Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Varför jag gått in beror enbart på makro.
Jag har inte varit inne och handlat sedan 2013. Handlade då mycket med certifikat och bara med hävstång, alltid gillat risk (tror jag på det kan jag väl lika gärna tro x8?).
Men gick på ett par nitar, fokus blev reella tillgångar och nu flest genom juridisk person har jag öppnar en depå med 40% av bolagets likvida medel i ovanstående aktier. Som du vill ha ett förtydligande OnT på så baseras det till 100% på makro. Corona Pandemona är en stor Houdini och hur EU t ex nu har låsts upp, solidariskt, för att tillägga mellan staterna är en låsning på makro-nivå som jag ägnat mig åt på mikro mikro nivå.
Därav har jag sett att trenden EU, spec nu., då det är låst vid anklar och handleder * 30% avsättning till ”förnybar energi” gör att jag positionerar mig i aktier riktade mot den framtiden. Det är mer av en reell tillgång än vad SEK tidigare varit på kontot, negativ avkastning bara av att sitta på pengar.
Det är otroligt mycket som kan och kommer skapa turbulens på makro nivå för de stora drakarna är inte överens.
Sedan tror jag inte detta kommer påverka börserna initialt då det trycks pengar i aldrig tidigare skådat takt av ff FED och ECB nu då.
Rekyl nedåt kommer vi se men så länge centralbankerna och storfinansen inte bestämt sig för att knyta ihop säcken så kommer vi fortsätta uppåt. :-)
Ps. Dina inlägg är intressanta så jag har en lekdepå privat på Avanza Ds
Vad tror du om dagen ? Hur har du positionerat dig och för att hålla det så OnT som möjligt vad har du ändrat på i din taktik efter dessa ”nyheter”? Åtminstone def. i det.
Ett par nitar går man alltid på, jag brukar säga att man måste tåla ett par rejäla pungsparkar om man lägger sig i hög risk. Man lär sig då nyttiga saker som att i princip
aldrig (utom i verkligt extrema fall t ex mars i år) går mot trenderna samt att man hellre är ute än inne när priset ligger under kortare trender som EMA21 och 10 på 4h-perspektivet. Man förlorar en del avkastning med ett sådant tänk, men man slipper också följa med ned hela vägen till källaren.
Man kan förenklat säga att genom att ta bort viss risk har man råd att tillföra viss annan risk. Om man bara följt kryss för EMA21+10 på 4h skulle man t ex gått in i OMXS30 i april, något sent. Skulle man dock gått in med 5x hävstång så ... Då skulle man högst förmodligen avkastat mer än de flesta trots att man var något sent inne.
Ja, Corona är en stor Houdini som har tagits på något för stort allvar. Vad EU sysslar med och inte ... vem vet. Det där med förnybar energi blir alltid något löjligt när man hela tiden exkluderar kärnkraft ur ekvationen. Att de trycker pengar är något av en garant för att nedgångar blir något mer kortvariga än långvariga.
Att sitta med SEK är alltid problematiskt på lång sikt då det defakto innebär en 100% risk för nedgång då värdet hela tiden blir sämre (inflation). En enkel 'svensk Golden Butterfly' (20% guld, 20% korta räntor, 20% långa räntor, 20% småbolagsindex, 20% fastigheter) löser dock det hela om man vill sitta med något som har lägre risk än börsen men samtidigt är långt bättre än 100% räntepapper av olika slag.
Svarar något sent men om dagen trodde jag på fortsatt nedgång och sedan konsolidering, alltså att det går i sidled. Trodde även på hög volatilitet och så blev också fallet.
För idag tror jag på fortsatt hög volatilitet, detta av den enkla anledningen att S&P500 ligger och nosar i gränslandet till en övre gap*, om denna fylls uppåt innebär det i princip att breda S&P500 ligger väldigt nära +/-0%, alltså en nära på 100% återhämtning efter dippen som utlöstes av Corona.
Skärmklipp, S&P500 (SPY) och dess övre gap (grön area):
https://i.imgur.com/TffejSG.png
Att det bara går upp till nivån och sedan blir en mysig promenad till +/-0 är något svårköpt. Saker är aldrig så extremt enkelspåriga. Mer sannolikt är att vi får se hög volatilitet och att det sker sk "fake-outs"; typiskt att trendlinjer bryts uppåt men att priset sedan inte fortsätter upp trots att sannolikheten i sådana fall är över 70%. Redan igår kunde vi se en sådan fake-out på S&P500 (ticker SPX500USD @ Tradingview).
Man kan nyttja denna volatilitet, men det gäller att vara ganska snabb och att då ta ett par negativa trades (då sådana enkelt uppstår).
Igår gjorde jag t ex 3 köp där utfallen i samtliga blev negativa:
OMXS30 X18: -2.35%
S&P500: X18: -1.92%
DAX X18: -3.86%
Om man inte tål att det backar lite så "tål" man inte heller att det går upp dock. :-)
Lite rörigt inlägg från mitt håll. Börsöppning, breakout för S&P500, mycket som händer just nu.
-
*gap:
https://www.investopedia.com/terms/g/gap.asp