2020-07-24, 10:23
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
FHM briljerar som vanligt
Det här kommer garanterat påverka r-värdet så att det blir över 1 igen

PUBLICERAT 29 MAJ 2020
"Barn och unga driver inte spridningen av covid-19 och personal inom skola och barnomsorg insjuknar inte oftare än andra yrkesgrupper. Mot denna bakgrund har Folkhälsomyndigheten beslutat att dra tillbaka rekommendationen om distansundervisning från och med den 15 juni. Det innebär att gymnasieskolorna kan öppna för vanlig undervisning i klassrummen igen från och med höstterminen 2020.

– Det känns mycket glädjande. Vi vet hur viktig skolan är för barns och ungas hälsa, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Folkhälsomyndigheten har sammanställt statistik och det aktuella kunskapsläget om covid-19 för barn och unga. Resultaten är positiva: Barn och unga under 19 år utgör en mycket liten andel av de bekräftade covid-19-fallen."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-hostterminen/

Updated Jul 18,
"Younger people aged 10 to 19 years old are more likely than other age groups to spread the coronavirus in their household, according to a large contact tracing study in South Korea soon to be published by the Centers for Disease Control, a concerning sign as U.S. school districts weigh whether to reopen for in-person classes in the fall."

https://www.forbes.com/sites/rachels.../#4c589152fa7a
I stort sett varenda arbetsplats är öppen idag i Sverige. Varför är det så viktigt för alarmisterna på Flashback att just skolorna ska vara stängda i höst? Känner man symptom går man helt enkelt inte till skolan vare sig man är lärare eller elev. Precis som på andra arbetsplatser.
Citera
2020-07-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Senaste 14 dagarna har det som mest dött 12 personer på en dag.

Men det är klart.. det är ju ungefär 15 varje dag.

Danmark har ett snitt på 0.2 dödsfall i COVID om dagen i Juli.

Undrar när Sverige kommer ner i den nivån?

Grannländerna skulle ju komma i kapp har det hävdats.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Vad får du ut av att oavbrutet ljuga om statistiken i inlägg efter inlägg? Uppenbarligen dog ungefär så många då när man ser till statistiken. Vad är det du försöker uppnå genom att posthora lögner som folk ändå lätt kan kontrollera? Vad är det för diagnos som ligger bakom det?

Så här många dog per dag under veckorna 25-29
Vecka 25: 29,1
Vecka 26: 19,6
Vecka 27: 16
Vecka 28: 11,3
Vecka 29: 6,1

Vecka 29 är föregående vecka och kan få några fler fall idag och möjligtvis på måndag.
Vecka 28 är att betrakta som färdigrapporterad.

14 döda per dag den 1:a augusti låter faktiskt helt orimligt. En sådan kraftig uppgång på borde redan ha setts på inläggningar till IVA.

Vad baserar du din gissning på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det var många could och can i den texten, det är alltså inte klarlagt.

Och du vet, det är ganska lönlöst för mig att kommentera ett inlägg där du bara klistrar in ett stycke text på engelska, utan någon egen analys från din sida.

Du påstår att lungorna läker efter covid, släng fram bevisen för det då.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Det lär ju knappast ske under sommaren? Är du skev eller?
Citera
2020-07-24, 10:25
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag VET att Tegnell har sagt, att OM asymptomatisk smitta alls förekommer, så är det så ovanligt att det inte påverkar smittspridningen i sin helhet, och därför behöver man inte vidta några åtgärder emot det. Jag kan googla efter citatet om du inte tror mig.

Jag väljer att tro dig för att hålla dig lugn. Men om han sagt det, ja då hade han fel. Whats the big deal, vi vet bättre nu. Hade liv kunnat räddats? Tja, kanske. Men kunskapen fanns helt enkelt inte. För om den funnits så hade väl tex Attendo kunnat agerat ändå.

Nu har jag ingen erfarenhet av just Attendo, däremot av andra företag och inget av de jag känner till har agerat speciellt fort även när kunskapen faktiskt kom ut. Den kommunen jag bor håller fortfarande på att justera och förbättra skyddet trots att smittspridningen nästan avtagit helt här.
Citera
2020-07-24, 10:27
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I stort sett varenda arbetsplats är öppen idag i Sverige. Varför är det så viktigt för alarmisterna på Flashback att just skolorna ska vara stängda i höst? Känner man symptom går man helt enkelt inte till skolan vare sig man är lärare eller elev. Precis som på andra arbetsplatser.
Har du problem med läsförståelse eller? Jag har ju precis länkat till en studie som visar varför det är viktigt att gymnasieskolan hålls stängd. Nivån här inne ibland..
Tonåringar förefaller vara smittdrivande....

TOPLINE Younger people aged 10 to 19 years old are more likely than other age groups to spread the coronavirus in their household, according to a large contact tracing study in South Korea soon to be published by the Centers for Disease Control, a concerning sign as U.S. school districts weigh whether to reopen for in-person classes in the fall.

https://www.forbes.com/sites/rachelsandler/2020/07/18/young-people-most-likely-to-spread-coronavirus-at-home-large-study-finds/#497e0f3efa7a
Citera
2020-07-24, 10:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Senaste 14 dagarna har det som mest dött 12 personer på en dag.

Men det är klart.. det är ju ungefär 15 varje dag.

Senast det dog fler än 14 personer på en dag var den 6 juli (15 personer avled den dagen).
Nu släpar alltid rapporteringen lite, men senaste det dog fler än 10 personer på en dag var den 13 juli.
Citera
2020-07-24, 10:29
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Exakt, de är verkligen inte avundsvärda. Jag reagerade på den typiska svenska avundsjukan, att till och med om vi skulle ha en metod här att få fart på ekonomin igen, så ska vi inte ta den för att "vissa människor ska inte ha några fördelar". Så utomordentligt korkat!!!

Dessutom är det inte alls alla sjuka som har varit "slarviga", som hon säger. Många har inte haft något annat jävla val än att gå till jobbet, t.ex. som lärare, dagisfröken, servitris, kassörska i mataffär, taxi- eller busschaufför, eller att resa med allmänna kommunikationer till sagda jobb. Det är OFÖRSKÄMT av en privilegierad läkare/forskare att säga så! Klart att HON har haft alla möjligheter att isolera sig!
Ja, här håller jag med dig. Många kan inte undvika smitta. Jag åker bil till jobbet, har gratis parkeringsplats både på jobbet och hemma. Bor i en nästan smittfri kommun. Då är det lätt att hålla sig frisk även om man slarvar. Annat är det om man bor i Rinkeby i ett höghus och jobbar på ett äldreboende några tunnelbanestationer bort, även om man tvättar händer lite av och till.
Citera
2020-07-24, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
När sommarlovet är slut och semestrar är avklarade lär det bli ett nytt uppsving . Om 2-3 veckor kommer det nog öka kraftigt igen.

Och så anklagas Tegnell för att syssla med ”killgissningar”....
Citera
2020-07-24, 10:31
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Jag väljer att tro dig för att hålla dig lugn. Men om han sagt det, ja då hade han fel. Whats the big deal, vi vet bättre nu. Hade liv kunnat räddats? Tja, kanske. Men kunskapen fanns helt enkelt inte. För om den funnits så hade väl tex Attendo kunnat agerat ändå.

Nu har jag ingen erfarenhet av just Attendo, däremot av andra företag och inget av de jag känner till har agerat speciellt fort även när kunskapen faktiskt kom ut. Den kommunen jag bor håller fortfarande på att justera och förbättra skyddet trots att smittspridningen nästan avtagit helt här.

What's the big deal?!?

Vi och resten av världen har vetat sedan två månader att asymptomatiska står för 44% av smittspridningen. Kunskapen finns, men översteprästen Tegnell väljer medvetet att förkasta den för det passar inte hans planer.

That's the big deal...
Citera
2020-07-24, 10:31
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Ja, men nu snackade vi om Sverige. Danmark har förövrigt dubblat antalet smittade senaste veckan, förvisso fortfarande på en låg nivå. Cirka 40 smittade om dagen där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in