2020-07-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jag har Roundup hemma, som jag fått av svärfar för att utrota björnbär, dock känns det inte så lockande, då bären är i nära anslutning till jordgubbar, jag vet inte hur mycket som sprids, betvivlar att den "bara" tar björnbären.
Om rotsystemen rör vid varandra kan det vandra över.
Citera
2020-07-23, 19:18
Medlem
tnems avatar
Citat:
Jag har Roundup hemma, som jag fått av svärfar för att utrota björnbär, dock känns det inte så lockande, då bären är i nära anslutning till jordgubbar, jag vet inte hur mycket som sprids, betvivlar att den "bara" tar björnbären.

Man kan pensla på löven och snitt i stammen.
Fast roundup har inte så bra verkan på vedartade växter. Borde vara lättare att gräva upp och sedan hålla efter rotskott.
Citera
2020-07-24, 13:15
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Om rotsystemen rör vid varandra kan det vandra över.

Tänkte precis det med, och de är i samma rabatt :/
Tror fan att roten spritt sig under hela gräsmattan.
Citera
2020-07-24, 13:16
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Man kan pensla på löven och snitt i stammen.
Fast roundup har inte så bra verkan på vedartade växter. Borde vara lättare att gräva upp och sedan hålla efter rotskott.

Håller efter, men det är ju ett elände, vassa jävla taggar är det med
Spelar ingen roll hur effektivt Roundup sägs vara, känner mig inte bekväm med tanken att pensla det på växter som är bredvid ätbara.

Klipper av o drar upp skiten med roten, men det kommer tillbaka på nolltid :/
Citera
2020-07-24, 13:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Håller efter, men det är ju ett elände, vassa jävla taggar är det med
Spelar ingen roll hur effektivt Roundup sägs vara, känner mig inte bekväm med tanken att pensla det på växter som är bredvid ätbara.

Klipper av o drar upp skiten med roten, men det kommer tillbaka på nolltid :/

Du kan ju googla på hur man får bort Parkslide så kanske du får några uppslag.
Citera
2020-07-24, 13:26
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Du kan ju googla på hur man får bort Parkslide så kanske du får några uppslag.

Jag ger upp istället
Kommer nog inte fler jordgubbar nu, så skiten får vara

Men tack ändå, ska ändå kolla upp
Citera
2020-08-01, 08:00
Medlem
Isnatts avatar
Uppdatering: Har hällt ogräsättika på ett område av ca 3x3 meter där asen växer. Får se om det ger resultat.
Otrolig växtkraft i dom, vatten och sol om vartannat som det varit sista tiden gör att dom växer upp på nolltid. När dom är små är det enkelt att ta bort dom med röjsågen.
Citera
2020-08-02, 16:56
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag har ägnat mycket tid och kraft åt att röja bort lupiner på min tomt. Själva stammen är så kraftig och träig så det är lite besvärligt med röjsågen, dom snurrar lätt med om jag är för ivrig och får sågen att stanna.
Har blivit många turer till ristippen med skiten.
Men nu kommer nya skott så klart, och det går fort!
Hur bekämpar jag dom bäst? Jag är inte blyg inför att använda medel om det är så.
Har även som ett fält som säkert är 30x30 meter full med eländet blandat med annat bös.

Du har helt enkelt för klen röjsåg om den inte klarar av Lupiner😁
Har själv lupiner på tomten men har bara 4 st som återkommer varje år. Har aldrig problem med att dom sprider sig och så har det sätt ut dom senaste 8 åren.
Citera
2020-09-01, 20:24
Medlem
Isnatts avatar
Hade en sträcka av ca 40-50 meter lång och 8 meter bred mellan mitt hus och en väg som hade fullt av lupiner. Fick ett entreprenadföretag att gräva bort skiten!
Men har kvar lupiner lite här och var men dom är små nu då jag slår av dom så fort jag ser dom eller så försvinner dom när jag kör med gräsklipparen. Problemet när jag flyttade hit var att tidigare ägare låtit dom blomma och växa sig tjocka och höga och enormt många.
Ättika fungerade inte mer än tillfälligt.
Idag tömde jag en gräsklippare som ska slängas på olja och 2-taktsbensin. Det blev nån liter. Hällde det över ett gäng lupiner och tuttade på- BRANN SATAN Kändes bra.
Citera
2020-09-07, 14:06
Medlem
Säkraste sättet är att gräva upp om det är mindre växter. Annars får man klippa ner dom innan dom fröar, gör du det efter dom fröar riskerar du att det sprider sig ännu mer. Man kan klippa fler gånger per säsong. Aldrig provat med medel på vårt lantställe men klippa fungerar ganska bra. Tänk på att ta bort allt nerklippt så du inte göder jorden!
Citera
2020-09-24, 01:51
Medlem
Som sagts tidigare, roundup funkar riktigt bra, var dock nog att bara trlffa plantan du vill ha död pä.

På tomten har jag fått bort dem men de återkommande är från när de slår vägkanten med en kross vilket sprider fröna till min infart, men tar man tag i det på försommaren så blir det inga stora problem.
Citera
2020-09-24, 01:56
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:

Vad fan har du emot björnbär??
Jah blir nyfiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in