2020-07-23, 21:25
Medlem
Detta var pinsamt för Tegnell, läs det här
Citat:
Tegnell’s h-index, which measures a scientist’s productivity/citation impact, is lower than the 22 scientists he arrogantly dismissed.
Index of 20 is OK for a young scholar, 40 is very good, while higher than 60 is outstanding.
Anders is 16
https://twitter.com/BrianPublicover/status/1264441894492389377

Man förstår samtidigt detta då han visat sig vara så inkompetent.
Citera
2020-07-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nu pratar vi väl om IFR i Sverige om jag inte minns fel.

Inte nödvändigtvis, jag var iaf aldrig explicit om det. Om du var implicit om det så har vi missuppfattat varandra.

Citat:
Tror du fortfarande att 98% av stockholmarna har haft COVID-19?

Det har jag aldrig påstått. Sverige ger COVID-19 flaggan i dödsboen om man haft ett positivt COVID-19 test inom 30 dagar från att man dog. Det är alltså inte nödvändigtvis så att COVID var det som puttade en över kanten (även fast det oundvikligen hjälpte till).

Nu har Sverige ca 5600 COVID-döda (enligt FHM) och ca 3800 i överdödlighet (enligt SCB). Det ger, mellan tummen och pekfingret, att en tredjedel av de som dött i COVID skulle ha dött ändå, och att det kanske var orimligt att ha dem som COVID-19 i statistiken.

Dvs, vi kan justera med en tredjedel utan alltför mycket trixande, vilket enligt ditt sätt att räkna skulle ge att 66% av stockholmarna har haft COVID-19. Detta finner jag inte alls orimligt. Skulle man också anta att Stockholm har en IFR på 0.12% pga av blandningen av folk och hälsa så är man nere på under 60%, definitivt rimligt.

(Sen vet vi att IFR skiljer sig väldigt mellan olika socioekonomiska grupper, för etniska svenskar under 65 finns den inte, men för arbetslösa syrier under 65 är den jämförbar med etniska svenskar över 75 (jag tänker inte här spekulera på varför))

Citat:
Jag tycker det låter rätt osannolikt, och därför hamnar man också på en IFR som är klart högre än 0.1% när man räknar på det.

Åter igen, läs texterna jag refererade, de går grundligt igenom varför vi har en så låg IFR trots att andra studier tycker att den måste vara mycket högre.

Åter igen, jag skulle vilja be dig förklara dödssiffrorna i Sverige, USA, och Israel med en IFR signifikant högre än 0.1% just nu? Jag förstår hur du tänker när du tar hela vårens siffror och klumpar dem, men tyvärr fungerar det inte så (och jag undrar hur duktiga FHM egentligen är på modellering och statistik, det man ser imponerar inte, det här verkar våra året när fysikerna går om läkarna på att modellera pandemier). Hur kommer det sig att mars / april var mycket värre än nu (dvs juni / juli) i termer av dödlighet?

Se exempelvis https://www.google.com/covid19/mobility/ som indikator på rörlighet (finns en csv där med data från feb, jag antar att du enkelt har verktygen och kunskapen till hands för att matcha mobilitetskurvor för Sverige, USA och Israel med dödsfall, rapporterade fall och överdödlighet?).

Lägger till en intressant ref nedan om du inte läst den, visar rätt tydligt hur lite man vet om hur virus och influensor egentligen fungerar (ink smittoförlopp och hur virus kan ligga latent). Och det har inte hänt så mycket sen 1973 tyvärr på just den fronten.

Allen, T. R., A. F. Bradburne, E. J. Stott, C. S. Goodwin, and D. A. J. Tyrrell. “An Outbreak of Common Colds at an Antarctic Base after Seventeen Weeks of Complete Isolation.” Epidemiology and Infection 71, no. 4 (December 1973): 657–67. https://doi.org/10.1017/S0022172400022920.
Citera
2020-07-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Fast Tegnell är ju inte forskare.
Citera
2020-07-23, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Helt riktigt

Är det inte konstigt att det dör ca 26 st 20-39 åringar på 3 månader. Sen 3 månader efter dör ingen?
Citera
2020-07-23, 21:36
Medlem
Platz.se redovisar ikväll 5702 avlidna i corona och anger detta som 8 nya. Gapet blir alltså successivt mindre, igår var gapet 27 personer nu är det 26 personer. Jag förstår dock inte varför worldometer angav 58 inlagda på IVA idag, det skall väl vara 53 enligt mina uppgifter.

Det minskade gapet ser jag som en indikation att dödligheten sjunker. Jag "tror" vi når en låg dödsiffra på c:a 11 döda i morgon. För på slöa fredagen görs ingen större upprensning

Då ser i så fall veckan ut som följer dag för dag: 20--7--21--9--11. Efter svenska förhållanden ganska "bra" ändå. Sorgligt att vi är så dåliga jämfört med Danmark, Norge och Finland.
Citera
2020-07-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
18 juli. Den va bara fem dagar gammal

Ja

Der er typisk indflytning i lejede sommerhuse om lørdagen.

Er du i tvivl om at der er mange turister i det danske sommerland, det være sig danskere, tyskere eller andre nationaliteter?
Citera
2020-07-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Är det inte konstigt att det dör ca 26 st 20-39 åringar på 3 månader. Sen 3 månader efter dör ingen?

Jag har tänkt mycket på detta också, men kan inte komma på någon bra förklaring faktiskt.
Om det nu inte är som några läkare säger, att viruset blivit mesigare..
Citera
2020-07-23, 21:45
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Beror på hur de beter sig. Misstänker man att de, precis som många har här, bär på ett raseri inom sig mot tegnell och oss som väljer att gå utan munskydd och som kanske någon gång slarvar med att hålla 1,8m avstånd, så blir man olustig till mods.

Intressant att se till hösten när munskyddsreglerna kommer till Sverige.
Citera
2020-07-23, 21:49
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deskjokky
Var det inte detta du skrev 2018-04-10

Jag utgår att du behöver högskolekompentens för att jobba inom psykiatrin inom "att ställa alla sorters diagnoser" under 20 år?

Edit: Felcitering av mig. Ber om ursäkt. Din citering ska vara "Jag jobbade 20 år inom psykiatrin, med alla sorters diagnoser.." Naturligtvis kunde du jobba som städare eller något annat.

Jag kan ha fel. Har jag fel?

Snyggt!
Citera
2020-07-23, 21:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Suck. Han forskar inte.
Citera
2020-07-23, 21:52
Medlem
Revejs avatar
Citat:

Nåja, mer pinsamt för Brian Pullover, verkligen urusla argument han kommer med i kommentarsfältet. Bara ännu en dåre med en agenda, såna har vi redan gott om här.
Citera
2020-07-23, 21:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har tänkt mycket på detta också, men kan inte komma på någon bra förklaring faktiskt.
Om det nu inte är som några läkare säger, att viruset blivit mesigare..

Har ni några datum för perioderna?
Man behöver titta på hur många i dessa åldrar som åkt in på IVA. Den datan finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in