Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Nu pratar vi väl om IFR i Sverige om jag inte minns fel.
Inte nödvändigtvis, jag var iaf aldrig explicit om det. Om du var implicit om det så har vi missuppfattat varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Tror du fortfarande att 98% av stockholmarna har haft COVID-19?
Det har jag aldrig påstått. Sverige ger COVID-19 flaggan i dödsboen om man haft ett positivt COVID-19 test inom 30 dagar från att man dog. Det är alltså inte nödvändigtvis så att COVID var det som puttade en över kanten (även fast det oundvikligen hjälpte till).
Nu har Sverige ca 5600 COVID-döda (enligt FHM) och ca 3800 i överdödlighet (enligt SCB). Det ger, mellan tummen och pekfingret, att en tredjedel av de som dött i COVID skulle ha dött ändå, och att det kanske var orimligt att ha dem som COVID-19 i statistiken.
Dvs, vi kan justera med en tredjedel utan alltför mycket trixande, vilket enligt ditt sätt att räkna skulle ge att 66% av stockholmarna har haft COVID-19. Detta finner jag inte alls orimligt. Skulle man också anta att Stockholm har en IFR på 0.12% pga av blandningen av folk och hälsa så är man nere på under 60%, definitivt rimligt.
(Sen vet vi att IFR skiljer sig väldigt mellan olika socioekonomiska grupper, för etniska svenskar under 65 finns den inte, men för arbetslösa syrier under 65 är den jämförbar med etniska svenskar över 75 (jag tänker inte här spekulera på varför))
Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Jag tycker det låter rätt osannolikt, och därför hamnar man också på en IFR som är klart högre än 0.1% när man räknar på det.
Åter igen, läs texterna jag refererade, de går grundligt igenom varför vi har en så låg IFR trots att andra studier tycker att den måste vara mycket högre.
Åter igen, jag skulle vilja be dig förklara dödssiffrorna i Sverige, USA, och Israel med en IFR signifikant högre än 0.1% just nu? Jag förstår hur du tänker när du tar hela vårens siffror och klumpar dem, men tyvärr fungerar det inte så (och jag undrar hur duktiga FHM egentligen är på modellering och statistik, det man ser imponerar inte, det här verkar våra året när fysikerna går om läkarna på att modellera pandemier). Hur kommer det sig att mars / april var mycket värre än nu (dvs juni / juli) i termer av dödlighet?
Se exempelvis
https://www.google.com/covid19/mobility/ som indikator på rörlighet (finns en csv där med data från feb, jag antar att du enkelt har verktygen och kunskapen till hands för att matcha mobilitetskurvor för Sverige, USA och Israel med dödsfall, rapporterade fall och överdödlighet?).
Lägger till en intressant ref nedan om du inte läst den, visar rätt tydligt hur lite man vet om hur virus och influensor egentligen fungerar (ink smittoförlopp och hur virus kan ligga latent). Och det har inte hänt så mycket sen 1973 tyvärr på just den fronten.
Allen, T. R., A. F. Bradburne, E. J. Stott, C. S. Goodwin, and D. A. J. Tyrrell. “An Outbreak of Common Colds at an Antarctic Base after Seventeen Weeks of Complete Isolation.” Epidemiology and Infection 71, no. 4 (December 1973): 657–67.
https://doi.org/10.1017/S0022172400022920.