2020-07-08, 19:41
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Postar den här igen, denna gång från Jerusalem Post idag. Även The Guardian skriver om detta.
Svensk media är tyst. Inget som motsäger Sveriges strategi där man låter smittan brisera genom hela samhället.

Serious brain disorders found in mild, recovering COVID-19 patients
The neurological symptoms reported in the 43 patients included confusion, psychosis, seizures, hallucinations, delusions, necrosis, deteriorating vision and strokes, among other symptoms.

Källa:
https://www.jpost.com/international/serious-brain-disorders-found-in-mild-recovering-covid-19-patients-634271

Ja komplikationer från första gången är det ena,

vi vet fortfarande inte om man kan få skiten igen,

och vad som händer då.
Citera
2020-07-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men dessa neutrofiler är ospecifika! Fattar du inte begreppet "ospecifik"?

Dessutom:
(Minb fetning).

Holy shit do you not understand what I’m writing or what? Type 2 Interferons are the only ones I’ve seen referred to in papers and these are produced by T-cells.
Citera
2020-07-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du verkar inte vara den skarpaste kniven i kökslådan. Ursäkta att jag spräcker bubblan här, men någon måste nog berätta för dig att du inte klarar av att läsa tabeller och grafer. Vad fick du i högskoleprovets DTKdel om man får lov att fråga?

Hursomhelst, ser du inte att den där tabellen visar dödsfall under perioden vecka 40 till vecka 23?

Folk började inte dö i covid förrän vecka 13, så att jämföra perioden 40 till vecka 23 är helt fel, och visar att du inte har fattat analysen överhuvudtaget.

Den här idioten som har skrivit bloginlägget har uppenbarligen använt sig av data som ska visa dödlighet i influensa. Och det stämmer att influensan under säsongen 2019-2020 var mildare än vanligt. I den här tråden diskuterar vi dock inte influensa, utan covid-19. Ok?

Fast det är ju rätt logiskt att det dör fler gamla när flunsan sparade många hos oss. Det är själva poängen. Sedan att Finlands gamla anhöriga skiter i de som dör i flunsan bara de inte dör i corona är ju lite tragiskt De slår sig för bröstet är katiga att inga dör i corona men det är ju inte lustigt när alla dog i flunsan.... :-P
Citera
2020-07-08, 19:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag fick fram det nu att det avlider i snitt 16 personer per dag men det ligger inhämtade eftersläpningar i siffrorna. 6000-gränsen ser i mina nya beräkningar ut att nås nu först den 11 augusti. Man kan nämligen inte bara stoppa in siffran 16 i kalkylen och räkna fram. Man måste räkna med en nedförsbacke från 16 till 15 och i slutet av juli och början av augusti 14 avlidna per dygn.

Jag tycker trots allt att man måste ta minskningarna på IVA som en indikation på att läget långsamt förbättras.

11 augusti alltså, beslutet kan omprövas i nästa vecka.
Du är ju bara dum om du tror att det dör 15 om dagen nu. Vill man inte ta till sig fakta så vill man inte. Förra veckan dog 15-20, nu dör kanske fem personer varje dag och det minskar. Vi kommer garanterat se nån dag med noll döda i juli om allt fortsätter åt samma håll.

Om du tror på 14 döda per dag 1/8 så är du den mest faktaresistenta personen jag stött på.
Senast redigerad av Sook 2020-07-08 kl. 19:54.
Citera
2020-07-08, 19:48
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
dom flesta som har avlidit har aldrig legat på IVA, varför är detta så svårt att ta in för svennebanan.

För att det är svårt att ta in att folk inte får intensivvård när de är allvarligt sjuka?

Det tycker iallafall jag.
Citera
2020-07-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det er rigtigt.

Men i andre lande har man ikke muligheden for at afvise mennesker over 80år eller mennesker med kroniske sygdomme fra at komme på intensivafdeling - det er kun i Sverige at den mulighed for afvisning findes, og det gør selvfølgeligt at andelen som dør på IV i Sverige bliver mindre end den er i andre lande.

Det har uppenbart gjorts felaktiga bedömningar kring många fall i Sverige, men jag har väldigt svårt att tro att i exempelvis Danmark så MÅSTE det ges intensivvård till individer som inte anses klara av det eller till och med påskyndar dödsfallet/lider av det?
Det känns ju otroligt udda om så är fallet för att inte säga inhumant.
Citera
2020-07-08, 19:51
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Att det smygit länge är tydligt. Därför jag vet att ingen kommer få en andravåg- man kommer hinna stoppa det långt innan.
Där det hann gå åt helvete hann smittan leva loppan länge- jag gissar att stockholm hade 10 tusentals nya fall om dagen i februari/mars tex.

Men det tar tid för döden att börja dra iväg- och det var from i mars hur du än vrider och vänder på det.

Det var i mars man började testa sjuka personer på sjukhus, innan dess registrerades de som något annat. Finnarna verkar ha haft två pandemier och vid något tillfälle verkar det ha muterat och blivit mer smittsamt. Foliehatten seglar iväg.
Citera
2020-07-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Holy shit do you not understand what I’m writing or what? Type 2 Interferons are the only ones I’ve seen referred to in papers and these are produced by T-cells.
Jag förstår att du inte förstår innebörden av "ospecifika immunförsvaret".

Du gör en stor sak av att T-celler är inblandade i produktionen av vissa interferoner. Interferoner är en del av det ospecifika immunförsvaret.

Det här blir mitt sista inlägg i den här diskussionen. Du googlar fram en massa skit men förstår inte vad du skriver.

Av någon anledning kommer jag att tänka på duvan i min signatur när jag diskuterar med dig.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-07-08 kl. 20:05. Anledning: Skrivfel
Citera
2020-07-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det har uppenbart gjorts felaktiga bedömningar kring många fall i Sverige, men jag har väldigt svårt att tro att i exempelvis Danmark så MÅSTE det ges intensivvård till individer som inte anses klara av det eller till och med påskyndar dödsfallet/lider av det?

Hvem i Danmark har ikke fået intensivbehandlng, hvis der har været behov herfor, og i givet fald hvilken offentlig instruks giver i Danmark mulighed for at udelukke personer over 80 år og personer med kroniske sygdomme fra Corona intensivbehandling?

Har der været tilfælde hvor nogen af de ovennævnte patientgrupper er nægtet intensivbehandling ifølge oplysninger fra pårørende?
Citera
2020-07-08, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Oj, tack. Såna som du är ovanliga! All heder!
Jag tycker som sagt båda "sidor" borde vara nöjda nu- "bara" 6000 dog av att sprida smittan.
Vilket iofs är massvis många fler än våra grannländer- och jo det är det. Men det kunde vart mycket mycket värre.
Ja man måste ha litet självrespekt när man diskuterar. Har man fel så har man fel.
Citera
2020-07-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det er rigtigt.

Men i andre lande har man ikke muligheden for at afvise mennesker over 80år eller mennesker med kroniske sygdomme fra at komme på intensivafdeling - det er kun i Sverige at den mulighed for afvisning findes, og det gør selvfølgeligt at andelen som dør på IV i Sverige bliver mindre end den er i andre lande.
Ja det där är nog tyvärr riktigt.
Citera
2020-07-08, 20:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12

Det är en ättestupa av historiska mått.

Om du inte redan tittat på siffrorna i FHMs Excel ark flik "Totalt antal per åldersgrupp",

se siffrorna i detta inlägget:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Sedan det inlägget 2020-06-24

har 146 personer 80+ har avlidit i Covid-19

och 5 patienter 80+ har fått intensivvård.

källa: FHMs Excelark https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

EDIT: 4% relativt antal avlidna har fått IVA i ålderskategorin 80-89 år,

101 st är det som fått intensivvård 80-89 år under pandemin. I hela landet.

2.281 har avlidit 80-89 år.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-07-08 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in