2020-07-23, 22:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag får verkligen ont i magen varje gång han öppnar munnen.
Var inte roligt att han är redan tillbaka från semestern.

Hade varit bättre att både Tegnell och Carlson höll sig borta från FHM ett tag och lät några mer förnuftiga människor med förmåga att tänka bredare styra och ställa.

Det är en gåta att ett par personer inte kan släppa sitt prestige. Sen står han och slår sig på bröstet på presskonferensen och tycker hur duktig han har varit och nu har man snart flockimmunitet trots att det inte är sant. Han pratar på om flockimmuniteten i Stockholm även om Sverige består av mestadels annat än Stockholm. Och i Stockholm finns det stora områden där det knappast har funnits Corona.
Sen vet man inte heller hur lång immuniteten är. Folk som var sjuka i mars kanske blir sjuka igen på hösten om det vill sig illa.

Till och med Trump kan ändra sig men inte Tegnell. Jag är rädd att Tegnell är farlig och jag tycker att det är märkligt att det inte finns någon som stoppar denna galenskap som pågår.

Jag är glad att siffrorna går neråt samtidigt som jag är rädd hur det kan bli om stora mängder människor börjar bli sjuka igen efter semesterns trängsel på många platser.

Hur kommer sjukvården att orka om det blir kaos igen?
Hur kommer människorna orka?

Jag kan inte glömma när Löfvén sa i våras att tusentals kommer att dö.
Tegnell och regeringen bryr sig inte om folket. De kalkylerar kallt att vid ett dåligt scenario kan ytterligare tusentals till dö.

Jag är orolig men hoppas innerligt att min oro är obefogad och att allt blir som vanligt så småningom.

Tegnell är speciell och jag tror aldrig att han kommer att förändra sig. Såg en amerikansk intervju med honom idag och då säger han ungefär att Sveriges dödstal gör detsamma. Han påpekar också att de övriga nordiska nationerna inte har en huvudstad så stor som Stockholm.
Med andra ord, Tegnell maskinen kör på!
Citera
2020-07-23, 22:14
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är väl en av de största anledningarna till att fördröja smittan så mycket som det går.
Man har blivit mycket bättre på att behandla folk förmodligen.
Exakt. Varför gjorde man inte det från början då?
Citera
2020-07-23, 22:14
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Enligt CDC så kommer USA passera 175000 i mitten av augusti. Dvs 530 döda per miljon.

Mycket möjligt. Jag tror även fler länder kan få höga dödstal framöver. Epidemin är långt ifrån över, vilket en del tycks inbilla sig.
Vad jag avsåg var dagsläget.
T.ex. Afrika och delar av Asien och Sydamerika kan ha mycket framför sig.

Edit:

Även Sverige kommer att få många fler döda. Givetvis.
Citera
2020-07-23, 22:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Trodde det skulle landa på runt 7000 för ett tag sedan men nu verkar det bli under 6500, rent av ner mot 6000. En andravåg kan säkert ge enstaka toppar här och var men på det stora hela knappast mer än några hundra dödar. kunde vi minska Iva talen och dödstalen när BLM fyllde Sergels torg och värmeveckan fyllde stränderna borde andelen som kan bli kritiskt sjuka samtidigt vara väldigt låg numera.
Då är du betydligt positivare till antal döda än vad FHM är. De anser scenarie 1 för mest troligt med ca 3200 döda till.
Citera
2020-07-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är det inte konstigt att det dör ca 26 st 20-39 åringar på 3 månader. Sen 3 månader efter dör ingen?
Vad vet vi om dessa då? Kanske alla hade någon form av riskfaktor? Man kanske lyckats hålla dessa undan från viruset nu? Vad vi vet kan ju typ alla dom varit på en canceravd på något sjukhus...
Citera
2020-07-23, 22:20
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Farliga att i höst kommer även influensan vilket kan förvärra och även symtom blandas ihop med Coronan
I UK förbereder sig vården för detta nu

https://www.herald.co.zw/what-happens-when-flu-meets-covid-19/

Har Folkhälsomyndigheten sagt något om detta?

Dom har nog inte tänkt så långt. Lösningen borde vara att skaffa fram maskiner för snabbtestning (det kan gå på en kvart nu), så att dessa finns på plats på varje vårdinrättning innan säsongsflunsan anländer. Men tillåt mig gissa, att FHM och Socialstyrelsen inte kommer att få tummen ur o fixa detta...

Annars får väl vårdpersonalen använda skyddsutrustning för säkerhets skull, vid alla möten med personer som KAN ha covid. Så är det ju redan idag, så jag ser inte riktigt problemet?
Citera
2020-07-23, 22:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Exakt. Varför gjorde man inte det från början då?

Vad skulle man gjort då menar du?

Nu visar det sig att påståendet om att ingen mellan 20-39 har dött på tre månader är falskt.
Så här har dödstalen för den åldersgruppen sett ut sen den 27 april:

2020-04-27: 13 stycken
2020-05-18: 20 stycken
2020-06-01: 20 stycken
2020-06-15: 20 stycken
2020-07-01: 25 stycken
2020-07-20: 25 stycken

Det är väldigt få, men det är inte noll.
Citera
2020-07-23, 22:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vilken absurd jävla twist om Stockholmare blir välkomnna i samma veva som Skåne blir uteslutna i Danmark. Måste säga att dessa regionala lösningar är fullständigt värdelösa.

Dessa regionala lösningar verkar bara nödlösningar i ett system som är en total katastrof.
Citera
2020-07-23, 22:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är det inte konstigt att det dör ca 26 st 20-39 åringar på 3 månader. Sen 3 månader efter dör ingen?
Intressant. Jo,konstigt.

Olika varianter av Coronan som grasserar? Eller den har muterat till mindre något mildare?
Citera
2020-07-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Inte nödvändigtvis, jag var iaf aldrig explicit om det. Om du var implicit om det så har vi missuppfattat varandra.

Det har jag aldrig påstått. Sverige ger COVID-19 flaggan i dödsboen om man haft ett positivt COVID-19 test inom 30 dagar från att man dog. Det är alltså inte nödvändigtvis så att COVID var det som puttade en över kanten (även fast det oundvikligen hjälpte till).

Nu har Sverige ca 5600 COVID-döda (enligt FHM) och ca 3800 i överdödlighet (enligt SCB). Det ger, mellan tummen och pekfingret, att en tredjedel av de som dött i COVID skulle ha dött ändå, och att det kanske var orimligt att ha dem som COVID-19 i statistiken.

Dvs, vi kan justera med en tredjedel utan alltför mycket trixande, vilket enligt ditt sätt att räkna skulle ge att 66% av stockholmarna har haft COVID-19. Detta finner jag inte alls orimligt. Skulle man också anta att Stockholm har en IFR på 0.12% pga av blandningen av folk och hälsa så är man nere på under 60%, definitivt rimligt.

(Sen vet vi att IFR skiljer sig väldigt mellan olika socioekonomiska grupper, för etniska svenskar under 65 finns den inte, men för arbetslösa syrier under 65 är den jämförbar med etniska svenskar över 75 (jag tänker inte här spekulera på varför))

Ja men då förstår jag... Du är en siffertrixare...

Vill bara påminna om att jag har kämpat hela våren här på FB mot folk som hävdar att IFR är minst 1% eller (helst) mer, och även tidigare än så mot folk som hävdat en CFR på 20%...

Att det finns många som inte borde dött av COVID-19 kan jag hålla med om. Men de de borde väl snarare ha diagnosen "morfin-överdos/syrgasbrist"?. Likväl hade de aldrig dött om COVID inte funnits. Så vad är då dödsorsaken? Men den typen av vård-etiska frågor är kanske klokast att exkludera i det här fallet.

MEN man kan nog med "säkerhet" anta att det finns ett antal personer som dött av COVID utan att få diagnosen, så det lär jämna ut sig. Just den frågan utreds förresten av IVO så vi kanske får svar.

Jag har räknat på IFR sedan vecka 18 utifrån de publicerade antikroppsstudierna. Och IFR har inte förändrats speciellt mycket i Sthlm och har legat på mellan 0.6 och 0.8% hela tiden.

Antalet döda minskar förvisso nu men det gör även antalet nya smittade. Så det vill till att det smittas minst 200 på varje nytt dödsfall för att vi skall komma ner i IFR. Med 10 döda om dagen i snitt gör det minst 2000 nya smittade om dagen. Det blir knappt även om man räknar med att vi fångar 10% av fallen.

Citat:
"socioekonomiska grupper, för etniska svenskar under 65 finns den [IFR] inte"

Alltså nu vet jag inte var du bor men det finns rätt många överviktiga etniska svenskar om röker och har allmänt dålig hälsa utanför Stockholms förorter också. Skillnaden är väl snarare att de haft turen att inte smittas ännu. Blodgrupper, genetiska faktorer och D-vitamin nivåer blir nog överkurs i den här kontexten. Jag misstänker att det behövs mer forskning.

Ska kolla lite på mobilteten, verkar användbart.
Citera
2020-07-23, 22:43
Medlem
Smittspridningen ökar i många länder på norra halvklotet med krav på munskydd men minskar i Sverige, vad beror det på????????? Särskilt intressant om man utgår från att munskydd har någon positiv verkan
Citera
2020-07-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dom har nog inte tänkt så långt. Lösningen borde vara att skaffa fram maskiner för snabbtestning (det kan gå på en kvart nu), så att dessa finns på plats på varje vårdinrättning innan säsongsflunsan anländer. Men tillåt mig gissa, att FHM och Socialstyrelsen inte kommer att få tummen ur o fixa detta...

Annars får väl vårdpersonalen använda skyddsutrustning för säkerhets skull, vid alla möten med personer som KAN ha covid. Så är det ju redan idag, så jag ser inte riktigt problemet?
Testning måste ju öka mycket mer i Sverige till hösten. Folk kan annars tro de har influensan men har egentligen Corona. Men Folkhälsomyndigheten kommer nog inte göra något alls tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in