2020-07-23, 22:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Vad tror ni om börsen under hösten om det fortsätter på samma bana med nedstängningar osv?
Det blir nog mest lokala nerstängningar. Jag tror att det blir en avkylning mellan Q2 och Q3. Vid rapportsläpp stiger det. Ev hård Brexit, presidentvalet och konflikten med Kina kan få börsen att skaka en aning. Iran har väl fullt upp med coronan, får vi hoppas. Regimen där har nog inte råd med propagandakrig a 'la kapa oljetankers efter nesan med det nerskjutna planet.

Jag tror på sidledes börshöst, men vinner Trump och det blir en mjuk Brexit och coronan håller sig i skinnet så bör det bli en rusning lagom till jul. Men jag har på känn att Q3 kan bli sämre än förväntat.

Nu är jag vansinnigt dålig på att spå, så allt jag skrivit är förmodligen helt fel.
Citera
2020-07-24, 02:31
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det blir nog mest lokala nerstängningar. Jag tror att det blir en avkylning mellan Q2 och Q3. Vid rapportsläpp stiger det. Ev hård Brexit, presidentvalet och konflikten med Kina kan få börsen att skaka en aning. Iran har väl fullt upp med coronan, får vi hoppas. Regimen där har nog inte råd med propagandakrig a 'la kapa oljetankers efter nesan med det nerskjutna planet.

Jag tror på sidledes börshöst, men vinner Trump och det blir en mjuk Brexit och coronan håller sig i skinnet så bör det bli en rusning lagom till jul. Men jag har på känn att Q3 kan bli sämre än förväntat.

Nu är jag vansinnigt dålig på att spå, så allt jag skrivit är förmodligen helt fel.

Vinner Trump så blir det nog en fin höst så länge Corona lugnar ned sig
Citera
2020-07-24, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
För att lägga lite sordin på din glädje, grattis till uppgången som kan bli en vinst, så ser jag flera varningssignaler i ditt korta inlägg.

1) Stor glädje, nytt rekord igen
Neg: man slår sällan nytt rekord, däremot kan en nybörjare bli superglad och lägga in mer pengar, kanske för mycket, ungefär så fungerar spelsajterna och pokersajterna
2) Sopar index
Neg: fara med att övervärdera sig själv, greed slår till, men aktier är mycket långsiktiga och går både upp och ner, faran vid övervärdering är att man till slut slår på stort med något riktigt dåligt
3) Måste va fruktansvärt på läktarplats för tillfället
Neg: en långsiktigt spekulant ser aldrig bakåt eller åt sidan, han är fokuserade på sig själv. Känslor som "jag är bättre än andra" gör att man gör sämre affärer, inte bättre.
4) Har gått upp till 200, nu väntar 250
Neg: klassisk bubbla, det är inte fundamenta som du grundar detta på utan bara glädje, en glädjekalkyl. Klassisk greed. Efter greed kommer fear.

I övrigt repeterar jag Grattis. Du har tagit 1 rätt beslut, när du skulle gå in. Nu återstår beslut 2 som är lika svårt: vilket datum inkasserar du vinsten? Om det väljs fel så kan all vinst ryka. Man ska inte ropa hej.

Själv ligger jag -4% på min bear-insats 5Mkr sedan tre veckor. Inte helt lätt med börsen. Men jag är totalt lugn och ser bara framåt, inte åt sidan eller bakåt.

Jo du
1. Ingen stor glädje , bara ett konstaterande. Inte ute efter rekord utan vill ha mer antal aktier. Ser gärna att det går ner eftersom jag köper varje vecka. Det vänder tillslut - Alltid
2 det är svårt att slå index , men det går om man köper i nedgång och håller sig till kvalite och skippar 1:- aktier
3 lärt mig av mina missar och är ödmjuk. Tittar bakåt och stämmer av vad som blev bra och dåligt. Att undvika att göra samma dåliga beslut ännu en gång är nyckeln
Följer mina 5 husgudars strategi, ändrar inte min strategi
4 fallande knivar är oftast dåliga affärer. Att köpa aktier som sätter nya toppar är inte farligt för oftast så fortsätter vinnare att vara vinnare
Sälja med vinst och gå ur är inte nåt jag är bra på så jag köper mer istället. När det går ner
Kommer nog en nedgång nu , sommaren har varit för bra
Din bear blir nog glad idag , men långa trenden är upp, att spekulera i nedgång är inget för mig
Ner = köp
Citera
2020-07-24, 09:17
Medlem
Bestialisks avatar
Känns som att det kan bli en blodig dag idag.
Citera
2020-07-24, 09:19
Medlem
Man vet att världen har tröttnat på tjatet om corona, när börsena sjunker på Kina-USA tjafset

Same old story, och man behöver inte vara ett geni för att förstå att detta kommer pågå i många år framöver. Hög vola, många unga investerare som vaggats in i en falsk trygghet senaste 10 åren om att börsen är något som bara går upp.

Snart är corona färdigtjatat och all fokus ligger istället på politisk konflikt. Men börsen tröttnade ju lite på USA-Kina tjafset under 2019 också, så ja, det är "svårt att prissätta".

Och det är därför som man ska guld. Och aktier. Corona kommer folk dock snart tycka det är skönt att media slutat skriva om, när vacciner rullar ut och riskgrupperna är fixade kommer det ligga kvar och betraktas som ett vanligt säsongsvirus. Om 2 år kommer folk titta på nåt nyhetsinslag på SVT och typ "Haha ja det var tider det!"
Senast redigerad av Pallot 2020-07-24 kl. 09:23.
Citera
2020-07-24, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestialisk
Känns som att det kan bli en blodig dag idag.
Är 1-2% nedgång din definition av en blodig dag?
Citera
2020-07-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Man vet att världen har tröttnat på tjatet om corona, när börsena sjunker på Kina-USA tjafset

Same old story, och man behöver inte vara ett geni för att förstå att detta kommer pågå i många år framöver. Hög vola, många unga investerare som vaggats in i en falsk trygghet senaste 10 åren om att börsen är något som bara går upp.

Snart är corona färdigtjatat och all fokus ligger istället på politisk konflikt. Men börsen tröttnade ju lite på USA-Kina tjafset under 2019 också, så ja, det är "svårt att prissätta".

Och det är därför som man ska guld. Och aktier. Corona kommer folk dock snart tycka det är skönt att media slutat skriva om, när vacciner rullar ut och riskgrupperna är fixade kommer det ligga kvar och betraktas som ett vanligt säsongsvirus. Om 2 år kommer folk titta på nåt nyhetsinslag på SVT och typ "Haha ja det var tider det!"

Instämmer i allt. Jag tror att en stor del av volan kan härröra från unga människor som aldrig varit med om annat än uppgångar. Det är fullt förståeligt att man inte vet något annat. Jag som blev ”vuxen” sent 80-tal/tidigt 90-tal har ett helt annat tänk än yngre människor i min närhet. Både när det gäller investeringar och arbetslivet. Jag minns hur det var när det var ovanligt med kompisar som hade ett riktigt arbete.
Citera
2020-07-24, 09:37
Medlem
Det är en sättning på gång så det blir turbulent nu framöver. Man gör bäst i att shorta uppgångar. Min target för OMX är 1713 i första hsnd.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är 1-2% nedgång din definition av en blodig dag?
Citera
2020-07-24, 09:50
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Det är en sättning på gång så det blir turbulent nu framöver. Man gör bäst i att shorta uppgångar. Min target för OMX är 1713 i första hsnd.

-1-2% är ganska lite som David skriver om man ser på det lite större perspektivet.
Mer intressant är att trenderna börjar slå om och gå negativt sett på medelperspektiv som 4h. Trenderna brukar dröja ett tag på sig att ändra sig och i skrivande stund ser det inte ut som att vi ligger nära någon typ av konsolidering*.

Du har dock rätt i att det ser ut som någon typ av sättning* eller en korrigering.

Den största faktorn just nu anser jag vara den övre gap* som SPY (S&P500) har, motståndet där blev som jag skrev i förrgår förmodligen det största sedan nedgången i mars. Detta då en "gap fill" i princip skulle sätta S&P500 på -0.5% från nedgången i mars. Att något sådant skulle bli en lättsam promenad ... Det är något svårköpt.

Att priset går upp och ned är annars inte en särskilt stor nyhet, det har hänt ett par gånger förr. :)

-

Förklaring som de som inte förstår alla ord:
* Konsolidering: Priset börjar gå mer i sidled från att ha gått uppåt eller nedåt kan man kortfattat säga
* Sättning: Marknaden har gått upp under en tid och går nu ned, en typ av "return to means" (priset går till ett medelvärde av säg 3 dagars uppgång), en indikation på att en sättning slutat gå nedåt är att medelvärdena börjar plana ut
* GAP fill: Priset har öppnat under/över föregående stängning och det har skapats en "gap" (lucka) i graferna, om priset öppnar långt nedåt och det uppstår en lucka fylls dessa i över 100% av fallen (men tidsramen för detta kan vara flera år...)
Citera
2020-07-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Beror ju på ens strategi, är man långsiktig borde man se det som tillfälle att tanka på mer, väntar man på en nedgång likt den i mars tror jag man får vänta länge..
Citera
2020-07-24, 10:18
Medlem
Trenden har redan vänt, det är bara du som saknar kompetensen. Jag missade toppen med 3 punkter och 5 minuter. Min första target är 1713 i första hand. Sen får jag se vilka signaler som kommer fram. Vi går in i en säsong där statistiken stöder 1590 som target. Är bara att vänta på signaler...

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
-1-2% är ganska lite som David skriver om man ser på det lite större perspektivet.
Mer intressant är att trenderna börjar slå om och gå negativt sett på medelperspektiv som 4h. Trenderna brukar dröja ett tag på sig att ändra sig och i skrivande stund ser det inte ut som att vi ligger nära någon typ av konsolidering.

Citera
2020-07-24, 10:26
Medlem
Jag gör långsiktiga prognoser för Dow Jones och har haft rätt om primärtrenden i 3 år. Min prognos sträcker sig till år 2027.

I stort sett är det motorväg fram till år 2024. Det betyder att man kan köpa på sättningarna och inte oroa sig nämnvärt för några större krascher som eroderar kapital.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Beror ju på ens strategi, är man långsiktig borde man se det som tillfälle att tanka på mer, väntar man på en nedgång likt den i mars tror jag man får vänta länge..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in