att till och med om vi skulle ha en metod här att få fart på ekonomin igen, så ska vi inte ta den för att "vissa människor ska inte ha några fördelar". Så utomordentligt korkat!!!

Dessutom är det inte alls alla sjuka som har varit "slarviga", som hon säger. Många har inte haft något annat jävla val än att gå till jobbet, t.ex. som lärare, dagisfröken, servitris, kassörska i mataffär, taxi- eller busschaufför, eller att resa med allmänna kommunikationer till sagda jobb. Det är OFÖRSKÄMT av en privilegierad läkare/forskare att säga så! Klart att HON har haft alla möjligheter att isolera sig!
Citera
2020-07-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Rent spontant tycker jag det finns en del osäkerhetsfaktorer i den undersökningen. Om man gått till jobbet trots att man kanske varit lite förkyld eller hängig (som man brukar göra) och det visar sig att man har covid 19. Vad svarar man då på frågan "men kände du verkligen inte några symptom?". Hemtjänst och äldreomsorg skulle behöva lite tryggare anställningar och färre timtjänster. Det finns exempel på hur medarbetare inte fått fler arbetspass för att de lytt FHM:s råd att vara hemma vid minsta symptom.

Sedan är frågan hur pass stor risken är att man smittar andra utan att känna minsta symptom? Det skulle jag vilja veta mer om.

Visst, i samhället i stort kanske det är ett marginellt fenomen, men på ett äldreboende kan det bli livsavgörande och ödesdigert. Därför kan generella rekommendationer slå fel som i det här fallet.

Så vitt jag förstår så misstolkar FHM försiktighetsprincipen och deras taliban-tolkningar av vetenskapen kan därmed bli livsfarliga för individen.

Det är de äldre man skall vara försiktiga om i det här fallet. Man borde börjat med skyddsutrustning tidigare av den anledningen.

Men uppenbarligen är FHM beredda att offra människoliv i den cyniska jakten på flockimmunitet. Nu blev det dessvärre våra gamlingar som fick betala med sina liv.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-24 kl. 10:21.
Citera
2020-07-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
"om stamcellerna blir infekterade", och detär ett stort om.

Så ja, lungorna kommer i de allra flesta fall att återhämta sig.

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.23.107334v1.full
The alveolar epithelium has a relatively low regeneration potential; therefore, distal airway stem cells mobilize after lung injury to occupy alveolar surfaces. Alveolar regeneration in humans after SARS-CoV-2 infection has not yet been described. However, the expression of SARS-CoV-2 entry factors may be a general feature of lung stem cells, making these cells probable targets of SARS-CoV infection in humans. Infection of stem cells and their subsequent loss can result in a decreased capacity for lung epithelial regeneration, which could be a determinant of SARS-CoV-2 pathogenicity.

Vad har du för källa på att lungorna läker efter en covidinfektion?
Citera
2020-07-24, 10:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Vad får du ut av att oavbrutet ljuga om statistiken i inlägg efter inlägg? Uppenbarligen dog ungefär så många då när man ser till statistiken. Vad är det du försöker uppnå genom att posthora lögner som folk ändå lätt kan kontrollera? Vad är det för diagnos som ligger bakom det?
Senaste 14 dagarna har det som mest dött 12 personer på en dag.

Men det är klart.. det är ju ungefär 15 varje dag.
Citera
2020-07-24, 10:21
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.23.107334v1.full
The alveolar epithelium has a relatively low regeneration potential; therefore, distal airway stem cells mobilize after lung injury to occupy alveolar surfaces. Alveolar regeneration in humans after SARS-CoV-2 infection has not yet been described. However, the expression of SARS-CoV-2 entry factors may be a general feature of lung stem cells, making these cells probable targets of SARS-CoV infection in humans. Infection of stem cells and their subsequent loss can result in a decreased capacity for lung epithelial regeneration, which could be a determinant of SARS-CoV-2 pathogenicity.

Vad har du för källa på att lungorna läker efter en covidinfektion?
Det var många could och can i den texten, det är alltså inte klarlagt.

Och du vet, det är ganska lönlöst för mig att kommentera ett inlägg där du bara klistrar in ett stycke text på engelska, utan någon egen analys från din sida.
Citera
2020-07-24, 10:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

SÅ kan det förstås vara. Men tills man VET ska försiktighetsprincipen tillämpas - d.v.s. så länge som man inte VET om asymptomatiska smittar, eller om barn kan smittas eller bli smittade, så måste man från samhällets sida agera som att de KAN smitta, och se till så att de inte kan göra det.

Timanställningar är ett otyg även i vanliga fall. Folk vågar inte tacka nej till jobberbjudanden trots att de är sjuka, precis som du säger, men det har även andra konsekvenser som att de alltid måste vara beredda på att jobba om någon ringer, och då ställa in allt annat som är planerat den dagen, inte kan låna till att köpa bostad när de inte har en fast anställning, inte kan planera framåt för de vet aldrig hur mycket pengar de kommer att ha nästa månad, vågar inte skaffa barn för de vet inte om de kommer att ha någon föräldrapenning att tala om när barnet kommer (dessutom försvinner antagligen vicken på t.ex. äldreboenden, som är ett tungt jobb, när graviditeten framskrider)...

Förstår inte att facket tillåter så mycket timanställningar och andra osäkra anställningsformer? Fasta tjänster borde vara normen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in